محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه گفت: محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند.

اعتمادآنلاین| گفت‌وگوی محمود احمدی‌نژاد با رادیو فردا بار دیگر نشان داد رئیس دولت‌های نهم و دهم همچنان به «شنا برخلاف جریان آب» اصرار دارد. یکی از مسائلی که درباره چرایی رفتارها و اظهارنظرهای رادیکال احمدی‌نژاد مطرح می شود این است که او ولع‌ دیده شدن دارد و به همین دلیل دست به چنین اقداماتی می‌زند.

 

محمدحسن ‌قدیری‌ ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: احمدی‌نژاد در حالی با یکی از رادیوهای بیگانه گفت‌وگو کرده است که هیچ مقام حکومتی‌ای مجاز به مصاحبه با رسانه های فارسی‌زبان بیگانه نیست و این کار تخلفی آشکار است. حتی در دوره‌ای که ایشان هم رئیس‌جمهوری بود این ممنوعیت برای صاحب‌منصبان نظام اعمال و خود دولتی‌ها یا هر کسی مصاحبه می‌کرد با آنها برخورد می‌شد. مخصوصاً اینکه احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت است و به همین دلیل چنین تخلفی از سوی او به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

این دیپلمات پیشین درباره تکرار تخلفات از جانب احمدی‌نژاد گفت: احمدی‌نژاد خیلی خوب می‌داند که کارش خلاف است، اما عمداً کارهایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند که در رسانه‌ها مطرح و اسمش در خبرها آورده شود. او حتماً می‌داند‌ کسی که از مقام رهبری برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت حکم دارد نباید به پیشنهادهای رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه پاسخ مثبت بدهد. اگر تا امروز هیچ دلیل منطقی‌ای برای رد صلاحیتش نبود - که صدها دلیل وجود دارد - حالا می‌توان گفت همین گفت‌وگو گواه آن است که احمدی‌نژاد صلاحیت حضور در هیچ یک از انتخابات نظام جمهوری اسلامی را ندارد.

 

او تصریح کرد: به نظر من محمود احمدی‌نژاد عمداً این کارها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کارهای عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند. البته این اشتباه مختص احمدی‌نژاد نیست.

 

این فعال سیاسی اصولگرا توضیح داد: با بررسی رفتارهایی که محمود احمدی‌نژاد در این سال‌‌ها انجام داده و همچنان به آنها اصرار دارد، کارهایی هست که هیچ آدم عاقل متعهد به نظامی تحت ‌هیچ شرایطی به سراغ‌شان نمی‌رود؛ مثلاً همه می‌دانند که احمدی‌نژاد سالگرد تولد مایکل‌ جکسون رقاصه، آواز‌خوان و متهم به کودک‌آزاری را که سال‌ها پیش فوت کرده است تبریک می‌گوید،‌ آن هم در شرایطی که خواهر این خواننده از شرم رفتار برادرش خودکشی کرد. یا اینکه به خودش اجازه این اظهارنظر را بدهد که مردم اگر قومی مثل قوم لوط را خواستند،‌ می‌توانند روی کار بیاورند. همچنین یک روز می‌گوید حجاب باید آزاد باشد و فقط کم مانده است برود با رادیو اسرائیل گفت‌وگو کند.

 

او ادامه داد: این فضای بازی که مهیا شده و احمدی‌نژاد با بهره‌گیری از آن دست به چنین کارهایی می‌زند موجب شده تا ماهیت او برای همه مردم روشن شود؛ یعنی بعضی مواقع آزاد گذاشتن یک نفر منجر به این می‌شود که بیشتر شناخته شود و در نتیجه طرفدارانش را بیشتر از دست بدهد.

 

قدیری ابیانه اضافه کرد: به نظر من مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این مساله ورود و از مقام رهبری درخواست کند تا احمدی‌نژاد از مجمع اخراج شود. احمدی‌نژاد کلاً به وضعیت خاصی دچار شده و با علم بر کار خلاف، تخلف می‌کند.

 

او خاطرنشان کرد: این اشتباه‌های احمدی‌نژاد در شرایطی رخ می‌دهد که او به خاطر بقایی و مشایی از مردم فاصله گرفت. اگر این اشتباه‌ها را نمی‌کرد،‌ می‌توانست در سال ۹۶ کاندیدا شود و رأی هم بیاورد.



تاريخ : 30 / 6 / 1399برچسب:, | 9:58 | نویسنده : سعید علیزاده

حالا هر چه به پائیز نزدیک‌تر می‌شویم نگرانی مردم و مسئولین بیشتر می‌شود. با همه این اوصاف اما روز گذشته رئیس جمهور درباره موضوعی صحبت کرد که ترس و نگرانی‌ها را برای شروع پائیز بیشتر کرد. رئیس جمهور از شیوع بیماری دیگری پرده برداشت که بدتر از کرونا است و در یکی از کشور‌های همسایه افرادی را مبتلا کرده است! این در حالی که متخصصان عفونی هیچ اطلاعی از شیوع این بیماری ندارند و در سایت سازمان بهداشت جهانی هیچ نشانی از آن وجود ندارد! تنها ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در گفتگو با آفتاب یزد اعلام کرد که درحال بررسی موضوع هستیم.

> بیماری خطرناک‌تر از کرونا!

روز گذشته رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: «باید مراقبت بهداشتی را در فصل پائیز بیشتر کنیم. یک نوع بیماری هم در همسایگی ما ایجاد شده که شبه ذات الریه است و شنیدم از کرونا خطرناکتر است.»

وی اظهار داشت: «در دوران کرونا و پس از کرونا سرمایه‌گذاری‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته است و امروز هم ما باید همین کار را باید انجام دهیم. امروز سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و بهداشت، اقتصاد دانش بنیان و در زمینه اقتصادی دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم.»

رئیس جمهور در مورد زمان اجرای سبک زندگی بهداشتی در کشور تصریح کرد:« مردم گاهی می‌گویند تا چه زمانی ماسک باید بزنیم و کمتر به سفر برویم؛ فاصله‌گذاری اجتماعی را تا چه زمانی ادامه دهیم؟ بی‌حوصلگی را باید کنار بگذاریم این سبک زندگی در میان مدت و بلندمدت و یا باید تمام امسال و حتی ممکن است سال آینده نیاز باشد همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم.»

روحانی گفت: «حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار گیرد باید سبک زندگی بهداشتی ادامه یابد برخی از استان‌ها افرادی بستری هستند که چند ماه پیش در همانجا بستری بود یعنی کسی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بعد معالجه شده وترخیص شده چند ماه از بهبود او گذشته دوباره مبتلا شده است. ما نمی‌دانیم آثار واکسن چه مقدار است و چه مدتی ایمنی ایجاد می‌کند لذا حتی اگر واکسن رسید باید اصول بهداشتی را رعایت کنید.»

رئیس جمهور با اشاره به دوگانه‌های ایجاد شده در جامعه اظهار داشت: «برخی دوگانه‌های جان و نان، جان و مسائل دینی، جان و آموزش مطرح می‌شود. هم جان باید باشد هم نان، هم باید پروتکل‌ها رعایت شود و هم مسائل آموزشی ادامه یابد. تعدادی نگران بودند و به ما نامه می‌نوشتند که یک سال جوانان کشور از تحصیل عقب بماننداما دیده شد که همه چیز به خوبی پیش رفت.»

روحانی با تاکید بر اینکه در برگزاری کنکور هیچکس مبتلا به کرونا نشده است، گفت: «آمار ارائه شده

از سوی وزارت بهداشت نگران‌کننده است. رعایت مردم از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد رسیده است. مردم در همه‌جا اصولی که تاکید شده مورد توجه قرار دهند. علائم را برای مردم بیشتر و ملموس‌تر توضیح دهید. اولین نشانه بیماری را کووید در نظر بگیرید.»

موضوع بیماری خطرناک‌تر از کرونا خیلی زود صدر اخبار فضای مجازی را به خود اختصاص داد و با واکنش‌های زیادی مواجه شد. در واقع سخنان رئیس جمهور ترس و نگرانی جامعه را افزایش داد.

> از خود رئیس جمهور بپرسید

برای بررسی بیشتر این موضوع با مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته مقابله با کرونا تماس گرفتیم. او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« من هیچ اطلاعی از این بیماری ندارم، از خود رئیس جمهور بپرسید که این بیماری چیست؟ مسئولین باید بگویند پشتوانه حرف‌هایی که می‌زنند، چیست؟ شما به سایت سازمان جهانی بهداشت بروید و ببینید اصلا چنین چیزی وجود دارد؟ این‌ها میخواهند با مطرح کردن چنین مسائلی کسی نپرسد چرا دلار تا این اندازه گران شده است.»

گفتنی است به سایت سازمان جهانی بهداشت نیز رجوع کردیم اما در آنجا هم اطلاعاتی نتوانستیم کسب کنیم.

> من اطلاعی ندارم

مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران و دیگر عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم تماس گرفتیم، او در پاسخ به آفتاب یزد گفت:« من هیچ اطلاعی راجع به این موضوع ندارم. کدام بیماری؟ این موضوع را چه کسی عنوان کرده است؟ من نمی‌دانم!»

>جزئیات را اعلام می‌کنیم

در پی پیگیری‌های انجام شده ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«اجازه بدهید کمی ابعاد آن مشخص شود بعدا اعلام می‌کنیم.» خبرنگار از او پرسید وقتی ابعاد این ماجرا مشخص نشده است چطور رئیس جمهور اطلاع‌رسانی می‌کنند و او در پاسخ به این موضوع گفت:« ابعاد آن در همین حدی مشخص شده که آقای رئیس جمهور اعلام کرده اند. اطلاعات بیشتری در این خصوص داریم اما در حال بررسی بیشتری هستیم.» خبرنگار پرسید پس چرا در سایت سازمان بهداشت جهانی در این خصوص هیچ چیزی عنوان نشده است و حریرچی در پاسخ گفت:« لازم نیست که در سایت سازمان بهداشت جهانی عنوان شود. مگر حتما باید در سایت سازمان بهداشت جهانی باشد؟! خبرهای مستندی به دست ما و آقای رئیس جمهور رسیده است و در ستاد مقابله با کرونا مطرح شده و همین اندازه هم اعلام شده است. به محض اینکه نیاز باشد اطلاعات بیشتری اعلام شود حتما آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.» این در حالی است که پیش از این آفتاب یزد با دو نفر از اعضای ستاد مقابله با کرونا در رابطه با این موضوع صحبت کرده بود و هر دو از این بیماری ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند!

> این بیماری چیست؟

زمان شیوع بیماری کرونا اطلاعات زیادی از چین منتشر می‌شد، ویدئو‌هایی که از مبتلایان به این بیماری منتشر شده بود، جامعه جهانی را متوجه یک بیماری ناشناخته کرده بود. به همین دلیل هم نگرانی‌هایی در این خصوص وجود داشت و هر لحظه بیم این موضوع می‌رفت که این بیماری ناشناخته در کشور دیگری قربانی بگیرد. اما حالا هیچ خبری از بیماری دیگری منتشر نشده است، هیچ ویدئویی از مبتلایان به بیماری خطرناک‌تر از کرونا نیست و کشور‌های همسایه هیچ اطلاعی از شیوع یک بیماری دیگر نداده‌اند و این طور که مشخص است حسن روحانی تنها کسی است که از این بیماری اطلاع دارد.

سازمان جهانی بهداشت: آمار قربانیان کرونا به طور غیر قابل قبولی بالاست

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: شمار فوتی های بیماری کووید-۱۹ در جهان به طور غیر قابل قبولی بالاست. به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت همزمان با نزدیک شدن مجموع فوتی‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ در جهان به رقم یک میلیون نفر اعلام کرد: جان باختن حدود ۵۰ هزار نفر در مدت یک هفته بر اثر ابتلا به این بیماری به طور غیر قابل قبولی بالاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: اگرچه میزان موارد ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس جدید به جای افزایش نمایی به وضعیتی بدون تغییر یا با نوسان ناچیز رسیده اما آمارهای جهانی در واقع موارد رو به رشد در سطوح منطقه‌ای و محلی را پنهان کرده است. بیماری تنفسی کووید-۱۹ از زمان شیوع کروناویروس جدید در چین به مرگ نزدیک به یک میلیون نفر منجر شده و تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر به این ویروس آلوده شده اند.مایکل رایان رئیس فوریتهای پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت: هر هفته حدود ۱.۸ تا دو میلیون مورد جدید ابتلا در جهان و به طور میانگین بین ۴۰ تا ۵۰ هزار فوتی گزارش میشود. اگرچه آمار موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در سطح جهانی به وضعیت پایداری رسیده، این حقیقت را که در سطوح منطقه ای و محلی در برخی از کشورها با افزایش چشمگیر موارد ابتلا و فوتی روبرو هستیم، پنهان کرده است. بنا بر این گزارش، رئیس فوریتهای پزشکی سازمان جهانی بهداشت گفت: تا پایان همه گیری بیماری کووید-۱۹ مسیر طولانی‌ای باقی است و اگرچه درصد موارد فوتی میان مبتلایان به این بیماری به دلیل بهبود روشهای درمانی کاهش پیدا کرده اما ثبت حدود ۵۰ هزار مورد فوت در مدت یک هفته قابل قبول نیست.



تاريخ : 29 / 6 / 1399برچسب:, | 9:29 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا که در آستانه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی قهرمان ارتش فعالیت خود را آغاز کرده از خدمت تمام همشهریان عزیز و گرامی  شهرستان ورزقان و خاروانا  در تمام مسائل و موارد دینی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی  دعوت به همکاری مینماید.

*همشهریان عزیز مطالب ذکرشده با نام خود درج میگردد.

 


"از شما بازدید کنندگان عزیز تقاضا دارم جهت پيشرفت مسايل منطقه و تقويت محتواي وبلاگ ، پيشنهادات و نظریه های مفیدتان ، در خصوص مسايل منطقه و يا ساير موضوعات را در ذيل موضوعات مربوطه ارائه فرماييد .از بذل توجه شما عزيزيان کمال تشکر را دارم "





مولوی عبدالحمید با اشاره به توافق امارات و اسرائیل: تفرقه جدیدی به وجود آمده / کشورهای اسلامی چرا با هم کنار نمی‌آیند؟!

 
 
مولوی عبدالحمید

شفقنا – اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی باید با گفتمان و مذاکره و تدبیر حل‌وفصل شوند. سران کشورهای اسلامی چرا در مقابل یکدیگر کوتاه نیامده و با هم کنار نمی‌آیند؟!

مولوی عبدالحمید امروز (۲۸ شهریور ۱۳۹۹) در فرازی از سخنانش در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین امارات و بحرین با اسرائیل، آن را «از نتایج اختلاف کشورهای اسلامی» دانست و ضمن توصیه به اجتناب از بکاربردن «سخنان تند» سران کشورهای اسلامی در حق یکدیگر، بر لزوم «چاره‌اندیشی جدی کشورهای تاثیرگذار منطقه» برای حل‌وفصل مشکلات جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش شفقنا از دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید اظهار داشت: اختلاف و تفرقۀ جدیدی که بین بعضی از کشورهای اسلامی به‌وجود آمده است جای افسوس و تأسف دارد؛ بعضی از کشورهای اسلامی اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرده و در این زمینه توافقنامه امضا کرده‌‌اند، و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی به این اقدام واکنش تند نشان دادند.

وی در ادامه افزود: به نظر بنده فقط با محکوم‌کردن و سخنان تند و شدیداللحن کشورهای اسلامی در حق یکدیگر مشکل حل نمی‌شود، بلکه سران کشورهای اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عربستان و سایر کشورهای مهم و تاثیرگذار در منطقه باید با هم بنشینند و برای حل مشکلات و اختلافات کشورهای اسلامی چاره‌ای جدی بیندیشند.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساخت: وضعیت موجود نتیجۀ اختلاف و تفرقه‌ای است که بین کشورهای اسلامی وجود دارد و دشمنان هم از این اختلافات سوءاستفاده می‌کنند. اختلاف و تفرقه بیشترین و بزرگترین ضربه را به حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی و به منافع ملت فلسطین و امنیت کل منطقه وارد کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی باید با گفتمان و مذاکره و تدبیر حل‌وفصل شوند. سران کشورهای اسلامی چرا در مقابل یکدیگر کوتاه نیامده و با هم کنار نمی‌آیند؟! چرا کشورهای اسلامی نمی‌توانند خودشان مسائل و مشکلات‌شان را بین همدیگر حل کنند و آمریکا و روسیه و کشوری دیگر بیاید و به مشکلات‌شان رسیدگی کند؟!

مولوی عبدالحمید تصریح کردند: کشورهای اسلامی خودشان باید مشکلات خود را حل کنند و در این مسیر منافع اسلام و مسلمانان و جهان اسلام را درنظر بگیرند تا مشکلات و اختلافات حل‌وفصل شوند.

مردم حاشیه شهر زاهدان فرصت صدور رایگان سند و پروانۀ ساخت را غنیمت بشمارند

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش گفت: با همکاری شهرداری، سازمان بنیاد مسکن و استانداری برنامۀ گسترده‌ای برای حل مشکلات محله‌های حاشیه‌ای شهر زاهدان در نظر گرفته شده است.

خطیب جمعه زاهدان در تشریح این برنامه‌ خاطرنشان کرد: در این برنامه به منازلی که در محله‌‌های حاشیه‌ای شهر زاهدان ساخته شده‌اند و سند ندارند، به‌صورت رایگان پروانۀ ساخت و سند صادر می‌شود. همچنین برای منازلی که به‌صورت غیراستاندارد احداث شده‌اند مبلغ ۲۵میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان هم وام اعطا می‌شود که در مورد وام با دارالافتای زاهدان هماهنگی شده که به‌صورت شرعی پرداخت شود.

وی ادامه داد: امیدواریم مردم عزیز شهر زاهدان به‌ویژه محله‌هایی مانند: شیرآباد، قاسم‌آباد، کریم‌آباد و… این فرصت ویژه را غنیمت بشمارند و هرچه سریع‌تر برای دریافت پروانۀ ساخت و سند اقدام کنند، چون شاید دوباره چنین فرصتی پیش نیاید و در آینده این قانون تغییر کند و مردم مجبور شوند برای دریافت پروانۀ ساخت و سند مبالغ هنگفتی هزینه کنند.

مولوی عبدالحمید به مشکلات اعطای سند منزل در روستاهای حاشیه شهرهای زاهدان و چابهار اشاره کرد و گفت: در گذشته که هزینۀ صدور سند برای منازل روستایی اطراف زاهدان و چابهار پایین بود، روستاییان سهل‌انگاری کردند و اقدام به درخواست سند نکردند، اما اکنون هزینۀ صدور سند بسیار زیاد است که کسی توان پرداخت آن را ندارد. امیدواریم مدیر محترم بنیاد مسکن برای حل این مشکل مردم هم چاره‌ای بیندیشد.

امام‌جمعه زاهدان با اشاره به دیداری که علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در زاهدان با وی داشت، گفت: جا دارد بنده از ریاست محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به‌خاطر توجهی که به مشکلات استان به‌ویژه موضوع حاشیه‌نشینی در زاهدان و چابهار دارند، تقدیر و تشکر کنم.

وی در عین‌حال خاطرنشان کرد: البته قیمت‌هایی که بنیاد مسکن برای زمین و منازل مسکونی حاشیه شهرهای زاهدان و چابهار تعیین کرده است، عادلانه نیست. خواستۀ مردم آن است که این قیمت‌ها عادلانه باشند تا مردمی که مشکل مسکن دارند بتوانند این هزینه را پرداخت کنند.

مردم به رعایت نظم و نظافت شهر اهمیت بدهند

امام‌جمعه زاهدان در ادامۀ سخنانش مهندس پربار، شهردار زاهدان، را که سخنران اول مراسم نماز جمعه زاهدان بود، «مدیری توانمند، لایق و پرتلاش» توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: الحمدلله شهرداری به‌صورت گسترده در حال آسفالت خیابان‌های محلات حاشیه‌ای شهر است که امیدواریم مردم با عزیزان شهرداری همکاری کنند و اگر جایی نیاز به عقب‌نشینی یا اقدام دیگری دارد همکاری بشود.

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی سخنان‌شان مردم را به «رعایت نظافت و پاکیزگی شهر» توصیه کردند و گفتند: شهرداری طرحی دارد که در حیاط هر منزل حداقل یک درخت کاشته شود که طرح بسیار خوبی‌ست و در راستای نظافت و پاکیزگی شهر است. مردم عزیز آب فاضلاب را در کوچه و خیابان رها نکنند، زیرا این کار مغایر با نظافت است و سبب آزار و اذیت مردم می‌شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی از مردم نخاله‌های ساختمانی را در هر جای خالی که می‌بینند در حاشیه شهر می‌ریزند. برخی هم نخاله‌های ساختمانی را در سیل‌بندهای زاهدان که برای احداث آنها میلیاردها هزینه شده است، تخلیه می‌کنند که این ظلم بسیار بزرگی است. نخاله‌ها باید در محل‌های ویژه‌ و مخصوص تخلیه شوند تا شهر آلوده نشود و نظافت شهر حفظ شود.

 



تاريخ : 17 / 1 / 1398برچسب:, | 11:21 | نویسنده : سعید علیزاده

ارتفاع آب پشت سد به ۲۲۵ متر رسید/افزایش رهاسازی آب به ۲۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه

محمد یزدانی میزان خروجی سد را حدود ۲۴۰۰ متر مکعب اعلام کرد.

محمد یزدانی مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار برنا در اندیمشک، اظهار کرد: سد کرخه هم اکنون بیش از ۶ میلیارد متر مکعب آب در خود ذخیره کرده است.

او با اشاره به اینکه ورودی سد در حال حاضر کاهش داشته، گفت: آورد آب به دریاچه سد در حال حاضر به دو هزار و ۳۰۰ متر مکعب رسیده است که نسبت به شب گذشته ۲۰۰ متر مکعب کاهش نشان می دهد.

مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه افزود: خروجی سد کرخه هم اکنون حدود دو هزار و ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است که نسبت به شب گذشته ۳۰۰ متر مکعب افزایش یافته است.

محمد یزدانی با بیان اینکه خط قرمز ما رسیدن به ارتفاع ۲۲۶ متری است بیان کرد: در حال حاضر ارتفاع آب در مخزن سد به ۲۲۵ متر رسیده است.

مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه در پایان تصریح کرد: مردم نگرانی بابت سازه سد نداشته باشند و وضعیت سد عادی و در حال کنترل است.



تاريخ : 17 / 1 / 1398برچسب:, | 11:11 | نویسنده : سعید علیزاده

پمپئو:

به عربستان اجازه دسترسی به سلاح اتمی نمی دهیم

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از برجام و ایراد اتهام به آن که ایران را در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار داد، گفت: هرگز به عربستان و هرجای دیگر جهان اجازه چنین کاری نمی دهیم.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ مایک پمپئو روز جمعه در گفت و گو با شبکه سی بی اس آمریکا در پاسخ به این سوال که 6 ماه از قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست گذشته است، این هفته نخستین تصویر ماهواره ای از راکتور عربستان هم منتشر شد، آیا آمریکا می خواهد عربستان را به یک قدرت هسته ای تبدیل کند، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: این دولت نزدیک به دو سال است که درباره این مساله با عربستان سعودی به صورت بسیار نزدیک کار کرده است. من نمی توانم به شما بگویم که مذاکرات در چه مرحله ای است چرا که هنوز هم ادامه دارد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اما در مورد آن اشتباه نکنید: ما تنها آرزو می کنیم که دولت قبلی این خطر را به طور جدی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران توجه کرده بود. آنها معاهده ای را تصویب کردند که ایران را در مسیر سلاح های هسته ای قرار می دهد. 

پمپئو در پاسخ به این سوال که آیا این مساله داشتن قدرت اتمی عربستان را توجیه می کند، گفت: ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد. ما اجازه نخواهیم داد که در هر جای دیگر دنیا این اتفاق بیفتد. 

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا تهدید گسترش سلاح را درک می کند. ما هرگز چک 150 میلیون دلاری را برای سعودی ها نمی نویسیم و به دستشان نمی دهیم تا با سلاح اتمی اسرائیل و آمریکا را تهدید کنند.

این ادعای ترامپ که همسو با ادعاهای دروغین ترامپ علیه برجام و فعالیت های هسته ای ایران است، در حالی تکرار می شود که ریچارد نفیو عضو ارشد مذاکره کننده آمریکا در برجام روز پنج شنبه در واکنش به انتشار تصویر ماهواره ای نیروگاه سعودی، نوشت: شرم آور است. به جای مرافعه درباره برجام در دو سال گذشته، ما زمانمان را برای کار بر روی مصالحه عملی منطقه ای به منظور پیشیگیری از گسترش هسته ای صرف نکردیم.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: تاسف آور است از فرصت هایی که برجام در اختیار ما گذاشته بود، استفاده نکردیم.

بلومبرگ روز چهارشنبه در یادداشتی که این تصویر ماهواره ای را ضمیمه کرده بود نشان داد که نیروگاه سعودی روبه پایان است و عربستان می خواهد فعالیت آن را در سال جدید آغاز کند.



تاريخ : 20 / 12 / 1397برچسب:, | 11:7 | نویسنده : سعید علیزاده

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه اهدای نشان «ذوالفقار» از سوی فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به سردار قاسم سلیمانی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«برادر عزیز و گرامی سردار سرلشگر پاسدار حاج قاسم سلیمانی

دریافت نشان ذوالفقار، بالاترین مدال افتخار جمهوری اسلامی ایران از دست فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای عزیز را به جنابعالی، ملت شریف ایران، فرماندهان و پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و به تمامی دوستداران سردار تبریک و تهنیت عرض می کنم و به علت رضایت مولا و مقتدایمان از جناب عالی و خدمات صادقانه و خالصانه تان بر خود می بالم و از خداوند عزیز و مهربان عزت بیش از پیش شما را خواهانم. موفق و پیروز و سربلند باشید.

نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه
برادرتان: علی شیرازی»

 

سردار سلیمانی از رهبری نشان ذوالفقار دریافت کرد

تصویر نشان ذوالفقار



تاريخ : 14 / 12 / 1397برچسب:, | 9:1 | نویسنده : سعید علیزاده

یکی از برترین تعالیم دین مبین اسلام، احسان و نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان است؛ و این توفیقی است از جانب خداوند متعال که تنها نصیب بندگان خوب و برگزیده او می شود. خدمت به محرومان و نیازمندان، یکی از شیرین ترین و پسندیده ترین عبادت ها و سنت پیامبراکرم و ائمه هدی علیهماالسلام است. تأسیس کمیته امداد به فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله ، یکی از برکات و دست آوردهای انقلاب اسلامی است که با هدف خدمت به محرومان و مستمندان جامعه تشکیل شد. این کمیته به لطف خدا توانسته است بسیاری از نیازمندان را تحت پوشش قرار دهد و چهره فقر را در کشور، کمرنگ سازد.

سابقه کمیته امداد امام خمینی رحمه الله

سابقه کمیته امداد امام خمینی رحمه الله به سال های قبل از پیروزی انقلاب (حدودا سال های 43 ـ 1342) باز می گردد که تعدادی از انقلابیون که در زمره یاران امام رحمه الله بودند، مأموریت پیدا کردند که به خانواده های زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند. امداد گری به ویژه در دوران اوج گیری انقلاب، در طی سال های 57 ـ 56،که اعتصاب و تحصن همه جا را فراگرفته بود، به منظور حمایت از اعتصاب کنندگان و زندانیان ادامه یافت. با پیروزی انقلاب، حمایت از نیازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت و 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی رحمه الله ، با صدور فرمانی از جانب ایشان، در 14 اسفند 1357، تشکیل گردید.

ویژگی های افتخار آمیز

در میان نهادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمدند، کمیته امداد امام خمینی، دو ویژگی عمده و افتخارآمیز دارد. یکی آنکه این کمیته، منتسب به حضرت امام خمینی رحمه الله است و این افتخار بزرگی است که مردم این نهاد را با نام بلند امام خمینی رحمه الله می شناسند؛ دیگر آنکه برنامه و هدف کمیته امداد، خدمت به محرومان و مستضعفین است و در فرهنگ اسلامی بر کمک و حمایت از این افراد تأکید فراوان شده است.

انفاق در تعالیم دین

طبق تعالیم آسمانی اسلام، خداوند بر هر گروهی از مردم حقی قرار داده است. وظیفه ثروتمندان جامعه نیز آن است که از دارایی خود به نفع جامعه بهره برداری کنند و آن را در راه آسایش برادران دینی خویش به کار گیرند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در مقام مقایسه فقر و عناد اینکه کدام یک برای سعادت انسان بهتر است، می فرمایند: «تهی دستی از ثروت بهتر است: مگر ثروتمندی که از مال خود، قرض پریشان حال را ادا کند و آنان را از زیر بار قرض و فشار زندگی نجات دهد و با ثروت خود به مسلمانان بی بضاعت و گرفتار کمک نماید.»

نعمت، وسیله امتحان الهی

خداوند برخی از بندگانش را با نعمت های خود آزمایش می کند. مال و ثروت نیز از جمله نعمت هایی است که بندگان با آن آزمایش می شوند. حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «خدا را بندگانی است که برای سود رساندن به دیگران، نعمت های خاصی به آنان بخشیده، تا آن گاه که دستِ بخشنده دارند، نعمت ها را در دستشان باقی می گذارد، و هر گاه از بخشش دریغ کنند، نعمت ها را از دستشان گرفته و به دست دیگران خواهد داد.»

اسوه انفاق

بهترین اسوه های نیکوکاری، خاندان عصمت و طهارت علیهماالسلام هستند که سوره «هل اتی» در شأن ایشان نازل شد. ابن عباس می گوید: امام حسن و امام حسین علیهماالسلام بیمار شدند. امام علی و حضرت فاطمه علیهماالسلام به توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ، نذر کردند که اگر آن ها شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. طولی نکشید که هر دو شفا یافتند. در زمان ادای نذر، در روز اول، حضرت فاطمه علیهاالسلام مقداری نان پخت. هنگام افطار سائلی آمد و غذا خواست. آن ها غذای خود را به مسکین دادند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند. هنگام افطار، یتیمی بر در خانه آمد. آن ها باز غذای خود را ایثار کرده، با آب افطار نمودند. روز سوم در وقت افطار، اسیری بر در خانه آمد. باز هم غذای خود را بخشیدند. اینجا بود که به پاس ایثارگری این خاندان، سوره «هل اتی» بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شد.

احیای سنت انفاق

احیای سنّت حسنه انفاق و نیکوکاری، خاصه ترویج فرهنگ صدقه و انجام برخی فروعات دین، از جمله خمس و زکات، علاوه بر اینکه انجام تکلیف شرعی و اجتماعی است، تأثیر به سزایی در راستای خدمات نظام به طبقه محروم و نیازمندان جامعه دارد و پشتوانه ای مطمئن برای اجرای برنامه های کلان اقتصادی دولت در جهت فقر زدایی به شمار می آید. ترغیب و ارشاد بیش از پیش مردم نیکوکار کشورمان از طریق صداوسیما و رسانه های جمعی دیگر، می تواند گام مهمی در مسیر فقر زدایی به حساب آید.

فقر زدایی

محو فقر در جامعه بسیار ضروری است؛ زیرا پیامدهای فرهنگی فقر به مراتب وسیع تر از پیامدهای اقتصادی آن است. از بین بردن فقر در جامعه، زمانی امکان پذیر می شود که با بهره گیری از راهکارهای عملی، شیوه مبارزه با آن شناسایی شود و اقدام عملی صورت پذیرد. در این راستا، شناسایی افراد فقیر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. مسؤولین امر باید با مطالعه دقیق و تعیین درجه محرومیت نواحی مختلف، با طرح های اساسی، مشکلات عمده این مناطق را مرتفع نمایند.

نقش کمیته امداد در کلام رهبر

مقام معظم رهبری ـ مدظله العالی ـ در دیداری با مسؤولین کمیته امداد امام خمینی رحمه الله ، امدادرسانی به فقرا و گرسنگان را وظیفه اصلی و مهم کمیته امداد توصیف کردند و فرمودند: «الآن مسأله فقر زدایی در کشور مطرح است؛ من از اینکه این قضیه مطرح شده است، خوشحالم. البته این کارهایی که شده است، خیلی کمتر از آن است که انسان با تمسک به آن ها بتواند بگوید که ما فقر زدایی خواهیم کرد، یافقر زدایی خواهد شد.نه، فقر زدایی اساس مستحکم تری لازم دارد؛ امّا این کارها نیز بسیار مغتنم است... . در اینجا کمیته امداد، نقش کشوریِ بزرگی پیدا خواهد کرد. اصلاً هدف همین مبارزه ای که چند سال است ادامه دارد، اینهاست. ما می خواهیم گرسنه نباشد. ما می خواهیم کسی از گرسنگی رنج نبرد.»

وظایف کمیته امداد

برخی از وظایف کمیته امداد امام خمینی رحمه الله بدین شرح است:

1ـ تلاش در جهت شناخت انواع محرومیت، رنج و کمبود و نارسایی مادی و معنوی؛

2ـ یافتن محرومان و امداد به آنها در حدّ ضرورت، برای رفع محرومیت آنان، از طریق اعطای وام و ایجاد کار مناسب؛

3ـ اقدام در جهت رفع درد و رنج خانواده های نیازمند در مناطق مختلف کشور؛

4ـ اقدام در جهت رفع درد و رنج افراد و خانواده های محروم، از طریق معالجه و کمک های آموزشی، درمانی و مالی؛

5ـ آمادگی نسبی برای جبران نارسایی هایی که در مناطق مختلف کشور، در مقابله با مشکلات و حوادث وجود دارد؛

6ـ فراهم آوردن امکانات و تسهیلات برای خود کفایی محرومان از طریق آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و امکانات.

نقش کمیته امداد در کلام امام رحمه الله

حضرت امام خمینی رحمه الله درباره اهمیت، جایگاه و نقش کمیته امداد می فرمایند: «این گروه های عزیز و کمیته ها و همین طور کمیته امداد، یک عمل بسیار لطیف ظریف شریف دارند که با این عمل، ان شاءاللّه می توانند ریشه فقر را از سرتاسر کشور به امداد ملت بزرگوار ایران و به همت دولت بزرگوار ایران، این ریشه را از بیخ و بن بکنند. و عمل شما آقایان در سرتاسر کشور، عمل بسیار شریف خداپسندی است که مورد عنایت خدای تبارک و تعالی خواهدبود. خداوند تبارک و تعالی به فقرا و مستمندان و به محرومان، آن قدر عنایت دارد که معلوم نیست به قشر دیگر این قدر عنایت داشته باشد.»

خدمات کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی خدمات گسترده ای را به اقشار مختلف محروم ارائه می دهد که برخی از این خدمات عبادتند از: پوشش سالمندان مشمول طرح شهید رجایی، پرداخت وام قرض الحسنه، تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده های تحت پوشش، کمک به درمان بیماران خاص، خدمات درمانی و بهداشتی و اجرای بیمه خانواده های تحت پوشش، ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش آموزان تحت پوشش، کمک به کاریابی برای مددجویان، تشکیل دوره های کارآموزی، تأمین مسکن برای خانواده های بی بضاعت، جمع آوری صدقات به منظور هدایت صحیح آن، بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و زلزله زده و خدمات دیگری که در راستای اهداف این نهاد صورت می پذیرد.

ظرافت کار کمیته امداد

حضرت امام خمینی رحمه الله کار کمیته امداد را بسیار مهم دانسته و می فرمایند: «شما کاری را متکفل شدید و انجام کاری را به عهده گرفتید که مورد عنایت خاص خدای تبارک و تعالی است. و البته باید این توجه را به آقایان عرض کنم، گرچه خودشان توجه دارند که باید این عمل با یک ظرافتی انجام بگیرد که مستمندان و محرومان خیال نکنند که آن ها از باب اینکه در صف پایین جامعه واقع شده اند، مورد امداد واقع شده اند. مستمندان و فقرا و دور افتاده ها در صف مقدم جامعه هستند و همین ها و همین زاغه نشین ها و همین حاشیه نشین ها و همین محرومان بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند.»

جشن نیکوکاری

از جمله کارهایی که کمیته امداد در انجام آن نقش به سزایی داشته، برپایی جشن احسان و نیکوکاری در هفته سوم اسفندماه است. نزدیک به ده سال است که مردم کشورمان، در این جشن باشکوه، که هر ساله در آستانه رسیدن سال نو و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی رحمه الله ، صداوسیما و با همکاری نیروی مقاومت بسیج و سازمان بهزیستی کشور برگزار می شود، شرکت می کنند. مردم نیکوکار کشورمان با شرکت فعالانه در این مراسم، ایثار، همدلی و همگامی خود را با هموطنان نیازمند به نمایش می گذارند. مردم در این جشن با شکوه، شادی خود را با نیازمندان قسمت می کنند تا هم شریک اندوه آنان باشند و هم از شادی آنان شاد شوند.

جشن عاطفه ها

یکی دیگر از ابتکارات کمیته امداد امام خمینی رحمه الله ، بر پایی جشن عاطفه ها، با مشارکت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. این جشن همه ساله در آستانه آغاز سال تحصیلی برگزار می شود و مردم نیکوکار کشورمان، با الهام از تعالیم اسلام و معصومین علیهماالسلام ، به یاری خانواده های محروم و نیازمند می شتابند تا فرزندان آنان نیز بتوانند از نعمت آموزش و درس خواندن بهره مند شوند. حضور مردم در این جشن، یک حرکت بزرگ انسانی است و نشان از همت و درک بالای مردم در مسائل اجتماعی دارد. برپایی این جشن ها اثر تربیتی خوبی هم برای جوانان و نوجوانان عزیز کشورمان دارد و مشارکت در امور اجتماعی را به آنان می آموزد.

شعر

همه روز روزه بودن همه شب نماز کردن همه ساله از پی حج، سفر حجاز کردن
به مساجد و معابد، همه اعتکاف جستن ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن
شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن ز وجود بی نیازش، طلب نیاز کردن
به مبادی طریقت، به خلوص، راه جستن به مبانی حقیقت، گذر از مجاز کردن
به خُدا قسم که کس را ثمر آن قدر نبخشد که به روی مستمندی در بسته باز کردن


بر اساس مصوبه مجلس، حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود درواقع در آن استان، موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند.

به گزارش «انتخاب»، بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وکلای ملت با تصویب ماده ۳، این طرح را با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، مقرر شد یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر به قانون انتخابات مجلس الحاق شود:

«حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود درواقع در آن استان، موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند».

طبق تبصره یک این ماده، مقرر شد «تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابی مجلس تعیین گردیده است».

علاوه بر این، طبق تبصره ۲ مقرر شد «در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارد، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیک‌ترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند».

همچنین طبق تبصره ۳ مقرر شد «حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی باشند».

احزاب نامزدها را معرفی می کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند: ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق لیست‌های حزبی انجام شود.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ماده ۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در این ماده مقرر کردند: ثبت‌نام داوطلبان از طریق فهرستی که احزاب یا گروه‌ها و تشکل‌های قانونی ارائه می‌کنند یا به صورت منفرد انجام می‌شود، رأی به فهرست‌های انتخاباتی مطابق تشریفات مقرر در این قانون صورت گیرد.

نمایندگان همچنین تصویب کردند: مقصود از احزاب و گروه‌های سیاسی در این قانون احزاب موضوع بند ۱ ماده ۱ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب سال ۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه تشکل‌ها و گروه‌های قانونی رسمی می‌باشد».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۵ این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌های مجلس ارجاع دادند.

در این ماده آمده است: احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداقل تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به هیأت اجرایی مرکزی یا هیأت اجرایی استان حسب مورد اعلام کنند.

فهرست‌ها باید به صورت استانی و کامل ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است: احزاب مکلف هستند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.

نمایندگی مجلس بیش از ۳ دوره متوالی ممنوع شد

با موافقت نمایندگان بیش از سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ممنوع شد .

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جریان اصلاح قانون موادی از قانون انتخابان با پیشنهاد حسینعلی امیریخامکانی مبنی بر این که هر فرد حق دارد که سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود و لی یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند موافقت کردند.

بر اساس این پیشنهاد نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع شد.



تاريخ : 8 / 12 / 1397برچسب:, | 11:57 | نویسنده : سعید علیزاده
مرحوم عسگر اولادی و آقای باهنر هم بارها دعوت کردند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری از دعوت کردن ناطق نوری برای گرفتن مسئولیت تولیت آستان قدس خبر داد و گفت: {تولیت آستان قدس} جای خوب و مناسبی برای حضور آقای ناطق است که در گذشته هم صحبت آن مطرح بود.
 
به گزارش خبرآنلاین؛ جریان اصولگرایی که تا مدت‌ها حول محور بزرگانی همچون آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی فعالیت سیاسی خود را سازماندهی می‌کرد طی سال‌های اخیر و بعد از فوت بزرگان اصولگرایی نوعی تشتت آرا را تجریه می کند، موضوعی که به نظر می رسد فعالیت های سیاسی جریان اصولگرایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
 
در این میان از علی اکبر ناطق نوری به عنوان شخصیتی تاثیرگذار که قادر است عمود خیمه جریان اصولگرایی را راست نگه دارد یاد می شود. موضوعی که حسن غفوری فرد نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بر آن تاکید می کند و می گوید: ناطق نوری شخصیت بی نظیری است که می تواند در ایجاد وحدت بین اصولگرایان نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
 
حسن غفوری فرد در این باره به خبرآنلاین گفت: واقعیت این است که جایگزین کردن بزرگان اصولگرا که از بین ما می روند تقریبا غیرممکن است به طور مثال جایگزینی برای افرادی مانند آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی در جریان اصولگرایی وجود ندارد، البته مشکل دیگری که می توان به آن اشاره کرد عدم تمایل افراد تاثیرگذاری مانند آقای ناطق نوری در جریان اصولگرایی است که اگرچه می توانند فعال باشند اما متاسفانه رغبتی ندارند.
 
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه  بیان اینکه بارها از آقای ناطق نوری درخواست حضور فعال در جریان اصولگرایی را داشتیم، ادامه داد: ما فراوان اصرار کردیم که ایشان بیایند زیرا در شرایط فعلی می‌توانند در ایجاد وحدت بین اصولگریان نقش تعیین کننده داشته باشند اما به هر دلیلی برای ورود به فعالیت سیاسی راضی نشدند.
 
وی با بیان اینکه فوت بزرگان اصولگرایی از طرفی و نداشتن رغبت برخی دیگر برای فعالیت سیاسی شرایط سختی برای اصولگرایان ایجاد کرده  است، تصریح کرد:  با این حال همچنان در تلاش هستیم که از حضور آقای ناطق نوری قبل از انتخابات بهره مند شویم و به وحدت برسیم.
 
غفوری فرد در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد شورای هماهنگی دو با حضور آقای ناطق تشکیل شود، ادامه داد: ایشان تا این لحظه هیچ تمایلی برای ورود به فعالیت سیاسی نداشتند، در این زمینه بارها با ایشان صحبت کردم ولی ایشان به پذیرفتن مسئولیت سیاسی و کشوری اقبالی ندارند.
 
این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه قرار است آقای ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه شود، تاکید کرد: {تولیت آستان قدس} جای خوب و مناسبی برای حضور آقای ناطق است که در گذشته هم صحبت آن مطرح بود زیرا هم رهبری شناخت خوبی از ایشان دارند و هم اینکه آقای ناطق تجربه خوبی در وزارت کشور و جهادسازندگی دارند. مجموعه این‌ مسائل شخصیت بی‌نظیری از آقای ناطق نوری ایجاد کرده اما طی صحبت هایی که با ایشان داشتیم نه آمادگی برای پذیرش مسئولیت سیاسی دارند و نه مسئولیت آستان قدس، با این حال ما ناامید نیستیم و تلاش خودمان را می کنیم.
 
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره مرجع مذاکرات با ناطق نوری برای حضور در صحنه سیاسی افزود: شخصا بارها دعوت از ایشان دعوت کردم، البته مرحوم عسگر اولادی و آقای باهنر هم بارها دعوت کردند. در جلسات منظم ماهانه ای هم که با ایشان داریم تقریبا در تمام جلسات و حتی  در جلسه اخیر از ایشان درخواست کردیم اما هنوز هیچ تمایلی برای کار سیاسی ندارند.


سردار سلیمانی در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت: در جریان سفر بشار اسد به تهران و ملاقات وی با رئیس‌جمهور، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری منجر به عدم‌حضور وزیر خارجه در این ملاقات شد.

واکنش سردار سلیمانی به استعفای ظریف: ناهماهنگی در نهاد ریاست‌جمهوری بود/ ظریف مورد تایید رهبری است

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، در پی اعلام استعفای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و برخی اظهارنظرها پیرامون آن، سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این موضوع گفت: حتماً آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تأیید مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بوده و هستند.

وی افزود: ایشان برای تأمین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیز همراهی لازم را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید

سرلشکر سلیمانی با اشاره به عدم حضور آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ملاقات اخیر رئیس جمهور کشور سوریه با رئیس جمهور کشورمان نیز خاطرنشان کرد: در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقباً گلایه‌مندی ایشان شده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تأکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند.

سرلشکر سلیمانی در پایان با اشاره به ذوق‌زدگی ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران از این اتفاق گفت: این ذوق‌زدگی و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل‌انگاری اداری است هیچ تأثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت باعظمت ما تحت زعامت و هدایت‌های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مد ظله العالی) مسیر آینده روشن و تمدن‌ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد کرد.

 



حسن روحانی استعفای ظریف را نپذیرفت/ پذیرش استعفا را بر خلاف مصالح کشور می‌دانم

اقتصادنیوز: رئیس جمهور در نامه ای ضمن مخالفت با استعفای وزیر امور خارجه تصریح کرد: از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری "امین، غیور ، شجاع و متدین" و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا می دانم ، پذیرش استعفای جنابعالی را بر خلاف مصالح کشور می دانم و با آن موافقت نمی کنم."

 

به گزارش اقتصادنیوز، متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر ظریف

وزیر محترم امور خارجه

سلام علیکم

نامه استعفای مورخ ششم اسفندماه 97 جنابعالی را دیدم. جنابعالی به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه ، و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسوول در اجرای سیاست خارجی کشور ، قابل درک و مورد تایید اینجانب است.

وزارت امور خارجه عهده دار روابط خارجی و زمینه ساز تحقق امنیت و منافع ملی است. لذا همانطور که بارها دستور داده ام تمامی دستگاه ها، اعم از دولتی و یا حاکمیتی ، باید در هماهنگی کامل با این وزارت ، در زمینه روابط خارجی باشند.

از زحمات و تلاش های بی وقفه جنابعالی در دوران تصدی مسوولیت سنگین وزارت امور خارجه، در دولت یازدهم و دوازدهم قدردانی می کنم و از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری "امین، غیور ، شجاع و متدین" و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا می دانم ، پذیرش استعفای جنابعالی را بر خلاف مصالح کشور می دانم و با آن موافقت نمی کنم.

اینجانب نسبت به فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور ، دولت و حتی رئیس جمهور منتخب مردم به خوبی آگاهم. ما به عهدی که با خدا و ملت بسته ایم ، تا پایان وفادار می مانیم و اطمینان دارم که به فضل الهی از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد.

موفقیت های وزارت امور خارجه فقط طی ماه های اخیر در مقابله با توطئه های آمریکا در نیویورک، وین ، بروکسل ، لاهه ، ورشو، مونیخ و ... پیروزی های سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی قابل توجه بوده است. شادی و پایکوبی دشمنان قسم خورده این مردم همچون رژیم صهیونیستی، از استعفای جنابعالی بهترین گواه بر موفقیت "محمد جواد ظریف" و بزرگترین دلیل برای استمرار فعالیت شما در سمت "وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران " است. جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت ، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران



یک مدرس حوزه گفت: اخیرا شنیدم یکی از امامان جمعه اقدام خوبی انجام داده است و آن هم اختصاص مصلی شهر به دست فروشان بود؛ این اقدام و ابتکار برای کسب و کار مردم بسیار و مردم پسند است.

«محسن غرویان»، مدرس حوزه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «عملکرد برخی امامان جمعه» بیان کرد: امامان جمعه دستورالعمل کلی و سراسری دارند که به آنها ابلاغ می‌شود که چه مطالبی را بیان و از بیان چه مطالبی صرف نظر کنند. از طرف دبیرخانه ائمه سراسر کشور محورهایی به آنان توصیه می‌شود که بیانش برای شرایط کشور لازم است. یکی از امامان جمعه مصلی شهر را به دست فروشان داده است/ دغدغه‌های مردم از زبان امامان بیان شود تا آنها خالی شوند

او ادامه داد: البته امامان جمعه در این بین سلایق شخصی و نظرات خود را به میزان علم، اجتهاد و فقه و فهم‌شان از مسائل کشور از خود بروز می‌دهند. یک‌سری امامان جمعه سلیقه های شخصی و ذوق‌هایی دارند که براساس آن ها تشخیص می‌دهند چنین اقدام و یا حرکتی صورت گیرد، باعث تفاوت آنها می شود.

غرویان اظهار کرد: اقدامات برخی امامان جمعه خوب است. برداشتن نرده و فاصله بین مردم و مسئولین اقدام مثبتی است اما امامان جمعه بالاتر از این هم می توانند اقداماتی داشته باشند تا مردم احساس کنند آنها از مردم جدا نیستند. مسئولین دیگر هم باید اقداماتی انجام دهند تا وضعیت معیشت و اقتصاد ساماندهی شود زیرا در بین مردم آشفتگی ایجاد شده است و نمی توانند برای خود برنامه ریزی داشته باشند. امامان جمعه می‌توانند در خطبه هایشان مطالبی این چنینی را بیان کنند تا دغدغه‌های مردم از زبان امامان جمعه خالی شود البته برخی اقدامات بیش از توان امامان جمعه است.

او مطرح کرد: اخیرا شنیدم یکی از امامان جمعه اقدام خوبی انجام داده و آن هم اختصاص مصلی شهر به دَست فروشان بود. این اقدام و ابتکار برای کسب و کار مردم بسیار خوب و مردم پسند است. این نوع اقدامات مثبت، خوب است و باید بیشتر انجام شود.



امیر حیدری در جمع خبرنگاران:
 
خبرگزاری میزان- فرمانده نیروی زمینی ارتش ضمن بازدید از نمایشگاه اقتدار ۴۰ نیرو‌های مسلح، گفت: این نیرو همچون سایر نیرو‌های نظامی کشور، توجه ویژه‌ای به مقوله خودکفایی در بحث تجهیزات رزم سبک و سنگین دارد.
 
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش از نمایشگاه اقتدار ۴۰ بازدید کردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ظهر امروز و با حضور در مصلی امام خمینی (ره) تهران از بخش‌های مختلف نمایشگاه اقتدار ۴۰ نیرو‌های مسلح بازدید کرد.

امیر حیدری در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه گفت: پیشرفت‌های شگفت‌آفرین نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برگرفته از اتکال به خداوند متعال، بهره‌گیری از رهنمود‌های فرمانده کل قوا و همچنین بکارگیری توان متخصصان و دانشمندان دفاعی است.

وی افزود: نیروی زمینی ارتش همچون سایر نیرو‌های نظامی کشور، توجه ویژه‌ای به مقوله خودکفایی در بحث تجهیزات رزم سبک و سنگین دارد.


تاريخ : 20 / 9 / 1397برچسب:, | 13:52 | نویسنده : سعید علیزاده
نماینده مردم ورزقان و خاروانا گفت: بیش از چهارماه است که هزینه تکمیل طرح‌های توسعه به حساب شرکت چینی واریز شده است اما این شرکت به بهانه‌های مختلفی از شروع کار خود سر باز‌می‌زند.
 

رضا علیزاده امروز در گفت‌و‌گو با فارس در ورزقان اظهار کرد: اگر طرح‌های توسعه مس سونگون در سال‌های گذشته تکمیل و اجرا می‌شد امروز این مشکلات و بحران به وجود نمی‌آمد، بیش از چهار ماه است که هزینه تکمیل طرح‌های توسعه به حساب شرکت چینی واریز شده است اما این شرکت به بهانه‌های مختلفی از شروع کار خود سرباز می‌زند.

وی گفت: کلاه گشادی سرمان گذاشتند و بهانه‌های مختلفی را می‌آوردند تا این طرح‌ها ادامه نیابند، در هیچ جای دنیا همانند طرحی که برای معدن سونگون پیشنهاد داده بودند وجود نداشت، با این کارشان جلو توسعه شهرستان ورزقان و آذربایجان‌شرقی را گرفتند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا، حمایت از تولید داخلی را راه نجات کشور دانست و ادامه داد: در چند سال اخیر در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه اتفاقی افتاده است؟ مگر با تعطیلی ادارات و برگزاری جلسات مختلف و بنر بازی می‌توان کاری کرد.

علیزاده افزود: سال‌هاست که شعار اقتصاد بدون نفت و خارج شدن نفت از بودجه را می‌دهیم ولی این کار انجام نشده است،کشوری که همه چیز از جمله ( آب، جنگل، خاک، نخبه، منابع) دارد، چرا باید اقتصاد ضعیف داشته باشد؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: تعداد نفراتی که توسط قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگی باید از پست‌های خود کنارگیری می‌کردند که نمی‌کنند، امروز سخت در تلاش هستند تا میزشان را از دست ندهند و به هر کاری دست می‌زنند تا بازنشسته نشوند.

وی گفت: بسیج در همه عرصه‌ها خط‌شکن و پیشگام است، ای کاش روحیه بسیج به بقیه دستگاه‌ها هم ارتقاع یابد، آنگاه است که مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات از برطرف خواهد شد.

علیزاده، از آموزش صنایع‌دستی و پایین دستی مس خبر داد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را توسط استاد کارهای ماهر به کارآموزان در شهرستان ورزقان خواهد داد، در این طرح پس از ساخت صنایع شرکت مس صنایع‌دستی را خریداری خواهد کرد که انتظار می‌رود اشتغال‌زایی بهتری داشته باشد.

وی در ادامه به اجرای پروژه‌های مختلف در سطح شهرستان ورزقان اشاره کرد و افزود: سرعت توسعه در شهرستان ورزقان افزایش یافته است و در سال ۹۷ نزدیک ۱۰۰ روستا عملیات عمرانی اجرا می‌شود که در تاریخ منطقه بی‌سابقه است.



تاريخ : 12 / 9 / 1397برچسب:, | 11:27 | نویسنده : سعید علیزاده

نماینده مردم تنکابن از تدوین طرحی در مجلس خبر داد که بر اساس آن، انتصابات فامیلی از درجه 1 و 2 مسئولان، چه با واسطه و بی واسطه ممنوع خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز، شمس‌الله شریعت‌نژاد به انتصاب فرزند وزیر کشور توسط وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی همه ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا سطح اعتماد عمومی و اعتماد مردم به مسئولان را ارتقا ببخشیم. دشمن همه تلاش خود را می‌کند تا مسئولان را از چشم مردم بیاندازد تلاش می‌کند بگوید همه مسئولین فاسدند همه مسئولین دزد هستند و ... ما باید خود را در مظان اتهام قرار ندهیم.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: باید کاری کنیم تا مسئولان را مردم باور کنند. بنده اخیرا طرحی را به مجلس داده‌ام که انتصابات فامیلی از درجه 1 و 2 کلا ممنوع باشد چه باواسطه چه بی‌واسطه. من که سمت دارم نباید فرزند خودم را در جایی استخدام کنم، چون مردم فکر نمی‌کنند که آن شخص به صلاحیت خود رفته است بلکه فکر می‌کنند من اعمال نفوذ کرده‌ام. این کار برای مردم ذهنیت ایجاد می‌کند و نباید انجام شود.
وی در واکنش به سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اضافه حقوق 500 هزار تومانی در سال آینده،‌ اظهار داشت: این صحبت‌ها اظهارنظرهای شخصی افراد است، دولت تا 15 آذر فرصت دارد تا لایحه بودجه را به مجلس بفرستد، براساس اخبار غیرموثقی هم که بنده دارم 25 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: به خاطر حفظ نظام جمهوری اسلامی و افزایش سطح اعتماد عمومی نباید چنین کاری بکنیم. من اگر جای وزیر کشور بودم خودم به وزیر اقتصاد می‌گفتم تو به من خیانت کردی که به فرزند من چنین پستی داده‌ای نباید باید این کار را بکنی. یا ما تصمیم گرفته‌ایم که پیردمردهای بازنشسته را سر پست‌هایی که آدم اکتیو می‌خواهد منصوب نکنیم اما آقای کرباسیان را در جایگاهی فعال قرار داده‌اند و این کار نادرستی است این چه اصراری است که می‌خواهیم تقابل بکنیم. این کار رویکردش هرچند شایسته باشد اما جون اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند نباید این کار را بکنیم.

شریعت‌نژاد در ادامه تصریح کرد: اکنون این طرح را 60 تا 70 نمایند ه مجلس این طرح را امضا کرده‌اند و در هیات رئیسه است تا به آن رسیدگی شود و در این طرح تاکید شده است که از اقربای درجه1 و 2 باواسطه و بی‌واسطه چه وزیر برای فرزندش و چه دیگران، همین کاری که بین وزیر اقتصاد و وزیر کشور افتاد، نباید این کار انجام شود. پسر وزیر کشور اگر شایسته و لایق است در بخش خصوصی کار کند حداقل به اعتبار پدرش که وزیر است آنجا پست نگیرد. این طرح این الزام را هم به وجود می‌آورد که اقربای درجه 1 و 2 فعلی هم باید پست‌های خود را ترک کنند.
وی افزود: ما به اعتبار قدرتی که داریم نمی‌توانیم به مردم به افراد زور بگوییم، افزایش‌ها باید عادلانه باشد. باید بر روی ضریب افزایش تمرکز کنیم و کار کنیم نه بر روی مبلغ که این غلط است.
نماینده مردم تنکابن در مجلس ادامه داد: قانون منع به کار گیری بازنشستگان باید در صداوسیما هم اجرا شود، دوستان اعتراضاتی بر روی این قضیه دارند البته فرصت دو ماهه است و هنوز چند روزی باقی مانده است. جایگزینی افراد کار سختی است، دولت باید تعداد زیادی استاندار پیدا کند و نهادهای دیگر هم به همین صورت، پیدا کردن افراد در چنین سیستمی که ما داریم سخت است، ما هنوز بانک اطلاعات مدیران را در مملکت نداریم. مدیریت باید سیستمیک باشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر افراد در یک نهاد مراحل را درست گذرانده باشند ما نباید این ور و آن ور دنبال آدم بگردیم، کجا می‌شود وزیری را پیدا کرد که به اندازه یک معاون کارآمدی که سال‌ها در آن دستگاه کار کرده است و از سربازی به سرداری رسیده است، کار کند.

نماینده تنکابن ادامه داد: من سفری به اتریش داشتم، آنجا با معاون بخش کشاورزی صحبت می‌کردم می‌گفت 23 سال است معاون وزیر کشاورزی هستم، پرسیدم چه کسی قرار است جایگزین شما شود جواب داد معاون خودم. اینها سیستمی و تعریف شده کار می‌کنند و کاری به مسائل سیاسی ندارند. سیستم در کشور باید طوری باشد که یک آدم بی‌پول و بی‌پارتی یک کارشناس وقتی وارد سیستم می‌شود به این نتیجه برسد که اگر خوب کار کند، یک روز رئیس آن دستگاه می‌شود و نیازی به توصیه و سفارش هیچ‌کسی هم نخواهد داشت. متاسفانه این فضا در کشور ما مهیا نیست و به همین خاطر پیداکردن نیرو کار سختی است.

نماینده تنکابن در مجلس ادامه داد: سال 85 قانونی داریم درباره منع به کارگیری افراد دو تابعیتی، اما می‌رویم در بانک ملی یک آدم دو تابعیتی را می‌گذاریم و بعد می‌گوییم بانک ملی اعتماد ملی؛ این یعنی چه؟ چطور شما یک آدم دو تابعیتی را مدیرعامل بانک ملی قرار می‌دهید بعد انتظار دارید مردم به او اعتماد کنند. قبلا پست مشاور جوان در دستگاه‌ها یک فضای رعب‌انگیز درست کرده بود به این معنا که رئیس یک دستگاه باید از یک جوان 20 ساله که الان آمده است باید حرف شنویی داشته باشد. فضایی ایجاد شده بود با این پست که مثلا این کنترل‌چی من است و کسی است که هر روز اطلاعات اینجا را به بیرون می‌برد که آْمد که رفت چه شد و... که همه اینها فضای کشور را خدشه‌دار می‌کند و اینها اصلا به صلاح کشور نیست


تاريخ : 20 / 8 / 1397برچسب:, | 11:37 | نویسنده : سعید علیزاده

خبرآنلاین: در رسیدگی به ادعای رانت‌خواری برخی نمایندگان گفت: هنوز رسیدگی به ادعاهای مطرح شده در جلسه استیضاح ربیعی ادامه دارد.

«باج‌خواهی و باج‌دهی بین بعضی نمایندگان و وزرا رایج بود.» این جمله را کمال الدین پیرموذن از نمایندگان مجلس نهم می گوید او ادامه می‌دهد: «شخصی خانه‌ی ۲۰۰ میلیونی داشت و حالا مثل بعضی از نماینده‌ها در خارج از کشور هم خانه خریده –این شنیده‌ی من موثق است- معلوم است که با پول رانت و ویژه‌خواری‌ها و یا اخذ پول غیر شرعی و غیرقانونی چنین ارتقایی در وضعیت اقتصادی‌اش پیدا کرده است» این صحبت ها اولین بار نیست که شنیده می شود اما سوال انجاست که نقش سازو کارهای نظارتی مانند هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چیست؟

در همین راستا محمدجواد جمالی نوبندگانی گفت: لازم است پیش از هرچیز به یک نکته ای اشاره کنم و آن اینکه ما به عنوان نمایندگان مجلس چه ادوار و چه فعلی، باید صحبت‌هایمان مستدل باشد چراکه ما با این صحبتها می توانیم کشور را به بی اعتمادی بکشانیم لذا اول باید از ایشان بپرسم که این صحبت ها را چرا همان زمان که در مجلس حضور داشتید مطرح نکردید و امروز عنوان می کند؟

نکته دیگر این است که بسیاری از نمایندگان درآمدهای بیشتری داشتند مثلا کسی که جراح قلب یا زیبایی است درآمد بالایی دارد و نباید هر توانایی مالی را به پای رانت گذاشت؛ اما این را هم نمی توانیم کتمان کنیم که هیچ تخلفاتی وجود ندارد به هر حال 290 نماینده وجود دارد که در بین آنها می تواند افرادی وجود داشته باشد که از رانت استفاده می کنند کما اینکه در دیگر قوا هم چنین افرادی وجود دارند.

او ادامه داد: ما به عنوان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید ابتدا گزارشی دریافت کنیم تا بتوانیم ورود کنیم. مواردی بوده است که برخی عنوان کرده اند مثلا فلان نماینده اعمال نفوذ کرده است تا فلان پروژه به نزدیکانش سپرده شود ما اینها را بررسی کرده ایم و تا کنون به موردی دست پیدا نکرده ایم و تا کنون مسائلی که مطرح شده است محلی از اعراب نداشته است. اما هر موردی که به ما گزارش شود چه از سوی شخصیت های حقیقی و چه از سوی شخصیت های قضایی و هیات رئیسه مجلس قطعا به این موارد رسیدگی می کنیم تا امروز مواردی هم گزارش شده است اما هیچ کدام به یک نتیجه مثبتی نرسید.

جمالی در پاسخ به این سوال که رئیس فراکسیون شفاف‌سازی هم مواردی از رشوه گرفتن نمایندگان در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری مطرح کرد دراین خصوص نظر شما چیست؟ گفت: در این رابطه گفتند برخی کارت هدیه گرفتند اما وقتی ما این موضوع را پیگیری کردیم دیدیم اولا همه‌گیر نبوده است و در ثانی کارت هدیه چند صد هزارتومانی که نمی تواند رشوه باشد.

