روستای روزی
تاريخ : 21 / 10 / 1393برچسب:روستای روزی,ارزن بابا,پایگاه اطلاع رسانی خاروانا, | 8:21 | نویسنده : سعید علیزاده

ارزن بابا
-کوه های اطراف روستای روزی:
      کوه ارزن بابا که در قسمت جنوب غربی روستا قرار دارد و به دلیل وجود قبر یک مردی شریف به همین نام در قله آن به این نام معروف شده و ما بین روستای کهنلو و روستای روزی است دامنه آن حاصلخیز می باشد. مردم روستا برای طلب باران در خشکسالیها به قله کوه ارزن بابا میروند و مراسم دعا و طلب باران اجرا میکنند. کوه باللی قیه در قسمت شمال غربی روستا واقع است. جینی قیه یا جنی قیه که در قسمت غرب و متمایل به شمال غرب واقع است و بنا به اظهارات گذشتگان و شواهد موجود بدلیل سخت و تخته بودن سنگهای این کوه به جنی قیه بمعنی سنگ سخت معروف است. البته داستان های تخیلی هم بعضی روستاییان درمورد وجه تسمیه این کوه نقل می کنند. کوه پیاوه داغی که تپه ماهور هایی در قسمت شرق روستای روزی و مجاور با منطقه مسکونی روستا است که زیر این کوه سفره های زیر زمینی آب قرار دارد و آب مصرفی قدیمی روستا از چاه های منتهی به این کوه سرچشمه می گیرد.

عزاداری روزی
مراسم عزاداری و تعذیه خوانی روستای روزی چند روز مانده به ماه محرم شروع می شود. عزاداران حضرت اباعبدلله الحسین (ع) در روستای روزی در دهه اول محرم هر روز در میدان ورودی روستا جمع شده و دسته شاه حسینی (شاه سی) و دسته زنجیر زنی برگزار می کنند علم (عَلَم) هیات عزاداری روستای روزی که ذیلا شرح مختصری در مورد آن آورده می شود در زمان عزاداری در وسط دسته عزاداری قرار می گیرد. در این ایام شبها نیز مردم در مسجد زینبیه روستای روزی جمع شده و مراسم اجرا می کنند. در روز تاسوعا از صبح ، عزاداری شروع می شود و تا ظهر ادامه می یابد. و همچنین عصر نیز عزاداری می کنند.
در روز عاشورا عزاداری در مکانی کنار قبرستان روستای روزی برگزار می شود و تا ظهر عاشورا ادامه می یابد بعد از پایان عزاداری زیارت عاشورا را قرائت می کنند.
بعد از سوم شهادت حضرت اباعبدلله الحسین (ع) تا اربعین حسینی هر پنجشنبه شبها در مسجد زینبیه مراسم برگزار می شود.
در تمام روزهای عزاداری هر کسی نظری خوراکی داشته باشد بین مردم و دسته عزاداری و زنجیر زنان پخش می کنند و نظرهای نقدی را به علم می بندند یا به هیات می دهند.
همه ساله در اربعین حسینی مراسم شبیه خوانی شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها ) در حضور عده کثیری از مهمانان استانی و شهرستانی و اهالی روستا در میدان ورودی روستا برگزار می گردد.


مقیمان روستای روزی در تبریز:
مقیمان روستای روزی در تبریز نیز چندین سال است که باهم مراسم عزاداری اجرا می کنند. هیات با تلاشهای چند تن از اهالی مقیم تبریز از جمله آقای کلام حنیفه زاده و حاج قابل حسن پور و با همراهی و همکاری بقیه اهالی تشکیل شده و اجرا می شود. بعد از عاشورا تا اربعین حسینی هر پنجشنبه شب در خانه یکی از اهالی عزاداران دعوت شده و مراسم برگزار می شود. 


یا حسین..
         دست من گیر که این دست همان است که من
                                               بارها در غم هجران تو بر سر زده ام.

علم روستای روزی  (عَلَم)

اهالی روستای روزی و مهمانان استانی و شهرستانی منطقه که در ایام سوگواری حضرت اباعبدلله الحسین(ع) به روستای روزی سفر کرده اند. علم روستای روزی را دیده اند. علم روستای روزی به عنوان نماد و علامت عزاداری دارای بدنه ای حدود سه تا چهار متر از جنس چوب قدیمی است که با پارچه های نظری که به آن گره زده شده پوشیده شده است. وجوهات نظری را به پارچه های آن سنجاق می کنند. این علم قبلا توسط شخص خاصی حمل می شد. علم روستای روزی در زبان محلی و آذری به جوشان علم و حرکاتی که موقع حمل آن انجام می شد به علم جوشماقی معروف است. چندین سال است که فردی که علم را حمل می کرد از دنیا رفته است و توسط افراد دیگر در وسط دسته عزاداری نگه داشته می شود.

علم روستا یکی از معجز ترین علم های هیات های عزاداری حضرت اباعبدلله الحسین (ع) است که مردم روستا و منطقه برای روا شدن حاجات خود نظر می کنند و در ایام عزاداری حسینی نظری های خود را به هیات عزاداران و علم اهدا می کنند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: