تاريخ : 30 / 6 / 1394برچسب:, | 22:7 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

رئیس اداره بهزیستی ورزقان تعداد معلولان این شهرستان را یک هزار و 200 نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان ورزقان از جهت وجود افراد معلول رتبه سوم استان را داراست.

خبرگزاری فارس: ورزقان از جهت وجود افراد معلول رتبه سوم آذربایجان‌شرقی را داراست
 

به گزارش خبرگزاری فارس از ورزقان، آمنه امامی ظهر امروز در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان ورزقان، آمار معلولان شهرستان را بیش از یک هزار و 200 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: شهرستان ورزقان از جهت وجود افراد معلول رتبه سوم استان را داراست.

امامی از عدم توجه شهرداری نسبت به اجرای ماده 2 قانون جامعه حمایت از معلولان در رابطه با آیین‌نامه ویژه مناسب‌سازی محیط شهری با توجه به وضعیت شهر که بعد از زلزله مجددا در حال بازسازی شده رعایت نکرده است گلایه کرد.

 رئیس اداره بهزیستی ورزقان عمده‌ترین مشکلات موجود در شهرستان ورزقان را عدم وجود کلینیک‌های توانبخشی با توجه به آمار بالای معلولان جسمی حرکتی، شنوایی و نبود روانپزشک کودکان با توجه به آمار بالای عقب ماندگی ذهنی عنوان کرد.

رحیم بلال‌زاده معاون فرماندار ورزقان اظهار داشت: ادارات ذیربط شهرستان باید در اجرای ماده دو قانون حمایت از معلولان و سه درصد استخدام این عزیزان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی گفت: ادارات ذیربط موظف هستند در پروژه‌های تازه ساخت نسبت به طراحی معابر عمومی ویژه معلولان و سالمندان برنامه‌ریزی کنند تا این عزیزان در رفت و آمد با مشکل مواجه نشوند.

بلال‌زاده از اداره ورزش وجوانان خواست با هماهنگی اداره بهزیستی در ورزش و تفریح معلولان و سالمندان شهرستان برنامه‌ریزی کند.

 

 



تاريخ : 29 / 6 / 1394برچسب:, | 13:5 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

دهقانی:  

ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان 

خبرگزاری مهر: ورزقان - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، الله وردی دهقانی عصر امروز جمعه در نهمین جشنواره جام ستارخان شهرستان ورزقان گفت: تاکنون معدن مس سونگون و شرکت مس ملی ایران برای ۳۵ کیلومتر از بزرگراه ورزقان – خواجه مشارکت و تأمین هزینه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهار پیمانکار به‌طور مستمر در بزرگراه ورزقان – خواجه فعال هستند، افزود: به‌تازگی معدن مس سونگون به یک شرکت مستقل تبدیل‌شده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانجات صنایع جنبی مس اعتبار تخصیص‌یافته و این کارخانه‌ها تا پایان سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

دهقانی بابیان اینکه شهرک صنعتی مس در شهرستان ورزقان احداث خواهد شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این شهرک و کارخانجات تا چند سال آینده هیچ‌یک از جوانان منطقه ارسباران بیکار نمانند.

وی همچنین از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد و افزود: فرصت‌ها و اقدامات لازم در این خصوص انجام‌شده و در آخرین مراحل قرارگرفته که در صورت آغاز فعالیت منطقه آزاد صنعتی ورزقان به‌عنوان قطب اشتغال آذربایجان شرقی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه در هیچ کجای ایران مناطق زلزله‌زده به این سرعت بازسازی نشده است، خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت تهدید زلزله برای پیشرفت و توسعه شهرستان ورزقان مفید و مؤثر بوده است. 

منبع: توضیحات خاروانا نیوز: الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس سالهاست که از سوی مسئولین شهر و بخش خاروانا مطرح شده و بارها از مقامات ذیربط پیگیری شده است. الحاق این بخش مرزی (که به ناحق امتیاز مرزی بودن بخش خاروانا نادیده گرفته شده و علیرغم پیگیری های مکرر راه به جایی نبرده است!) به منطقه ازاد تجاری- صنعتی ارس که به نقطه صفر مرزی چسبیده و با کشورهای ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است، امری ضروری است که در حل مسئله توسعه نیافتگی و رفع محرومیت این منطقه تاریخی استان نقش بسزایی دارد. محقق نشدن این موضوع علیرغم وعده و وعیدهای مکرر برخی مسئولین، زمانی عجیب به نظر می رسد که مناطق مرزی با فاصله زیاد از مرکز منطقه آزاد ارس همانند خداآفرین و قلی بیگلو مدتهاست به منطقه آزاد ارس الحاق شده اند.  

همانطور که قبلا نیز در خاروانا نیوز منعکس گردید، یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه شهرستان ورزقان، الحاق قسمتی از این شهرستان به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس عنوان شده است. در این خصوص اظهارات مسئولین شهرستان و استان نیز نشان دهنده آن بود که منظور از هسته بیشتر به الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس دلالت دارد. در این خصوص برخی اقدامات عملی همچون تهیه نقشه و مشخص سازی قسمتی از حریم شهر خاروانا (خلیفه میدانی) جهت الحاق به منطقه ازاد نیز انجام گرفته است. ولی متاسفانه اظهارات و مکاتبات مسئولین ذیربط بیانگر آن است که در طرح توجیهی تهیه شده (که طبق سند تدبیر توسعه باید طی دوره 93-94 انجام گیرد) الحاق شهرک صنعتی ورزقان و معدن مس سونگون (که از سمت جنگل های ارسباران به مرز نزدیک است) تعریف و توجیه شده است و خبری از الحاق بخش خاروانا که هم به مرز و هم به شهرستان جلفا چسبیده است، نیست. حال ضروری است مسئولین محترم با ارائه سند و مدارک معتبر و کتبی به اهالی شهر و بخش خاروانا اعلام نمایند که واقعا الحاق قسمتی از این بخش به منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفته است. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین دغدغه های اهالی بخش خاروانا در حال حاضر احتمال عدم الحاق این منطقه به منطقه ازاد ارس بوده و از اظهارات عجیب و به دور از انتظار مسئولین شدیدا نگران شده اند!



تاريخ : 27 / 6 / 1394برچسب:, | 22:36 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

فارس: هفته پایانی شهریور ماه و روزهای آخر‌ آن به دلیل سال‌ درگذشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است.

همزمان با این ایام و هفته پایانی شهریورماه عکسی از شهریار که در سال 1332 در میدان دانشسرا جنب استانداری و منزل فردی به نام «ابوالفتحی» (به نوشته خود شهریار) گرفته شده برای اولین بار منتشر می‌شود. شهریار در این عکس حدودا 47 ساله بوده است.

 


27 شهریورماه به مناسبت درگذشت سیدمحمدحسین شهریار به عنوان «روز بزرگداشت شهریار» و «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است.



تاريخ : 11 / 6 / 1394برچسب:, | 23:57 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

وزیر راه و شهرسازی در چهارمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف گفت: در حوزه مسکن به عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد باید از نظام تأمین مالی بانکی استفاده کرد نه اوراق مشارکت گفت: سیستم بانکی ما بسیار کلیشه‌ای است و هنوز هم از راه‌حل‌های قدیمی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین؛ عباس آخوندی در نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری که  ۱۰ شهریور با محوریت بافت‌های ناکارآمد آذربایجان شرقی در محل این وزارت برگزار شد، گفت: مهم‌ترین مسئله در حوزه بهسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، رعایت این اصل قانون اساسی است که همه امور به مردم واگذار شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه هنوز هم بسیاری از ما دولتی‌ها خود را متولی مردم می‌دانیم و آنها را افرادی مهجور که توانایی اندیشیدن و تصمیم‌گیری ندارند، فرض می‌کنیم و می‌خواهیم خودمان برایشان تصمیم بگیریم. تا زمانی که رابطه اینگونه باشد مردم نیز تلاش می‌کنند تا آنجایی که می‌شود از دولت چیزی بگیرند.

وی با انتقاد از اینکه هنوز نظام حکمروایی شهری را ایجاد و امور را به مردم واگذار نکرده‌ایم، افزود: متأسفانه وزارت کشور هنوز خود را متولی شهرداری‌ها می‌داند و اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های شهری به مردم واگذار شود.

آخوندی تاکید کرد: تا زمانی که نپذیریم مردم اصلی‌ترین سلول جامعه هستند و معتقد باشیم که دولت باید در همه امور دخالت کند، نابسامانی شهرها چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی و محله‌ای به همین وضعیت باقی می‌ماند.

وی به موضوع بازسازی مناطق جنگ‌زده، سیل‌زده و زلزله‌زده در طول سال‌های پس از انقلاب اشاره و اظهار کرد: زمانی که در وزارت کشور مسئولیت بازسازی مناطق زلزله‌زده را بر عهده داشتم، یکی از اقدامات مهم ما این بود تا جلوی افرادی را که می‌خواستند به بهانه کمک‌رسانی در زندگی زلزله‌زده‌ها مداخله کنند بگیریم؛ با اینکه نیتشان خیر بود و می‌خواستند کمک کنند ولی چون فکر می‌کردند زلزله‌زده‌ها افرادی مهجورند در کوچک‌ترین مسائل آنها دخالت می‌کردند، حال آنکه بی‌شک آنها نیز افرادی عاقل و بالغند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما در زمان بازسازی مناطق زلزله‌زده رودبار و منجیل به دلیل واگذاری کارها به خود مردم و مشارکت دادن شهروندان رودبار و منجیل ۲۲۰ هزار واحد تخریب شده را در طول پنج سال بازسازی کردیم ولی در بازسازی مناطق جنگ‌زده چون دولت ورود کرد و کارها به مردم واگذار نشد ۷۵ هزار واحد مسکونی تخریب شده در طول ۱۵ سال بازسازی شد؛ در بحث بازسازی ورزقان پس از زلزله، باز هم دولت برای حل مسئله به طور مستقیم ورود کرد و آخر کار بازسازی آنگونه که باید انجام نشد.

وی افزود: تا زمانی که نظام حکمروایی شهری اصلاح نشود و مردم متوجه نشوند که باید خودشان درباره شهرها تصمیم‌گیری کنند و اگر تصمیم اشتباه بگیرند، ضرر آن متوجه خودشان خواهد بود، وضع نابسامان موجود ادامه می‌یابد.

بررسی سکونتگاه‌ها و بافت ناکارآمد تبریز و شهرهای آذربایجان شرقی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به نتایج مثبت تشکیل جلسات ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری گفت: آنچه از برگزاری این جلسات و دریافت وضعیت سکونتگاه‌های استان‌های مختلف متوجه می‌شویم وجود مشکلات فراوان در سکونتگاه‌ها و محلات شهرهای کشور علی‌رغم سرمایه‌گذاری هزاران میلیارد تومانی، طراحی انواع طرح‌های جامع و تفصیلی، توزیع زمین با اسم‌های مختلف، ایجاد شهرهای جدید و این اواخر راه‌اندازی طرح مسکن مهر و مواردی از این دست در شهرها و کلانشهرهاست که هیچ نقشی در ارتقای کیفیت زندگی مردم نداشته‌اند.

وی با اشاره به حاشیه‌نشینی یک‌سوم جمعیت شهری ایران و اسکان در وضع نامناسب سکونتی اظهار کرد: باید در حوزه شهری و مسکن، نگاه محله‌ای داشته باشیم و برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که محله‌محور باشد تا از موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف جلوگیری شود.

آخوندی پیشنهاد داد: بهتر است حال که طرح‌های جامع و تفصیلی تبریز در حال بازنگری هستند، یک شرح خدمات مکمل نیز به آن بیفزاییم و آن را به «طرح جامع بازآفرینی تبریز» تبدیل کنیم؛ اگر کل شهر تبریز بازآفرینی شود، مسائل مربوط به حاشیه‌نشینی آن نیز حل خواهد شد. این موضوع درباره مراغه، میانه، مرند و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی نیز که «بدمسکنی» در آنها زیاد است، صدق می‌کند. باید در اعمال بحث بازآفرینی تبریز همه مسائل اعم از خدمات شهری، حمل و نقل، مسکن و حوزه نفوذ شهرداری و دستگاه‌های مرتبط لحاظ شود اما تدوین موضوع کلانشهر بودن تبریز نیازمند برنامه‌ای متفاوت و مجزاست.

محور قرار دادن شهروندان

وی ادامه داد: نکته مهمی که در بحث بازآفرینی شهرهای کشور باید لحاظ شود، محور قرار دادن مردم و شهروندان است؛ ایجاد دفاتر تسهیل‌گری یا اسکان پایا در تبریز مدلی از این نوع دخالت دادن مردم در تصمیم‌سازی‌هاست؛ باید تجربه‌های مختلف را بتوانیم نظام‌واره و الگویی کنیم تا به جایی برسیم که مردم خودشان در بازسازی شهرها وارد کار شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از روحیه دولتی‌ها که به مردم از بالا به پایین نگاه می‌کنند گفت: وضعیت نابسامان فعلی شهرها نتیجه این نوع نگاه برخی دولتی‌هاست و اینکه می‌خواهیم امور را به خود مردم بدهیم، لطف و عنایت به آنها نیست؛ بلکه این حق شهروندان است و باید به یک رویه و چارچوب قانونی تبدیل شود.

اهمیت حمل و نقل حومه‌ای برای کلانشهرها

وی با تأکید بر لزوم بازسازی ساختار شبکه حمل و نقل حومه‌ای کشور به خصوص در کلانشهرها گفت: ایجاد راه‌آهن حومه‌ای در تبریز بسیار مهم است و این شهر را از ناکارآمدی در رفت و آمد اهالی اطراف آن به تبریز خارج می‌کند. اگر برای مناطق حومه‌ای ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری اطراف تبریز سیستم حمل و نقل سریع اعم از جاده‌ای و راه‌آهن ایجاد شود، از حجم گسترده مهاجرت به داخل تبریز کاسته می‌شود. برای من اتصال حمل و نقل حومه‌ای، جاده‌ای و ریلی به مترو در کلانشهرها اهمیت زیادی دارد.

بانک مرکزی درباره کاهلی بانک‌ها در پرداخت وام بازسازی بافت‌های ناکارآمد به مردم فکری کند

آخوندی با بیان اینکه از بانک مرکزی می‌خواهم بحث کاهلی بانک‌ها در پرداخت وام‌های مصوب به بازسازی بافت ناکارآمد شهری را پیگیری کند، افزود: در تبریز باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شوند؛ اگر این اتفاق نیفتد، وضعیت مسکن در آینده نزدیک با مسکن مهری که نظام اقتصادی کشور را کن فیکون کرده گره خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن به عنوان اقتصاد خانواده و اقتصاد خرد باید از نظام تأمین مالی بانکی استفاده کرد، نه اوراق مشارکت و مانند آن ادامه داد: توزیع اوراق مشارکت برای بازسازی بافت‌های ناکارآمد کار شهرداری‌هاست و مردم باید برای بازسازی واحدهای خود از بانک وام بگیرند. بنابراین بهتر است خود بانک‌ها با همکاری و همفکری یکدیگر بررسی میدانی درباره بازسازی بافت ناکارآمد شهری انجام دهند تا به راه حلی در این خصوص دست یابند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بهترین بانک برای ورود به حوزه بررسی مشکلات بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده، بانک مسکن است، خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما بسیار کلیشه‌ای است و هنوز هم از راه‌حل‌های قدیمی استفاده می‌کند؛‌ باید در ایران نیز مانند محمود یونس که بانکداری بنگلادش را متحول کرد، به استفاه از برنامه‌ها و طرح‌های شناور و منطقه‌ای به جای برنامه‌های ثابت کشوری روی بیاوریم و تنوع در روش‌های تأمین مالی را عملیاتی کنیم.