او در پاسخ به این سوال که کارت هدیه چندصد هزارتومانی رشوه نیست اما تراکم چند میلیاردی قطعا یک رانت محسوب می شود گفت: در همین زمینه نیز ما از نماینده ای که آن را مطرح کرده بود خواستیم که به هیات نظارت بیاید و در این رابطه اگر مدارکی دارند در اختیار ما بگذارند تا موضوع را پیگیری کنیم؛ هنوز مدارکی به دست ما نرسیده است.

او ادامه داد: مواردی هم داشتیم که می گفتند وزیر یک وزارتخانه ای برای آنکه وزیر بماند به نماینده ای وعده داده است که از شما در هیات مدیره چندین شرکت استفاده می کنیم وقتی از او در این رابطه سوال می کنیم می گوید من همچین حرفی نزده‌ام اگر راست می گویند فایل صوتی ارائه بدهند. بنابراین ما تمام مواردی که مطرح می شود را پیگیری می کنیم و تا به امروز فکر می کنم اغلب این‌ها تا حدودی فضاسازی باشد. من نمی خواهم از اساس کتمان کنم اما تا امروز مواردی که گزارش شده است فاقد استدلال و مدرک بوده است. اما اگر هم به موردی برسیم قطعا برخورد می کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی ها شده است به موردی برسید که تخلف مالی مسجل شده است گفت: بله ما در مواردی هم تذکر کتبی دادیم و هم شفاهی و در برخی موارد هم پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم.

جمالی درپاسخ به این سوال که مصداق محتوایی موارد گزارش شده چه چیزی بوده است گفت: واقعیت آن است که بالای 95 درصد مواردی که از سایر قوا یا نهادهای دیگر و حتی نمایندگان به ما گزارش می شود درباره اظهار نظرهاست. یعنی اینکه فلان نماینده در مصاحبه یا توئیتر خود فلان اظهار نظر را داشته است و نزدیک به دو الی سه درصد است که شکایت می شود که فردی اعمال نفوذ کرده است.

او با اشاره به جلسه استیضاح علی ربیعی و موضوعاتی که در آن جلسه مطرح شد گفت: ما هنوز در هیات نظارت مشغول بررسی آن ادعاها هستیم و هنوز شهود را به هیات نظارت دعوت می کنیم که صحت و سقم ادعا را مشخص کنیم حتی شهود از شهرستان آوردیم در کنار نماینده‌ای که در مجلس در آن جلسه ادعاهایی کرده بود درباره کمک‌ها و وعده ها به نمایندگان برای رای آوردن وزیر. ما این موارد را رها نکرده ایم و رسیدگی می کنیم.

او درباره نتیجه رسیدگی به ادعاهای مطرح شدن در جریان استیضاح ربیعی گفت: ما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدیم چون ماجرا وسعت زیادی داشت و اگر یادتان باشد بیش از 7 نماینده اظهار نظر کردند؛ چندین نفر هم فارغ از نمایندگان از جمله وزیر کار اظهارات متفاوتی داشتند بنابراین هنوز نیاز به زمان داریم.

جمالی در پاسخ به سوال دیگری درباره خرید خانه در خارج از کشور از سوی برخی نمایندگان گفت: این نماینده محترم ادوار که چنین بحثی را مطرح کرده است بهتر است گزارشی به هیات نظارت ارائه کند تا به آن رسیدگی کنی

مبارک باشد مبارک باشد مبارک باشد مبارک باشد



جمعی از طلاب حوزه علمیه درپی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی نوشتند: روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامه جمعی از طلاب حوزه به آیت الله یزدی: نامه شما تعجب عارف و عامی را به خود جلب نمود / روا نبود که به جهت ملاقاتی دوستانه بین حضرت آیت الله شبیری و برخی از شاگردان سال‌های گذشته شان، نامه‌ای با این ادبیات نگاشته شود

جمعی از طلاب حوزه علمیه درپی نامه سرگشاده آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی نوشتند: روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از شفقنا، در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

با تاسف و تاثر در این ایام که اهل ایمان دل به عزاداری برای سالار شهیدان (ع) و کاروان اهل بیت حضرتش ، مشغول دارند و خیل عظیمی با راهپیمائی اربعین رهسپار حرم حسینی (ع) هستند ، خبری مخابره شد که تعجب عارف و عامی را به خود جلب نمود!

آن انعکاس نامه ای از یک شخصیت حوزوی و از فقهاء شورای نگهبان بود به یک مرجع بزرگوار تقلید که به حق فرشته ای است در کسوت آدمی که دانش وسیع و آراستگی او به اخلاق ، مورد اعتراف بخش مهمی از اعاظم حوزه بوده و هست .

مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی آقای شبیری زنجانی مدظله العالی ، شخصیتی است که از بیت علم و تقوا بوده و خود امروز ؛ در تمام مجامع ایمانی و فقهی ، “مشار بالبنان” است.

آیت الله زنجانی از دوستان حضرت امام راحل و همواره از پشتیبانان نظام اسلامی بوده و هست .

ملاقات های بی تکلف ایشان با رهبری نظام ، حکایت از تواضع و خلوص این بزرگوار را همواره داشته و دارد‌.

روا نبود که بجهت ملاقاتی دوستانه بین ایشان و برخی از شاگردان سالهای گذشته اش ، نامه ای با این ادبیات ، به معظم له نگاشته شود.

تردیدی نیست ؛ دفاع از نظام ، با این روش ها در برابر چنین ذخائر بزرگ شیعه ، نه تتها دفاعی عقیم بوده و فاقد جاذبه است ، بلکه ؛ چیزی جزء تخریب مرجعیت که هویت شیعه در عصر غیبت است را بدنبال نخواهد داشت.

امیدواریم عنایات حضرت بقیه الله (عج) همواره شامل همه مراجع و حوزه های علمیه باشد .



حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی گفت: دفتر یا حضرت آیت الله شبیری زنجانی نظری در خصوص این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می دهند.

به گزارش جماران؛ دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره نامه آیت الله یزدی به این مرجع تقلید شیعیان تاکنون هیچ موضعی اتخاذ نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی درباره نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی درخصوص این نامه گفت: دفتر یا حضرت آیت الله شبیری زنجانی نظری در خصوص این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می دهند.

او تصریح کرد: هم دفتر و هم حضرت آیت الله موضع خاصی نداشته و فعلا سکوت را پیش گرفته اند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابوی دغدعه مقدس حفظ نظام ، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش وزیر ارشاد به نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی: مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابلوی دغدغه حفظ نظام، موهون نکنیم

سیدعباس صالحی به نامه ی تند آیت الله یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید واکنش نشان داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت خود نوشت: مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است.

وی افزود: مواظب باشیم مراجع پاک زیست را با تابوی دغدعه مقدس حفظ نظام ، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم.

آیت الله یزدی در این نامه از عکس آیت الله شبیری زنجانی با رئیس دولت اصلاحات و آیت الله موسوی خویینی ها انتقاد کرده بود.



مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی، رهبری و شأن مرجعیت است.

در پی انتشار تصاویری از آیت الله العظمی شبیری زنجانی در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایشان نامه سرگشاده نوشت.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری«حوزه»، چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیتهایی چون آقایان موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می داد که اخبار و تحلیل های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. با گذشت چند روز از آن ماجرا، اینک رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای سرگشاده به این موضوع پرداخت.

آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید است.

بر پایه این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته»

سلام علیکم

با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم

چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.

یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

ان شاء الله

محمد یزدی



تاريخ : 2 / 8 / 1397برچسب:, | 13:14 | نویسنده : سعید علیزاده

پروژه بزرگ کلیدخانه پست 400 کیلوولتی برق خاروانا کلنگ زنی شد

 

کانال انعکاس اخبار بخش خاروانا: مهندس میلانی مدیر عامل برق منطقه ای آذربایجان به عنوان اولین و مهمترین سخنران مراسم در سخنان خود اظهار داشت که، پروژه کلید خانه پست 400 کیلوولت برق خاروانا، با هدف تبادل انرژی بین ایران و ارمنستان، تامین برق مجتمع مس سونگون، تامین برق واحد های صنعتی منطقه و شهرها و روستاهای مجاور، در بخش خاروانا با اعتباری معادل 42 میلیارد تومان احداث می شود.

مدیر عامل برق آذربایجان افزود؛ این طرح در چهار مرحله اجرا خواهد شد و قدم اول تقویت خطوط انتقال برق ارمنستان و تبادل انرژی بین دو کشور همسایه می باشد و اگر اتفاقات الکتریکی در خطوط برق دو کشور رخ دهد برق مورد نیاز از طریق این پست، جایگزین خواهد شد. برق معدن مس سونگون نیز از طریق همین پست تزریق خواهد شد. این کلید خانه 400 کیلو ولتی قادر خواهد بود کنترل خطوط انتقال برق مناطق مختلف و همجوار را برعهده بگیرد. هزینه این پروژه جمعا 42 میلیارد تومان است که 25 درصد اعتبار این پروژه توسط مس سونگون تامین شده و این شرکت مبلغ 5 میلیارد تومان در فاز اول همکاری خواهد کرد. این کلید خانه کنترل خطوط برق ارمنستان به هریس و همچنین ارمنستان به سمت جلفا و خوی را بر عهده خواهد داشت. در فاز دو با نصب امکانات و تجهیزات لازم، پست برق خاروانا تقویت خواهد شد. در فاز سوم پیش بینی شده است تا با افزایش سطح ولتاژ و شبکه فشار متوسط 130 کیلو ولت، برق صنایع منطقه تامین گردد و در ادامه مجددا برق نوردوز از طریق همین کلید خانه تقویت و با ولتاژ 20 کیلو ولتی تامین خواهد شد.

وی افزود: در سطح استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، این بزرگترین پروژه ای است که در کنار دو یا سه پروژه مهم برق قرار دارد. همچنین قرار است در آینده برق مورد نیاز خداآفرین و مغان با اتصال به این شبکه وصل و تقویت گردد. بر همین اساس مجبور بودیم که در فضای مناسب و وسیع این پروژه اجرا گردد. مساحت محل احداث پروژه 300 متر در 300 متر خواهد بود که این نقطه بهترین مکان برای احداث این پروژه بود که با همکاری مسئولین به مرحله اجرا رسید.

وی گفت به لحاظ موقعیت خاص منطقه، این نقطه از طرفی به مس سونگون و از طرف دیگر به مرز ارمنستان و همچنین خدافرین و سایر شهر های همجوار نزدیک بوده و باعث شده بهترین موقعیت برای احداث این پروژه باشد. تجهیزات لازم برای اجرای پروژه خریداری شده و امیدواریم که به زودی عملیات احداث پروژه آغاز گردد و تا هفته دولت سال آینده 4 خط 230 کیلو ولت، تحت کنترل قرار بگیرد.

