تاريخ : 20 / 8 / 1397برچسب:, | 11:37 | نویسنده : سعید علیزاده

خبرآنلاین: در رسیدگی به ادعای رانت‌خواری برخی نمایندگان گفت: هنوز رسیدگی به ادعاهای مطرح شده در جلسه استیضاح ربیعی ادامه دارد.

«باج‌خواهی و باج‌دهی بین بعضی نمایندگان و وزرا رایج بود.» این جمله را کمال الدین پیرموذن از نمایندگان مجلس نهم می گوید او ادامه می‌دهد: «شخصی خانه‌ی ۲۰۰ میلیونی داشت و حالا مثل بعضی از نماینده‌ها در خارج از کشور هم خانه خریده –این شنیده‌ی من موثق است- معلوم است که با پول رانت و ویژه‌خواری‌ها و یا اخذ پول غیر شرعی و غیرقانونی چنین ارتقایی در وضعیت اقتصادی‌اش پیدا کرده است» این صحبت ها اولین بار نیست که شنیده می شود اما سوال انجاست که نقش سازو کارهای نظارتی مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چیست؟

در همین راستا محمدجواد جمالی نوبندگانی گفت: لازم است پیش از هرچیز به یک نکته ای اشاره کنم و آن اینکه ما به عنوان نمایندگان مجلس چه ادوار و چه فعلی، باید صحبت‌هایمان مستدل باشد چراکه ما با این صحبتها می توانیم کشور را به بی اعتمادی بکشانیم لذا اول باید از ایشان بپرسم که این صحبت ها را چرا همان زمان که در مجلس حضور داشتید مطرح نکردید و امروز عنوان می کند؟

نکته دیگر این است که بسیاری از نمایندگان درآمدهای بیشتری داشتند مثلا کسی که جراح قلب یا زیبایی است درآمد بالایی دارد و نباید هر توانایی مالی را به پای رانت گذاشت؛ اما این را هم نمی توانیم کتمان کنیم که هیچ تخلفاتی وجود ندارد به هر حال 290 نماینده وجود دارد که در بین آنها می تواند افرادی وجود داشته باشد که از رانت استفاده می کنند کما اینکه در دیگر قوا هم چنین افرادی وجود دارند.

او ادامه داد: ما به عنوان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید ابتدا گزارشی دریافت کنیم تا بتوانیم ورود کنیم. مواردی بوده است که برخی عنوان کرده اند مثلا فلان نماینده اعمال نفوذ کرده است تا فلان پروژه به نزدیکانش سپرده شود ما اینها را بررسی کرده ایم و تا کنون به موردی دست پیدا نکرده ایم و تا کنون مسائلی که مطرح شده است محلی از اعراب نداشته است. اما هر موردی که به ما گزارش شود چه از سوی شخصیت های حقیقی و چه از سوی شخصیت های قضایی و هیات رئیسه مجلس قطعا به این موارد رسیدگی می کنیم تا امروز مواردی هم گزارش شده است اما هیچ کدام به یک نتیجه مثبتی نرسید.

جمالی در پاسخ به این سوال که رئیس فراکسیون شفاف‌سازی هم مواردی از رشوه گرفتن نمایندگان در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری مطرح کرد دراین خصوص نظر شما چیست؟ گفت: در این رابطه گفتند برخی کارت هدیه گرفتند اما وقتی ما این موضوع را پیگیری کردیم دیدیم اولا همه‌گیر نبوده است و در ثانی کارت هدیه چند صد هزارتومانی که نمی تواند رشوه باشد.

او در پاسخ به این سوال که کارت هدیه چندصد هزارتومانی رشوه نیست اما تراکم چند میلیاردی قطعا یک رانت محسوب می شود گفت: در همین زمینه نیز ما از نماینده ای که آن را مطرح کرده بود خواستیم که به هیات نظارت بیاید و در این رابطه اگر مدارکی دارند در اختیار ما بگذارند تا موضوع را پیگیری کنیم؛ هنوز مدارکی به دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: مواردی هم داشتیم که می گفتند وزیر یک وزارتخانه ای برای آنکه وزیر بماند به نماینده ای وعده داده است که از شما در هیات مدیره چندین شرکت استفاده می کنیم وقتی از او در این رابطه سوال می کنیم می گوید من همچین حرفی نزده‌ام اگر راست می گویند فایل صوتی ارائه بدهند. بنابراین ما تمام مواردی که مطرح می شود را پیگیری می کنیم و تا به امروز فکر می کنم اغلب این‌ها تا حدودی فضاسازی باشد. من نمی خواهم از اساس کتمان کنم اما تا امروز مواردی که گزارش شده است فاقد استدلال و مدرک بوده است. اما اگر هم به موردی برسیم قطعا برخورد می کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی ها شده است به موردی برسید که تخلف مالی مسجل شده است گفت: بله ما در مواردی هم تذکر کتبی دادیم و هم شفاهی و در برخی موارد هم پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم.

جمالی درپاسخ به این سوال که مصداق محتوایی موارد گزارش شده چه چیزی بوده است گفت: واقعیت آن است که بالای 95 درصد مواردی که از سایر قوا یا نهادهای دیگر و حتی نمایندگان به ما گزارش می شود درباره اظهار نظرهاست. یعنی اینکه فلان نماینده در مصاحبه یا توئیتر خود فلان اظهار نظر را داشته است و نزدیک به دو الی سه درصد است که شکایت می شود که فردی اعمال نفوذ کرده است.

او با اشاره به جلسه استیضاح علی ربیعی و موضوعاتی که در آن جلسه مطرح شد گفت: ما هنوز در هیات نظارت مشغول بررسی آن ادعاها هستیم و هنوز شهود را به هیات نظارت دعوت می کنیم که صحت و سقم ادعا را مشخص کنیم حتی شهود از شهرستان آوردیم در کنار نماینده‌ای که در مجلس در آن جلسه ادعاهایی کرده بود درباره کمک‌ها و وعده ها به نمایندگان برای رای آوردن وزیر. ما این موارد را رها نکرده ایم و رسیدگی می کنیم.

او درباره نتیجه رسیدگی به ادعاهای مطرح شدن در جریان استیضاح ربیعی گفت: ما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدیم چون ماجرا وسعت زیادی داشت و اگر یادتان باشد بیش از 7 نماینده اظهار نظر کردند؛ چندین نفر هم فارغ از نمایندگان از جمله وزیر کار اظهارات متفاوتی داشتند بنابراین هنوز نیاز به زمان داریم.

جمالی در پاسخ به سوال دیگری درباره خرید خانه در خارج از کشور از سوی برخی نمایندگان گفت: این نماینده محترم ادوار که چنین بحثی را مطرح کرده است بهتر است گزارشی به هیات نظارت ارائه کند تا به آن رسیدگی کنی

مبارک باشد مبارک باشد مبارک باشد مبارک باشد



جمعی از طلاب حوزه علمیه درپی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی نوشتند: روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامه جمعی از طلاب حوزه به آیت الله یزدی: نامه شما تعجب عارف و عامی را به خود جلب نمود / روا نبود که به جهت ملاقاتی دوستانه بین حضرت آیت الله شبیری و برخی از شاگردان سال‌های گذشته شان، نامه‌ای با این ادبیات نگاشته شود

جمعی از طلاب حوزه علمیه درپی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی نوشتند: روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از شفقنا، در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

با تاسف و تاثر در این ایام که اهل ایمان دل به عزاداری برای سالار شهیدان (ع) و کاروان اهل بیت حضرتش ، مشغول دارند و خیل عظیمی با راهپیمائی اربعین رهسپار حرم حسینی (ع) هستند ، خبری مخابره شد که تعجب عارف و عامی را به خود جلب نمود!

آن انعکاس نامه ای از یک شخصیت حوزوی و از فقهاء شورای نگهبان بود به یک مرجع بزرگوار تقلید که به حق فرشته ای است در کسوت آدمی که دانش وسیع و آراستگی او به اخلاق ، مورد اعتراف بخش مهمی از اعاظم حوزه بوده و هست .

مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی آقای شبیری زنجانی مدظله العالی ، شخصیتی است که از بیت علم و تقوا بوده و خود امروز ؛ در تمام مجامع ایمانی و فقهی ، “مشار بالبنان” است.

آیت الله زنجانی از دوستان حضرت امام راحل و همواره از پشتیبانان نظام اسلامی بوده و هست .

ملاقات های بی تکلف ایشان با رهبری نظام ، حکایت از تواضع و خلوص این بزرگوار را همواره داشته و دارد‌.

روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.

تردیدی نیست ؛ دفاع از نظام ، با این روش ها در برابر چنین ذخائر بزرگ شیعه ، نه تتها دفاعی عقیم بوده و فاقد جاذبه است ، بلکه ؛ چیزی جزء تخریب مرجعیت که هویت شیعه در عصر غیبت است را بدنبال نخواهد داشت.

امیدواریم عنایات حضرت بقیه الله (عج) همواره شامل همه مراجع و حوزه های علمیه باشد .



حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی گفت: دفتر یا حضرت آیت الله شبیری زنجانی نظری در خصوص این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می دهند.

به گزارش جماران؛ دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره نامه آیت الله یزدی به این مرجع تقلید شیعیان تاکنون هیچ موضعی اتخاذ نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی درباره نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی درخصوص این نامه گفت: دفتر یا حضرت آیت الله شبیری زنجانی نظری در خصوص این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می دهند.

او تصریح کرد: هم دفتر و هم حضرت آیت الله موضع خاصی نداشته و فعلا سکوت را پیش گرفته اند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابوی دغدعه مقدس حفظ نظام ، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش وزیر ارشاد به نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی: مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابلوی دغدغه حفظ نظام، موهون نکنیم

سیدعباس صالحی به نامه ی تند آیت الله یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید واکنش نشان داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است.

وی افزود: مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابوی دغدعه مقدس حفظ نظام ، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.

آیت الله یزدی در این نامه از عکس آیت الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات و آیت الله موسوی خویینی ها انتقاد کرده بود.



مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی، رهبری و شأن مرجعیت است.

در پی انتشار تصاویری از آیت الله العظمی شبیری زنجانی در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایشان نامه سرگشاده نوشت.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری«حوزه»، چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیتهایی چون آقایان موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می داد که اخبار و تحلیل های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. با گذشت چند روز از آن ماجرا، اینک رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای سرگشاده به این موضوع پرداخت.

آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید است.

بر پایه این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته»

سلام علیکم

با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم

چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.

یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

ان شاء الله

محمد یزدی



تاريخ : 2 / 8 / 1397برچسب:, | 13:14 | نویسنده : سعید علیزاده

پروژه بزرگ کلیدخانه پست 400 کیلوولتی برق خاروانا کلنگ زنی شد

 

کانال انعکاس اخبار بخش خاروانا: مهندس میلانی مدیر عامل برق منطقه ای آذربایجان به عنوان اولین و مهمترین سخنران مراسم در سخنان خود اظهار داشت که، پروژه کلید خانه پست 400 کیلوولت برق خاروانا، با هدف تبادل انرژی بین ایران و ارمنستان، تامین برق مجتمع مس سونگون، تامین برق واحد های صنعتی منطقه و شهرها و روستاهای مجاور، در بخش خاروانا با اعتباری معادل 42 میلیارد تومان احداث می شود.

مدیر عامل برق آذربایجان افزود؛ این طرح در چهار مرحله اجرا خواهد شد و قدم اول تقویت خطوط انتقال برق ارمنستان و تبادل انرژی بین دو کشور همسایه می باشد و اگر اتفاقات الکتریکی در خطوط برق دو کشور رخ دهد برق مورد نیاز از طریق این پست، جایگزین خواهد شد. برق معدن مس سونگون نیز از طریق همین پست تزریق خواهد شد. این کلید خانه 400 کیلو ولتی قادر خواهد بود کنترل خطوط انتقال برق مناطق مختلف و همجوار را برعهده بگیرد. هزینه این پروژه جمعا 42 میلیارد تومان است که 25 درصد اعتبار این پروژه توسط مس سونگون تامین شده و این شرکت مبلغ 5 میلیارد تومان در فاز اول همکاری خواهد کرد. این کلید خانه کنترل خطوط برق ارمنستان به هریس و همچنین ارمنستان به سمت جلفا و خوی را بر عهده خواهد داشت. در فاز دو با نصب امکانات و تجهیزات لازم، پست برق خاروانا تقویت خواهد شد. در فاز سوم پیش بینی شده است تا با افزایش سطح ولتاژ و شبکه فشار متوسط 130 کیلو ولت، برق صنایع منطقه تامین گردد و در ادامه مجددا برق نوردوز از طریق همین کلید خانه تقویت و با ولتاژ 20 کیلو ولتی تامین خواهد شد.

وی افزود: در سطح استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، این بزرگترین پروژه ای است که در کنار دو یا سه پروژه مهم برق قرار دارد. همچنین قرار است در آینده برق مورد نیاز خداآفرین و مغان با اتصال به این شبکه وصل و تقویت گردد. بر همین اساس مجبور بودیم که در فضای مناسب و وسیع این پروژه اجرا گردد. مساحت محل احداث پروژه 300 متر در 300 متر خواهد بود که این نقطه بهترین مکان برای احداث این پروژه بود که با همکاری مسئولین به مرحله اجرا رسید.

وی گفت به لحاظ موقعیت خاص منطقه، این نقطه از طرفی به مس سونگون و از طرف دیگر به مرز ارمنستان و همچنین خدافرین و سایر شهر های همجوار نزدیک بوده و باعث شده بهترین موقعیت برای احداث این پروژه باشد. تجهیزات لازم برای اجرای پروژه خریداری شده و امیدواریم که به زودی عملیات احداث پروژه آغاز گردد و تا هفته دولت سال آینده 4 خط 230 کیلو ولت، تحت کنترل قرار بگیرد.

وی در پایان از فرماندار شهرستان جناب آقای یحیوی و همچنین از نماینده شهرستان آقای علیزاده و بخشدار خاروانا که در تامین زمین و پیگیری این پروژه بزرگ تلاش نموده اند تشکر و قدردانی کرد. وی از مدیران استان نیز به لحاظ کمک به اجرای این پروژه و همچنین مس سونگون تقدیر و تشکر نمود.

دکتر علیزاده نماینده مردم در مجلس دیگر سخنران مراسم بود که در مهمترین قسمت سخنان خود بیان نمود: زیر ساختهای لازم برای توسعه همه جانبه بخش خاروانا فراهم است.  وی افزود تمام زیر ساختهای لازم  مانند سد حاجیلر چای، خط انتقال گاز ارمنستان، و برق که از اساسی ترین نیاز زیر ساختی هست، در این منطقه وجود دارد و زمینه را برای فعالیت سرمایه گذاران در بخش  صنعت فراهم می کند و به خاطر وجود این پتانسیل ها، بخش خاروانا آماده جذب سرمایه گذاران عزیز می باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: عمده ترین عامل محرومیت منطقه، نبود راههای دسترسی امن و مطمئن و ایمن می باشد که در همین رابطه پیگیری های زیادی شده و با احداث بزرگراه تنها حلقه گم شده منطقه از نظر زیر ساختاری، تامین خواهد شد و بخش خاروانا به طور کامل از بن بست خارج خواهد شد. قراردادها به امضا رسیده و از طریق وزارت راه پیگیر هستیم تا یک قطعه دیگر از پروژه بزرگراه در بخش خاروانا شروع به فعالیت نماید.

آینده بخش خاروانا بسیار روشن است و با پروژه ها و فعالیت هایی که صورت گرفته این بخش به یکی از مهمترین و توسعه یافته ترین بخش های کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر پیگیر اتصال راه آهن به بخش خاروانا هستیم که در مراحل مطالعاتی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفته آینده در تبریز جلسه بسیار مهمی با مسئولان مربوطه در خصوص پتروشیمی خاروانا داریم که ان شاء الله بعد از آن این پروژه مهم و حیاتی نیز به مرحله اجرا خواهد رسید. برنامه اصلی در پتروشیمی خاروانا، تبدیل گاز متان به اتیلن و سپس تبدیل آن به پروپلین هست و نیز پیگیر ایجاد شهرک صنعتی پایین دستی پتروشیمی هستیم تا این مواد ارزشمند به کالا تبدیل و به بازارهای مصرف ارائه شود.

وی قول داد در هفته آخر شهریور ماه نیز جلسه ای اختصاصی با اعضای شورای شهر خاروانا داشته باشد. ایشان در پایان از زحمات دکتر میلانی، مدیر عامل برق آذربایجان، مهندس یونسی مدیر کل امور فنی استانداری که در جلسه حضور داشتند، همچنین از فرماندار و بخشدار و هیئت های همراه و کلیه مسئولن و حاضرین و اهالی خاروانا و روستاهای تابعه تشکر و قدردانی کردند.

تهیه گزارش: حسن رشتبر (با ویرایش اندک از سوی خاروانا نیوز)