تاريخ : 11 / 6 / 1394برچسب:, | 23:54 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، چند روز است که سرمای زمستان مردم ورزقان را غافلگیر کرده تا اهالی این منطقه برای ایمن ماندن از سرما مجبور شوند بخاری‌ها را در ماه آخر تابستان با چهار ماه زود از زمستان‌های سایر شهرهای کشور روشن کنند.خبرگزاری فارس: سلام زمستان به ورزقان در تابستان

این در حالی است که هواشناسی هم ورزقان را در 24 ساعت گذشته خنک‌ترین شهر استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

با خودنمایی زمستان در ورزقان مردم شهرستان علاوه بر روی آوردن به وسایل گرمایشی و دست پنجه نرم کردن با سردی هوای زود هنگام مشکلات و درخواست‌های دیگری از مسئولان دارند آن هم تعرفه گاز طبیعی که دولت یارانه گاز مصرفی خانگی زمستان را از اواسط یا اواخر پاییز تا 15 فروردین ماه اعمال می‌کند.

متاسفانه زمستان در این شهرستان در مقایسه با سایر شهرهای ایران معمولا از اوایل شهریور ماه آغاز و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد و زندگی کردن در این مدت بدون استفاده از بخاری گازی به ویژه شب‌ها امکان‌پذیر نیست.

دمای هوا در شهرستان ورزقان امروز در گرم‌ترین زمان به 15 درجه رسید که کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی‌ کرده‌اند دمای هوای این شهرستان در خنک‌ترین زمان به 10 درجه برسد.



تاريخ : 10 / 6 / 1394برچسب:, | 7:0 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا

 

به گزارش خبرنگار وقت به نقل از منابع محلی شدت سیل در برخی از روستاهای تابع ورزقان ، اهر و مرند بیشتر بوده و براثر ان خساراتی به راه ها و محصولات باغی و کشاورزی وارده آمده است.

 

این گزارش حاکیست براثر شدت بارندگی و سیل در 80 کیلومتری آزاد راه تبریز - تهران شن و خاک و گل و لای به جاده ریزشن کرده بود که به گفته  مدیر کل بحران استان با تلاش به هنگام تیم های راهداری و قبل از مسدود شدن مسیر گشایی شد.

 

خلیل ساعی گفت : تعداری از روستاهای منطقه شمالی آذربایجان شرقی از جمله مرزآباد مینق ، سنداباد نسق ، جاجیلار ، گوراند و گل اخور در در ورزقان نام برد که دچار سیل شدند که ضمن هماهنگی تیم های جمعیت هلال احمر و راه و شهرسازی برای پیشگیری و اقدامات امدادی به مناطق سیل زده اعزام شدند.

 

هنوزگزارشی از میزان خسارات این سیل و حجم بازندگی های عصر امروز دوشنبه دریافت نشده است .

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از رگبار باران و رعد و برق و بارش احتمالی تگرگ در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری خبر داده  و بر لزوم هوشیاری کشاورزان تاکید کرده است .

 ایوب ایرانی‌فام به خبرنگاران  گفته است بر اساس  اطلاعیه هواشناسی استان ، نفوذ سامانه بارشی از روز دوشنبه نهم شهریور تا چهارشنبه یازدهم شهریور به طور متناوب موجب وزش باد، ابرناکی و رگبار باران و رعد و برق به ویژه در نواحی شمالی و شرقی استان و در نواحی مستعد موجب بارش تگرگ خواهد شد.

وی به کشاورزان استان توصیه کرده آمادگی لازم برای جلوگیری از تنش دمایی گلخانه‌ها و تامین حداقل دما از ساعات شب را داشته باشند و تمهیدات لازم نسبت به پوشش گلخانه‌ها به منظور جلوگیری از خسارت باد شدید را به کار گیرند.



پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی آذربایجان‌شرقی از شناسایی 5 هزار و 800 هکتار از بافت‌های فرسوده در استان خبر داد و گفت: یک میلیون نفر از جمعیت استان در بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

خبرگزاری فارس: یک میلیون نفر در آذربایجان‌شرقی ساکن بافت‌های فرسوده‌اند
 

توحید اخلاقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: در سطح استان 5 هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده وجود دارد که 13 درصد مساحت محدوده شهری آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: هشت درصد بافت‌های فرسوده شناسایی شده کشور در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

اخلاقی گفت: بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان آذربایجان‌شرقی (طبق آخرین سرشماری سال 90 جمعیت آذربایجان‌شرقی 3.7 میلیون نفر بوده است) در بافت‌های فرسوده ساکن و زندگی‌ می‌کنند.

