نماینده ای که با افتخار مدال وکیل الدولگی را گردن آویخت
تاريخ : 7 / 12 / 1395برچسب:, | 8:17 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

 

گروه سیاسی زیتون؛ حادثه قطار تبریز شاید جدا از آه و خون و گریه هایی که برای مردم ایران و آذربایجان به خصوص خانواده های داغ دیده در پی داشت، آزمون بزرگی برای نمایندگانی بود که ادعای وکیل الملتی را داشتند. هنوز یک سال از کوران رقابتهای انتخاباتی مجلس دهم و وشعارها و وعده وعیدهای رنگارنگ کاندیداها نمی گذرد. شعارها و ادعاهایی پر زرق و برق  مردم فریبی که گوش فلک را کر کرده بود.

در ماجرای تصادف مرگ بار قطار تبریز_مشهد در ایستگاه هفت خوان از همان لحظات ابتدایی نمایندگان در کنار دیگر چهره های شاخص و مطرح نسبت به ماجرا موضع گیری های مختلفی می کردند. برخی از همان ابتدا با توجه به صحبتها و وعده هایی که وزیر راه در محضر رهبری داده و هزینه هنگفتی که برای سیستم کنترل خودکار قطار کرده بود، او را مقصر شماره یک این حادثه می دانستند و صحبت از استیضاح بی چون و چرا به میان می آوردند.

در طرف دیگر برخی نمایندگان آذربایجانی هم بودند که وزیر راه را مستحق پاسخگویی ندانسته و تا آخر هم از وی دفاع کردند و زمان کم باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم را یکی از اصلی ترین دلایل خود ذکر می کردند.

گذشته از مخالفان و یا موافقان استیضاح هر وزیری که طبیعتا حق طبیعی هر نماینده ای است و البته مردم در این رابطه قضاوت خواهند کرد، برخی نمایندگان بودند که تنها با توجه به تغییر شرایط، نظرات خود را هم تغییر می دادند.

زهرا ساعی، تنها نماینده زن تبریز که این دوره از لیست امید و برای اولین بار به بهارستان راه یافت در اولین روزهای این حادثه طی گفت‌وگویی حرف‌های دولت‌مردان را تکرار و عنوان می‌کند: «استیضاح وزیر راه کار عجولانه‌ای است، علت حادثه سهل انگاری نیروی انسانی بود!»

این صحبتهای زهرا ساعی با واکنشهای تندی از سوی مردم آذربایجان و به خصوص خانواده های داغ دیده حادثه همراه شد، با فشارهای زیادی در شبکه های اجتماعی در پی داشت. به گونه ای که هنوز چند روز نگذشته این بانوی اعتدالی صحبتهای خود را اندکی تغییر داد و از احتمال استیضاح آخوندی در صورت قانع نشدن صحبت به میان آورد.

صحبتها و مواضع ساعی به اینجا ختم نشد. او که پیش تر سابقه تغییر مواضع آنی نسبت به تغییر شرایط را حتی بعد از فتنه 88 را هم داشت ظاهرا از توضیحات وزیر راه قانع نشد و پای نامه در خواست استیضاح آخوندی را که از مرز 80 امضا گذشته بود را هم امضا کرد.

ساعی ظاهرا عرصه را در آن ایام تنگ تر از آن دیده بود که بتواند در مقابل خواسته مردم برای استیضاح وزیر ایستادگی کرده و مواضع اولیه اش را تکرار کند.

 

بعد از درخواست استیضاح وزیر راه وقفه زیادی در پیگیری ماجرا از سوی هیئت رئیسه مجلس به وجود آمد، وقفه ای که با توجه به اتفاقات پشت پرده رخ داده تعداد امضا های استیضاح را از 80 به 33 امضا رساند و نمایندگان زیادی بودند که به هر دلیل ممکن از استیضاح وزیر میلیاردی دولت تدبیر منصرف شدند اما نام زهرا ساعی همچنان در بین استیضاح کنندگان دیده می شد.

جلسه استیضاح آخوندی با هر انتقادی که بود برگذار شد و وزیر پر حاشیه و پر منتقد دولت در وزارت خانه ماندگار شد اما باز هم بانوی اعتدالی تبریز نمونه جدیدی از تغییر مواضع خود را ارائه داد.

ساعی بلافاصله بعد از رای نیاوردن استیضاح آخوندی نامه انصراف خود از استیضاح را منتشر کرد تا نشان دهد نه دنبال اقناع بود و نه دنبال استیضاح وزیر و گرفتن حقوق مردم آذربایجان است.

اینکه چرا ساعی بعد از رای نیاوردن استیضاح نامه اش را منتشر کرده است به کنار، اما نماینده تبریز دلیل انصراف خود از استیضاح آخوندی را غلبه دلایل سیاسی به اصل استیضاح و تسویه حساب با دولت دانسته و از طرفی فرصت کم باقیمانده از عمر دولت را دیگر دلیل انصرافش از استیضاح نامیده است.

حال آنکه فرصت کم باقی مانده از عمر دولت دلیل موجهیست یا نه، باید گفت ظاهرا ساعی در زمان امضای استیضاح متوجه زمان باقی مانده از فرصت دولت و همچنین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نبوده است و اکنون یک شبه این ماجرای مهم و تاثیرگذار پی برده است.

اما در مورد بحث تسویه حساب با دولت هم که بانوی نماینده از آن نام می برد، باید پرسید، او دلواپس دولت است یا دلواپس حقوق مردم؟ ساعی با این نامه انصراف خود از استیضاح و نگرانی که از شرایط به وجود آمده برای دولت ابراز می کند، غیر مستقیم مدال وکیل الدولگیش را به گردن می اندازد. 

هرچند او از لیست امید و با حمایتهای بی چون و چرای جریان خاص نماینده شد، اما باید بداند که با رای مردم تبریز بود که به بهارستان راه یافت. موضوع مهمی که ظاهرا در پیچ و خم سیاست بازی های مجلس و نمایندگان فراموش شده است.

هرچند آخوندی با هر کم و کیفی بی آنکه توضیح قانع کننده ای در مورد دلیل قربانی شدن 49 هموطن تبریزی داده باشد در وزارتخانه اش ماندگار شد اما باید گفت این برهه آزمونی بود برای نمایندگان ملت و فرصتی برای مردم برای شناخت بیشتر و قضاوت بهتر.

آهسته بیا و آهسته برو

مشکل ما این است بعضی ها تا کنون در سیاست و یا اصلا در ایران نبودنند تلاش می کنند  هر طرف قدرتمند باشد با آنها باشند در رای گیری با آنها و در مجلس با اینها در بیرون مجلس با هیچ کدام!!!!!

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: