به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ترامپ که سخنرانی در سازمان ملل را فرصتی مناسب برای همراه کردن جامعه جهانی با خود می دانست نه فقط نتوانست همه را با خود همراه کند بلکه مورد تمسخر دیگر کشورها هم قرار گرفت، اما ترامپ ضربه اصلی را پس از سخنرانی طوفانی روحانی خورد.

روحانی برعکس ترامپ علاوه بر نشان دادن اقتدار و استقلال به همه نشان داد ایران اهل قانون، گفت و گو و صلح است. ترامپ طی چند وقت گذشته سعی کرد توپ را به زمین ایران و روحانی بفرستد و در نهایت در مجمع عمومی سازمان ملل گل نهایی را بزند اما روحانی با هوشیاری در زمین ترامپ بازی نکرد.

سخنرانی روحانی که تمام شد نه فقط با لبخندهای تلخ و تمسخر روسای کشورهای مختلف مواجه نشد بلکه همه کشورها او را تحسین کردند تا نقشه های ترامپ نقش بر آب شود.

ترامپ همیشه به صورت ظاهری سعی می کرد نشان دهد اهل گفت و گو با ایران است و این ایرانی ها هستند که نمی خواهند پای میز مذاکره بیایند که روحانی شب گذشته به ترامپ بدل زد و نشان داد آنکه اهل گفت و گو نیست، آمریکاست. رییس جمهور کشورمان در بخشی از سخنان خود که مورد توجه همه دنیا قرار گرفت گفت: «درک ایالات متحده آمریکا از روابط بین‌الملل، اقتدارگرایانه است. آمریکا فکر می‌کند چون زور دارد حق هم دارد. درک آن‌ها از قدرت، نه اقتدارِ مشروع و قانونی، که زورگویی است. هیچ دولت و ملتی را نمی‌توان به زور به پایِ میز مذاکره آورد و اگر چنین شود آنچه انباشت می‌شود، خوشه‌های خشم ملت‌هاست که نصیب زورگویان خواهد شد».

روحانی در ادامه با هوشیاری تمام ترامپ را به مذاکره و قانون مداری دعوت کرد تا رییس جمهور ایالات متحده را در خاک خود زمین گیر کند، روحانی گفت: «ما هم معتقدیم که در نهایت، راه بهتری جز گفت‌وگو وجود ندارد اما گفت‌وگو، دوسویه است، و براساس برابری، عدالت و منزلت انسان‌ها و بر مبنای قواعد و حقوق بین‌الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نیست. ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید، بازگردید. اگر از برجام می‌ترسید و آن را کارنامه رقیبان سیاسی خود در آمریکا می‌دانید، ما از شما دعوت می‌کنیم به مصوبه شورای امنیت بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که در نهادهای بین‌المللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر،اندیشه انسان‌ها انکار می‌شود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی می‌گردد».

اما روحانی به همین اکتفا نکرد و با درایت نه فقط توپ ها را به زمین ترامپ و آمریکا برگرداند، حتی گل هم زد. او مانند ترامپ جامعه جهانی و سازمان ملل را تحقیر نکرد بلکه به این سازمان مهم جهانی احترام گذاشت و از همین نقطه ترامپ را دعوت به احترام به قانون، کشورها، سازمان ملل و گفت و گو کرد.

دکتر روحانی از تریبون سازمان ملل تاکید کرد: «برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌گو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است. سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض،تهدید در برابر تهدید. و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف. سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم. دانش هسته‌ای را واجب و سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم».

ترامپ فکرش را نمی کرد روحانی در نیویورک تیر خلاص را شلیک کند اما روحانی با هوشیاری و تدبیر همه دنیا را با واقعیت سیاست خارجی ایران و از همه مهم تر چهره دروغ گوی ترامپ آشنا کرد.

پس از سخنان روحانی افکار عمومی جهان و آمریکا تیرهای انتقادی خود را به سمت ترامپ نشانه رفته اند و او را سرزنش می کنند. اکنون ترامپ که به ظاهر اعلام می کرد اهل گفت و گو است باید پاسخگوی جهان باشد که چرا به میز مذاکره قانونی باز نمی گردد.

اکثر رسانه های جهان نیز تیترهای خود را به همین موضوع اختصاص دادند، همه مانند "اکو مسکو" با انتخاب عنوان «حسن روحانی از ایالات متحده دعوت کرد تا به میز مذاکره بازگردد» تاکید کردند ترامپ باید انتخاب کند که اهل گفت و گو است یا همچنان می خواهد بر طبل تحریم و تهدید بکوبد.