وی افزود: سهم تبریز از 5 هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شناسایی شده در سطح استان 2 هزار و 500 هکتار بوده که 44 درصد بافت‌های فرسوده استان آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بیش از نیم میلیون نفر( 500 هزار نفر) در کلانشهر تبریز در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

وی شمار شهرهای دارای طرح مطالعات بافت‌های فرسوده را 3 شهر تبریز، میانه و مراغه با بیش از 53 درصد مساحت موجود بافت‌های فرسوده‌ استان برشمرد.  

اخلاقی گفت: در شهرهای بناب، مرند و اهر نیز طرح‌هایی در دست مطالعه بوده و جزو هدف مطالعات بافت‌های فرسوده بوده و بازنگری مطالعات بافت فرسوده‌ کلانشهر تبریز هم به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی پروژه‌های میدان شهید بهشتی تبریز با 92 درصد پیشرفت فیزیکی، ساماندهی پیرامون مسجد کبود با 75 درصد پیشرفت فیزیکی، احیای مسجد صاحب‌الامر با 75 درصد پیشرفت فیزیکی، مجموعه خواجه‌نصیر مراغه با 30 درصد پیشرفت فیزیکی و ساماندهی مسجد جامع هشترود با 40 درصد پیشرفت فیزیکی را از جمله پروژه‌های مهم اجرا شده در بافت‌های فرسوده استان برشمرد.

اخلاقی خاطرنشان کرد: از 121 هزار واحد مسکن مهر در سطح استان آذربایجان‌شرقی 22 هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده و در قالب خود مالکان اجرا شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون برای 21 هزار و 700 واحد مسکن مهر در بافت‌های فرسوده 463 میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت شده است.

مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: در سطح 13 شهر از جمله تبریز، مرند، اهر، میانه، سراب، عجب‌شیر، آذرشهر، اسکو، کلیبر، ورزقان، سردرود، هادیشهر و خسروشهر طرح مطالعات جامع شهری را در دست مطالعه‌ داریم.

وی ادامه داد: طرح جامع مطالعات تفصیلی در قالب طرح مطالعه جامع شهری در شهرهای صوفیان، باسمنج، گوگان، لیلت، بخشایش، کلوانق و آق‌کند نیز اجرا می‌شود.

براساس گزارش فارس، در کل کشور بالغ بر 72 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده که وسعتی حدود 5 هزار و 800 هکتار از آن به آذربایجان‌شرقی تعلق دارد که 44 درصد این آمار مربوط به شهر تبریز است به طوری که این شهر پس از تهران بیشترین وسعت بافت فرسوده را دارد.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مهری با بیان اینکه این سازمان به تمام تعهدات خود در مناطق زلزله زده عمل نموده است افزود: تنها از 12 هزار واحد پیش ساخته بلاعوض که مقرر شده بود در مناطق زلزله زده احداث شود و طرف قرارداد این موضوع شرکت بنیاد بتن و سپاه عاشورا بود طرح های سپاه با 7 هزارو 429 واحد و طرح های بنیاد بتن نیز با 3 هزارو 305 واحد در دو سال پس از زلزله احداث شده و باید گفت در مجموع 10 هزار و 734 واحد پیش ساخته تحویل زلزله زدگان شده است.اتمام ساخت 14 هزار و 141 واحد دامی دائمی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه برای ساخت این تعداد واحد دامی پیش ساخته مبلغ 360 میلیارد ریال اختصاص یافته بود افزود: برای ساخت هر واحد دامی پیش ساخته در مناطق زلزله زده سی میلیون ریال هزینه شده است که بصورت بلاعوض به روستائیان زلزله زده اعطاء شده است.

