تاريخ : 4 / 4 / 1396برچسب:, | 11:28 | نویسنده : سعید علیزاده

در سال‌های اخیر و در پی قدرت گرفتن محمد بن سلمان در خاندان سعودی خصوصا ماجراجویی‌ های وی در یمن، سوریه و بحرین خیلی‌ها بر این باورند این ولیعهد و وزیر دفاع بی‌تجربه به‌دنبال تشدید تنش با ایران است.البته چنین نگرشی با توجه به مواضع و دیدگاه‌های محمد بن سلمان درست است؛ چراکه وی اخیرا و در اظهاراتی گستاخانه اعلام کرد باید جنگ را به داخل مرزهای ایران کشاند. هر چند ممکن است سلمان کوچک بلندپروازی‌های زیادی در سر داشته باشد، اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که برای این ولیعهد 32 ساله متولد آگوست 1985 بسیار کلیدی است، مطالعه تاریخ تحولات منطقه در چهار دهه گذشته است. محمد بن سلمان زمانی که شش ماهش بود رزمندگان ایران اسلامی با عملیات والفجر 8 و عبور از اروند رود، فاو را فتح کردند؛ بنابراین مرور گذشته برای سلمان کوچک به منظور پرهیز از اشتباه محاسبه در قبال ایران اسلامی ضرورت دارد. اما آنچه ولیعهد جوان سعودی به احتمال زیاد از آنها بی خبر است و باید بداند، چیست؟

تصویر سلمان کوچک تاریخ بخواند

1ـ برخی تحلیلگران به محمد بن سلمان لقب صدام ثانی داده‌اند. با این اوصاف او باید با تورق تاریخ بداند صدام در زمان حمله به ایران دارای بهترین نیروی زمینی در جهان عرب بود و نیروی هوایی مجهزی داشت و علاوه براین از حمایت مستقیم نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن برخوردار بود و حتی از حضور سربازان سودانی در جنگ با ایران بهره می‌برد؛ با وجود این در برابر عزم و اراده رزمندگان ایران پوزه‌اش به خاک مالیده شد.

این در حالی است که عربستان نه‌تنها در برابر انصارالله یمن درمانده شده که اساسا ارتش اجاره‌ای سعودی چنان به فلاکت افتاده که فرماندهی نیروی نظامی خود را به ژنرالی پاکستانی واگذار کرده است.

2ـ ایران در مصاف با ارتش صدام با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی و خروج مستشاران نظامی از آمادگی نظامی برخوردار نبود و به تعبیری کشورهای خارجی حتی از فروش سیم خاردار به ایران طفره می‌رفتند؛ اما به‌رغم همه این مشکلات نیروهای ایرانی بر صدام و حامیانش غلبه یافتند. این در حالی است که امروزه ایران علاوه بر توانمندی نظامی در عرصه‌های مختلف، از قدرت‌های موشکی جهان به شمار می‌رود که نمونه عینی آن را جهانیان در حمله موشکی سپاه به دیرالزور شاهد بودند.

3ـ در معادلات بین‌المللی در زمان ماجراجویی صدام همه پنج عضو شورای امنیت کم و بیش حامی صدام بودند، علاوه براین کشورهایی نظیر برزیل و یوگسلاوی سابق از تامین‌کنندگان اصلی سلاح برای عراق بودند، اما اکنون روسیه و چین با ایران همراهی دارند ضمن این‌که تهران دوستان منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی دارد.

4ـ در زمان حمله صدام نطفه شورای همکاری خلیج‌فارس بسته شد و حکام وقت سعودی میلیاردها دلار در اختیار صدام گذاشتند، اما اکنون همین شورا دوپاره شده است. تنش بین قطر و عربستان و صف‌بندی بین قطر، عمان و کویت از یک‌سو با عربستان، امارات و بحرین از سوی دیگر نشان می‌دهد ایران در موقعیتی بسیار بهتر قراردارد، در حالی که آل‌سعود حتی از آنچه صدام از آنها برخوردار بود، محروم است.

5ـ ایران امروز در سایه تلاش و از جان گذشتگی فرزندان رشید خود و رهنمودهای مقتدرانه و شجاعانه رهبر انقلاب به چنان جایگاه رفیعی در معادلات منطقه‌ای وجهانی دست یافته است که قدرت‌های جهانی ترجیح دادند رودررو با نمایندگان ایران اسلامی در ارتباط با موضوع هسته‌ای مذاکره کنند؛ چراکه بویژه آمریکا، انگلیس و فرانسه بخوبی می‌دانستند زورآزمایی نظامی با تهران هزینه‌ای زیاد به همراه دارد. آنها از حافظه تاریخی‌شان مدد گرفتند و به یاد آوردند در زمان جنگ هشت ساله صدام علیه ایران نه هواپیماهای میراژ ، سوپراتاندارد و موشک‌های اگزوسه فرانسوی ، نه آواکس‌های آمریکا، نه موشک‌های اسکاد و میگ 25 روسی و نه حتی سلاح‌های شیمیا یی اهدایی آنها به صدام هیچ‌یک نتوانست مقاومت ایرانیان را بشکند. با این تجربه تاریخی و نظر به توانمندی امروز نیروهای مسلح ایران، تکلیف آل‌سعود درمانده و گرفتار در یمن مشخص است.

6ـ عربستان با ماجراجویی‌های چند سال اخیر دچار کسری بودجه شده، میزان ذخایر ارزی آن به کمتر از 500 میلیارد دلار یعنی یک سوم رسیده و این درحالی است که با وجود کودک‌کشی در یمن و بمباران‌های کور پس از گذشت دو سال هیچ دستاوردی نداشته است. طبیعی است قرارداد 110 میلیارد دلاری خرید سلاح از آمریکا نیز ره به جایی نخواهد برد؛ زیرا نیروی انسانی ماهر برای به‌کارگیری این سلاح‌ها را ندارد.

7ـ سلمان کوچک، با مروری بر تاریخ درخواهد یافت خرید سلاح به تنهایی قدرت نمی‌آورد، چراکه آنچه قدرت می‌آورد توانایی درساخت سلاح است. همچنین مهم‌تر از سلاح و دلارهای نفتی، عقبه مردمی نظام سیاسی مهم‌ترین مولفه قدرت به شمار می‌رود که تولید قدرت می‌کند، عنصر مهمی که آل‌سعود به علت ساختار قبیله‌ای از آن محروم است. این در حالی است که ایران امروز علاوه بر توانایی ساخت سلاح‌های پیشرفته از ناوشکن جماران تا موشک‌های با سوخت جامد و نقطه‌زن، هواپیماهای بدون سرنشین، پرتاب ماهواره به فضا و صدها موفقیت علمی دفاعی دیگر، به‌طور میانگین هر سال انتخاباتی پرشور برگزار کرده که مردم در آن مشارکت حداکثری داشته‌اند که همگی این شاخص‌ها رمز اقتدار ایران به‌شمار می‌روند.

8ـ نکته آخر این که حکام جوان سعودی علاوه بر مرور تاریخ بهتر است به جای پناه بردن به جاهلیت مدرن و جاهلیت قبیله‌ای به واقع‌نگری پناه ببرند؛ چراکه با واقع‌نگری بهتر می‌توان معادلات قدرت را تحلیل کرد و به شناخت دقیق دست یافت.

به عبارتی بهتر آنها با چنین رویکردی در می‌یابند که عربستان به‌رغم برخورداری از دلارهای نفتی و وابستگی شدید به آمریکا و اسرائیل، اساسا از مولفه‌های قدرت بومی بی‌بهره است؛ بنابراین بهتراست دچار اشتباه محاسبه نشود.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول



نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: دشمنان که ایران را به استفاده از گزینه‌های نظامی به نحوی تهدید می‌کنند فقط هارت و هورت است.آل هاشم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حجت‌الاسلام سیّد محمّدعلی آل‌هاشم در دیدار با اقشار مختلف مردم، مسئولان شهرستان اهر و خانواده‌های شهدا شهرستان اهر را یکی از شهرستان‌های مهم آذربایجان شرقی دانست، اظهار داشت: شهرستان اهر با داشتن علمای گران‌قدر و مردم فهیم شاهد فعالیت‌های فرهنگی مؤثری هستیم و بایستی امروز در زمان کنونی همه مردم و مسئولان دغدغه فرهنگی داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی می‌بایست برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی همکاری تنگاتنگی داشته باشند، افزود: زمانی جنگ تحمیلی و خاک‌ریزی وجود داشت که می‌فهمیدیم دشمن در مقابل ماست ولی جنگ نرم که در حال حاضر با دشمنان در مقابله هستیم بسیار خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از دوران دفاع مقدس بوده، به‌طوری که یکی از خصوصیات جنگ نرم آرام و بدون سر و صدا است.

وی ادامه داد: اکنون جنگ نرم به داخل خانواده‌ها و منازل کشیده شده و درواقع نفوذ انجام‌شده به‌طوری که اگر توجه کنیم همین ماهواره‌هایی که در منازل مردم وجود دارد همان نفوذ دشمن است و متأسفانه برخی از بانوان که به‌اصطلاح پوشش مناسب دارند تنها هدفی را که از نحوه پوشش خود دنبال می‌کنند این است که مد و مدگرایی را در جامعه ترویج دهند و خوشبختانه مقام معظم رهبری بیش از بیست سال در این رابطه فریاد می‌زنند.

آل‌هاشم اضافه کرد: در حال حاضر دشمنان که ایران را به استفاده از گزینه‌های نظامی به نحوی تهدید می‌کنند فقط هارت و هورت است و در نهایت تقابل نظامی با جمهوری اسلامی ایران را بسیار پرهزینه می‌دانند به همین خاطر از طریق جنگ نرم و با هدف‌گذاری برای جوانان به میدان جنگ نرم آمده‌اند و سعی دارند جوانان را به آینده کشور و مسئولین نظام بدبین کنند.

امام جمعه تبریز ترویج فحشا و رواج بی‌بند و باری و فساد را از دیگر گزینه‌های جنگ نرم دشمنان علیه ملت ایران ذکر کرد، گفت: ترویج مواد مخدر از جمله مسائلی است که دشمنان برای تضعیف روحیه و اراده جوانان ایرانی به کار گرفته و اکنون به بلایی خانمان‌سوز در جامعه ما تبدیل‌شده است و این اقدام آن‌ها نه‌تنها صرف خرید و فروش نیست بلکه پشتوانه سیاسی برای گمراه کردن جوانان و اراده آن‌ها دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه فعالیت فرهنگی در مقابل جنگ نرم دشمنان بسیار بوده ولی توأم با موازی کاری است، افزود: امیدواریم در شورای فرهنگ عمومی با ساماندهی مسائل فرهنگی آذربایجان شرقی بتوانیم از موازی کاری جلوگیری کنیم، یکی از کارهای فرهنگی سرعت بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی در استان است و باید درود به روح پرفتوح امام راحل فرستاد که مسائل قرآنی را در کشور گسترش دادند و قبلاً شاید قرآن تنها روز آخر هفته در مزار اموات قرائت می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: کدام مسئولی در جامعه ما نزدیک به پنج ساعت در محل انس با قرآن وقت صرف می‌کند غیر از مقام معظم رهبری، ایشان قصد دارند تا اهمیت و امور قرآنی را در جامعه به فرهنگی تبدیل کنند.

آل‌هاشم بابیان اینکه روش‌های سنتی در فعالیت‌های فرهنگی دیگر جوابگو نیست، گفت: بایستی از امروز فعالیت‌های فرهنگی به‌روز باشد تا بتوانیم در مقابل هجمه عظیم فرهنگی دشمنان ایستادگی و مقاومت کنیم و این امر با تقویت جایگاه حوزه علمیه، نماز جمعه، توجه ویژه به مساجد و اقدامات فرهنگی تحقق می‌یابد و لازم است تا همه در مسائل فرهنگی همکاری مستمری داشته باشیم.

امام جمعه تبریز در ادامه با تأکید بر اینکه همه اقشار مردم، مسئولین و طلاب باید برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کنند، یادآور شد: کسانی زحمات بسیاری کشیده و در این راه پر فراز و نشیب خون داده‌اند قدردانی کرد و همین‌جا باید یادی از شهید بهشتی و 72 تن از یاران با وفای انقلاب و امام(ره) کنیم و به این توجه داشته باشیم که گناه شهید بهشتی در جامعه چه بود در حالی که ایشان برای ترویج فرهنگ اسلامی تلاش مضاعفی کردند که باید اکنون برای ترویج این فرهنگ ما نیز تلاش کنیم.



سرلشکر رحیم صفوی به‌عنوان سخنران ویژه راهپیمایی روز جهانی قدس در تبریز حضور یافته و از اقتدار ایران در دنیا و آرمان‌های امام راحل سخن خواهد گفت.رحیم صفوی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سرلشکر رحیم صفوی به‌عنوان سخنران ویژه راهپیمایی روز جهانی قدس در تبریز حضور یافته و از اقتدار ایران در دنیا و آرمان‌های امام راحل سخن خواهد گفت.

بر اساس این گزارش، مردم تبریز همزمان با سراسر کشور و آذربایجان شرقی در روز جمعه دوم تیرماه ساعت 10:30 صبح از مساجد و محلات به‌سمت میعادگاه نماز جمعه تبریز حرکت خواهند کرد.

در انتهای راهپیمایی نیز پس از حضور مردم در مصلی، سردار سرلشکر صفوی، مشاور عالی و دستیار نظامی مقام معظم رهبری به سخنرانی می‌پردازد.



تبریز - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و وامام جمعه تبریز بر ضرورت خودداری از موازی کاری در فعالیت های سازمان‌های فرهنگی تاکید کرد.محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم عصر چهارشنبه در دیدار با جمعی از روحانیون تبریزی با بیان اینکه در فعالیت سازمان‌های فرهنگی موازی کاری زیادی رخ می‌دهد گفت:هرکدام از این سازمان‌ها توقعی دارند تا بخشی از کار را انجام داده و خود را عرضه کنند ولی باید ساماندهی شده و کاری بر زمین نماند.

وی ادامه داد: با توجه به تبلیغات سنگین علیه ایران و اسلام تبلیغات روتین و سنتی جوابگوی نیازهای جوانان و نوجوانان نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید تبلیغات ما به روز بوده تا بتوانیم نیازها و خواسته‌های جوانان را جواب دهیم، افزود: روحانیون باید به سلاح روز فناوری مجهز شده و در پاسخ به شبهات نیز آماده باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه در فعالیت سازمان‌های فرهنگی موازی زیادی رخ می‌دهد گفت: هرکدام از این سازمان‌ها توقعی دارند تا بخشی از کار را انجام داده و خود را عرضه کنند ولی باید ساماندهی شده و کاری بر زمین نماند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بخشی از موازی‌کاری را مانع خواهیم شد، خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های فرهنگی ساماندهی شود تا این موازی کاری‌ها باعث کوتاهی در برخی امور نشود.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت تبلیغی چهره به چهره ایثار می‌خواهد تصریح کرد: این ایثار مد نظر امام زمان(عج) قرار خواهد گرفت و اجر اخروی خاصی خواهد داشت.



تاريخ : 1 / 4 / 1396برچسب:, | 9:55 | نویسنده : سعید علیزاده
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: سپاهیان غیرتمند با حمله‌ی موشکی به مقر فرماندهان داعش، دل دوستان را شاد و در دل دشمنان ترس انداختند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در آیین تجلیل از خادمان شهدای استان، اظهار کرد: یکی از راه های انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید و جوان جامعه راهیان نور است، چرا که جوانان و کسانی که جنگ را درک نکردند می‌توانند با حضور در اردوی راهیان نور با فرهنگ جبهه آشنا شده و مناطق عملیاتی را که مرکز ایثار و فداکاری است آشنا شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به این زائران احسنت گفت که نوروز را در اردوهای راهیان نور و مناطق عملیاتی طی می‌کنند، بیان کرد: حضور راویانی که عملیات‌ها را درک کرده و به دور از شاعبه‌ی تحریف به بازگویی حقایق جنگ می‌پزدازند، موضوع ارزشمندی است.
 
وی در توصیه‌ به تربیت کنندگان راویان، گفت: راویانی تربیت شوند که واقعیت‌های جنگ را بی‌هیچ کم و کاستی بیان کنند، ما در قبال شهدای گرانقدر دوران دفاع مقدس وظایفی داریم که باید عمل کنیم و راه‌اندازی اردوهای راهیان نور یکی از این وظایف است.
 
حجت‌الاسلام آل‌هاشم بیان کرد: یکی دیگر از وظایف ما در قبال شهدا، نشر نوشته‌ها و وصیت‌نامه‌های شهدا بوده و ما باید این موارد را در جامعه ترویج دهیم که یکی از وظایف اولیه بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است که خوشبختانه کارهای خوبی نیز در این راستا انجام داده‌اند.
 
وی گفت: ثبت و ضبط خاطرات فرماندهان دفاع مقدس از دیگر وظایف ما بوده و ما باید رشته به رشته و تخصص به تخصص ثبت کنیم و در جامعه نشر دهیم و همچنین برگزاری یادواره‌های شهدا و تکرار این برنامه‌ها نیز تنوع بوده و جزوی از وظایف ماست و باعث زنده شدن یا شهدا می‌شود.
 
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: تجلیل از پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدا از دیگر وظایف ما در قبال شهدا بوده و باید در این خصوص تلاش کنیم؛ برگزاری برنامه‌های شهدا اقدامی خداپسندانه است، و کسانی که در ایام نوروز در خدمت شهدا بودند نیز شایسته‌ی تجلیل هستند.
 
وی با اشاره به حوادث تروریستی تهران و حرم مطهر امام(ره) و جایگاه شهدای مدافع حرم، تشریح کرد: حوادث تروریستی مجلس و حرم مطهر امام (ره) نشان داد اگر شهدای مدافع حرم نبودند و اگر مقاومت ایثارگران در خارج از مرزهای کشور نبود، تکفیری‌ها به طور آزادانه به کشورمان می‌آمدند و طبق فرمایش رهبری نیز اگر مدافعان حرم نبودند باید در داخل کشور در مقابل هجمه‌ها ایستادگی می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه دشمنان امروز از برخورد مستقیم و سخت‌افرازی با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مایوس شدند، تاکید کرد: دشمنان نظام، اقدام سخت‌افزاری را پر هزینه ارزیابی می‌کنند فلذا از طریق جنگ نرم، جوانان ما را مورد هدف قرار داده‌اند، خصوصیت جنگ نرم همین است که بدون اینکه کسی متوجه شود می‌بینند که تحت تاثیر نفود دشمن قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با تاکید بر مقابله با هجمه‌های فرهنگی و جنگ نرم، یادآور شد: مقام معظم رهبری ۲۵ سال است در این راستا، در بیانات مختلف تحت عنوان، شبیخون فرهنگی، جنگ روانی، جنگ فرهنگی، نفود و... هشدار می‌دهند، ما باید با برنامه‌ریزی به مقابله بپردازیم و عملکردی که ارگان‌های فرهنگی ما در این خصوص دارند قابل تقدیر است اما کافی نیست و یکی از مشکلات نیز موازی‌کاری ارگان‌های فرهنگی است.
 
وی گفت: امید است با فعال کردن شورای فرهنگ عمومی استان فعالیت‌های فرهنگی را سامان داده و از موازی کاری ارگان‌ها جلوگیری شود، امروز اگرچه در ظاهر جنگ نیست اما جنگ فرهنگی، جنگ آرام و نرم در جریان است و ما باید خود را آماده این جنگ کنیم.
 
وی اضافه کرد: انفجاری در گذشته منجر به شهادت بیش از ۷۰ تن از یاران باوفای امام(ره) و شهادت آیت‌الله بهشتی شد، شهید بهشتی که به تعبیر امام(ره) به تنهایی یک ملت بود و حتی با شهادتشان نیز موجب تقویت انقلاب شد.