مهری با تاکید بر اینکه با توجه به مصوبات مدیریت بحران استان مقرر گردیده اسامی و شماره حساب 1170 نفر از دامدارانی که در مناطق زلزله زده کانکس دامی دریافت نکرده بودند احصاء و به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارسال گردد افزود: در این راستا لیست 409 نفر از شهرستان اهر، 351 نفر از شهرستان ورزقان، 351 نفر از شهرستان هریس و 59 نفر نیز از شهرستان تبریز معرفی شده اند که امیدوارم اقدامات لازم در این خصوص انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه مبلغ 750 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد نیز برای بازسازی اماکن دامی به تعداد 15 هزار واحد در شهرستانهای ورزقان، اهر، تبریز، هریس، مرند، هوراند، خاروانا، هادیشهر، خداآفرین و کلیبر تخصیص یافته بود افزود: برای ساخت و بازسازی واحدهای دامی دائمی نیز با 50 میلیون ریال تسهیلات، 17 هزار و 561 پرونده تشکیل شده بود که از این میزان 14 هزارو 141 پرونده پس از عقد قرارداد با بانک کشاورزی توانستند نسبت به اخذ تسهیلات و ساخت واحدهای دامی دائمی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان درخاتمه افزود: با تحویل10 هزار و734 واحد پیش ساخته و اتمام ساخت 14 هزار و 141 واحد دامی دائمی تاکنون در مجموع 24 هزار و 875 واحد دامي به زلزله زدگان ارسباران تحویل داده شده است.


تاريخ : 5 / 6 / 1394برچسب:, | 12:28 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

اولین جلسه انجمن اسلامی معلمان شهرستان ورزقان باحضور اعضای شورای مرکزی ورزقان و رحیم بلال زاده عضو شورای مرکزی استان تشکیل و برنامه های آتی و محل فعالیت انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 

رحیم بلال زاده در گفتگو با خبرنگار آوای ورزقان در این خصوص اظهار داشت: مقرر گردید با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان محلی مناسب برای انجمن در نظر گرفته شود و انجمن نیز با حضور صاحب نظران عرصه تعلیم تربیت کشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در یاری رساندن به عرصه آموزش در شهرستان ورزقان کمک و یاو یاور اداره آموزش و پرورش شهرستان ورزقان باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: این انجمن در راستای اهداف سیاسی خود نیز در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و آموزشی شهرستان نظرات کارشناسی و بیانیه‌های خود را صادر خواهد نمود و تلاش خواهد کرد در راستای توسعه فرهنگی، اقتصادی و آموزشی شهرستان در خدمت مسئولین شهرستان باشد.



تاريخ : 5 / 6 / 1394برچسب:, | 12:22 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

به گزارش خبرنگار آوای ورزقان، به همت اداره ورزش و جوانان شهرستان ورزقان، همایش کوه روی استانی بانوان با شرکت بیش از ۴۰۰ نفر از با نوان کوه نورد شهرستان های ورزقان، میانه مراغه، اهر، عجب شیر، شبستر، جلفا و صوفیان در محل آبشار گل آخور شهرستان ورزقان برگزار شد.

این همایش کوه روی به مناسبت دهه کرامت و با هدف ایجاد روحیه وشورنشاط در بین خانواده ها به ویژه بانوان برگزار گردید که در پایان به ۱۲ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه هدایای اهدا شد.

روستای گل آخور(گول اخیر) از توابع بخش خاروانای شهرستان ورزقان قرار گرفته و در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان واقع شده است. در اطراف این روستا چشمه ها و آبشار طبیعی و غار های زیر زمینی وجود دارند که مشهورترین آن ها یک آبشار زیبا و دل انگیز با ارتفاع ۱۲ متر در قسمت شرقی روستا است که آب آن به رودخانه ارزیل می ریزد.

آب بسیار خنک این آبشار، از کوه‌های شمالی و مرتفع این روستا سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می شود.

این روستا با معماری کم نظیر خود سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی می باشد.

لبنیات محلی و عسل از سوغات این روستا می باشد.

DSC01147 DSC01148 DSC01150 DSC01151 DSC01152 DSC01154 DSC01158 DSC01163 DSC01166 DSC01168 DSC01176 DSC01178 DSC01182DSC01197DSC01202DSC01203DSC01208DSC01220DSCF8356DSCF8357