وی در پایان از فرماندار شهرستان جناب آقای یحیوی و همچنین از نماینده شهرستان آقای علیزاده و بخشدار خاروانا که در تامین زمین و پیگیری این پروژه بزرگ تلاش نموده اند تشکر و قدردانی کرد. وی از مدیران استان نیز به لحاظ کمک به اجرای این پروژه و همچنین مس سونگون تقدیر و تشکر نمود.

دکتر علیزاده نماینده مردم در مجلس دیگر سخنران مراسم بود که در مهمترین قسمت سخنان خود بیان نمود: زیر ساختهای لازم برای توسعه همه جانبه بخش خاروانا فراهم است.  وی افزود تمام زیر ساختهای لازم  مانند سد حاجیلر چای، خط انتقال گاز ارمنستان، و برق که از اساسی ترین نیاز زیر ساختی هست، در این منطقه وجود دارد و زمینه را برای فعالیت سرمایه گذاران در بخش  صنعت فراهم می کند و به خاطر وجود این پتانسیل ها، بخش خاروانا آماده جذب سرمایه گذاران عزیز می باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: عمده ترین عامل محرومیت منطقه، نبود راههای دسترسی امن و مطمئن و ایمن می باشد که در همین رابطه پیگیری های زیادی شده و با احداث بزرگراه تنها حلقه گم شده منطقه از نظر زیر ساختاری، تامین خواهد شد و بخش خاروانا به طور کامل از بن بست خارج خواهد شد. قراردادها به امضا رسیده و از طریق وزارت راه پیگیر هستیم تا یک قطعه دیگر از پروژه بزرگراه در بخش خاروانا شروع به فعالیت نماید.

آینده بخش خاروانا بسیار روشن است و با پروژه ها و فعالیت هایی که صورت گرفته این بخش به یکی از مهمترین و توسعه یافته ترین بخش های کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر پیگیر اتصال راه آهن به بخش خاروانا هستیم که در مراحل مطالعاتی قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هفته آینده در تبریز جلسه بسیار مهمی با مسئولان مربوطه در خصوص پتروشیمی خاروانا داریم که ان شاء الله بعد از آن این پروژه مهم و حیاتی نیز به مرحله اجرا خواهد رسید. برنامه اصلی در پتروشیمی خاروانا، تبدیل گاز متان به اتیلن و سپس تبدیل آن به پروپلین هست و نیز پیگیر ایجاد شهرک صنعتی پایین دستی پتروشیمی هستیم تا این مواد ارزشمند به کالا تبدیل و به بازارهای مصرف ارائه شود.

وی قول داد در هفته آخر شهریور ماه نیز جلسه ای اختصاصی با اعضای شورای شهر خاروانا داشته باشد. ایشان در پایان از زحمات دکتر میلانی، مدیر عامل برق آذربایجان، مهندس یونسی مدیر کل امور فنی استانداری که در جلسه حضور داشتند، همچنین از فرماندار و بخشدار و هیئت های همراه و کلیه مسئولن و حاضرین و اهالی خاروانا و روستاهای تابعه تشکر و قدردانی کردند.

تهیه گزارش: حسن رشتبر (با ویرایش اندک از سوی خاروانا نیوز)



تاريخ : 30 / 7 / 1397برچسب:, | 10:33 | نویسنده : سعید علیزاده

چرا مهندس شریفی مجددا به معدن سونگون برگشت

چرا مهندس شریفی مجددا به معدن سونگون برگشت

چرا مهندس شریفی مجددا به معدن سونگون برگشت



تاريخ : 30 / 7 / 1397برچسب:, | 10:13 | نویسنده : سعید علیزاده
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: در زمان های مختلف پسماندها و چاه های زیر زمینی در این معدن به شدت کنترل می شوند و اگر آلودگی گزارش شود قطعا معدن تعطیل خواهد شد.

حمید قاسمی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ورزقان ، با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به معدن طلای اندریان اجازه فعالیت داده است، اظهار داشت: این اجازه تا زمانی معتبر است که هیچگونه آلودگی نداشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه معدن طلای اندریان در طول چند سال نتوانسته بود ارزیابی زیست محیطی را کسب کند افزود: به همین دلیل از سوی محیط زیست مجوزی برای بهره برداری صادر نمی شد.
وی در ادامه به چگونگی فعالیت معدن طلای اندریان اشاره کرد و گفت: بعد از جلسات مختلف و فشرده در سازمان محیط زیست تصمیم بر این گرفته شد که در این معدن نظارت و پایش به صورت مستمر انجام شود.
حمید قاسمی تاکید کرد: در زمان های مختلف پسماندها و چاه های زیر زمینی در این معدن بشدت کنترل می شوند و اگر آلودگی گزارش شود قطعا معدن تعطیل خواهد شد.



تاريخ : 30 / 7 / 1397برچسب:, | 10:8 | نویسنده : سعید علیزاده

 

یاداشتی از: احمد حسن نژاد ارزیل

دیزمار: از حدود دو سال پیش که زمزمه‌های احیای کانال آبیاری روستای لیلاب بعد از گذشت حدود دو دهه از سوی مسئولان شهرستان ورزقان و بخش خاروانا مطرح شد، باید حدس زده می‌شد که کاسه‌ای نیم کاسه است و عده‌ای می‌خواهند در قبال احیای این کانال، حق‌آبه اراضی بخش خاروانا از سد حاجیلار را بالا بکشند.
طولی نکشید این حدس و گمان‌ها به واقعیت پیوست و با انتشار آگهی مناقصه واگذاری احداث پایاب سد در اراضی روستاهای شهرستان جلفا تقریبا مشخص شد که قرار است اراضی روستاهای بخش خاروانا از نعمت آب این سد بی‌بهره بمانند. با این حال اهالی شهر خاروانا و روستاهای لیلاب، ملک قضات و دستجرد هنوز امیدشان را از دست نداده بودند و خواسته‌شان مبنی بر اختصاص بخشی از آب سد حاجیلار برای آبیاری اراضی بخش خاروانا را از طرق مختلف همچون دیدار معتمدین بخش با مدیران ادارات و سازمان‌های مربوطه و نامه‌نگاری پیگیری می‌کردند. اما به نظر می‌رسد، این تلاش‌ها هم بی‌نتیجه بوده است و امید اهالی منطقه به یاس و نومیدی بدل شده است.
امیدواریم مسئولان شهرستان ورزقان بویژه نماینده محترم شهرستان پا پیش گذاشته و این مشکل را از برطرف کنند و امید را برای اهالی زحمتکش و انقلابی بخش خاروانا به ارمغان آورند.

منبع: http://dizmar.blogfa.com/post/114



 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، همایش ده‌ها هزار نفری بسیجیان در ورزشگاه آزادی تهران با حضور امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

مهمترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است:اجمالی/ امام خامنه‌ای در ورزشگاه آزادی: تحریم را شکست خواهیم داد/ آمریکا از انقلاب اسلامی سیلی خورده است

- ایام بسیار مهم بعداز عاشورا است؛ در واقع ایام حماسه زینبی است. در چنین روزهایی مسیر کربلا و کوفه و شام و بعداز آن مدینه، مسیر حرکت نورانی پرشکوه حماسی زینب کبری و حضرت امام سجاد و بقیه‌ی اسرای عاشورا است. اینها که توانستند با این حرکت خود ماجرای عاشورا را ابدیت ببخشند، آن را دائمی و زوال ناپذیر کنند.

- ما هم امروز در چنین روزهایی احساس ارتباط قلبی بیشتری با آن شهیدان عظیم‌الشأن می‌کنیم. اربعین هم در پیش است. ملت ما و ملت عراق و مردمان زیادی از ملتهای دیگر در تدارک حماسه‌ی بزرگ اربعین هستند. حماسه‌ی اربعین یک پدیده‌ی فوق العاده‌ای است که به لطف و فضل الهی در هنگامی که دنیای اسلام نهایت نیاز را به اینچنین حماسه‌ای دارد، به وجود آمده است.

- یاد سرور شهیدان را در دلهای خودمان در ذهن خودمان مغتنم میشماریم و عرض می‌کنیم:
ای صبا ای پیک دور افتادگان
اشک ما بر خاک پاک او رسان

- این اجتماع عظیم امروز و این جمعیت جوان و پرشور و بسیجی، یادآور اجتماع در همین عرصه و ورزشگاه در دهه 60 است که آن جوانها رفتند و به پیروزی رسیدند و ان‌شاءالله شما هم در عرصه‌هایی که در پیش رو دارید به پیروزی کامل خواهید رسید.

- این جلسه بزرگ در موقعیت بسیار حساسی تشکیل شده است. موقعیت کشور، موقعیت منطقه و جهان، موقعیت‌های حساسی است؛ بخصوص برای ما ملت ایران. حساسیت از این جهت که از یک طرف عربده‌کشی‌های سران استکبار و سیاست‌های آمریکای جهان‌خوار و از یک طرف قدرت‌نمایی جوان‌های مؤمن و پیروزی‌های پیاپی در میدان‌های مختلف و از یک طرف مشکلات اقتصادی کشور و تنگی معیشت بخش بزرگی از مردم ضعیف کشور و از طرفی حساس شدن و به تکاپو افتادن نخبگان کشور که این وضعیت آنها را حساس کرده و به تکاپو و تلاش فکری و عملی وادار کرده است.

- کشور بخاطر وجود مشکل از خمودگی و بی عملی درآمده است و خیلی‌ها که فقط تماشاگر بودند امروز احساس وظیفه می کنند و سرگرم تلاش می‌شوند.

- مهم این است که شما جوان‌ها تصور نکنید که راهی که پیش روی ماست، یک اتوبان آسفالت است، نه! راه پیشرفت به روی ما باز است اما راه پر از پیچ و خم است و موانعی در این راه وجود دارد و دشمن به طور کامل در مقابل ما فعال است. باید در مقابله‌ی با موانع این راه راه طی کنیم.

- برای اقتدار جمهوری اسلامی همین بس که کشور ایران را از زیر سلطه انگلیس و آمریکا بیرون کشید.

- جان کلام من در صحبت امروز عبارت است از: اول عظمت ایران، دوم اقتدار جمهوری اسلامی و سوم شکست ناپذیری ملت ایران. اینها رجزخوانی نیست. اینها شعار محض نیست. سخن توخالی مثل بعضی از شعارها و حرفهایی که بعضی دیگر می‌زنند، نیست. اینها واقعیاتی است که دشمنان ملت ایران آرزو می‌کنند که ما اینها را ندانیم یا از آنها غفلت کنیم و گمان دیگری در مورد خودمان و کشورمان ببریم ولی واضح‌تر از این است که کسی بتواند آنها را انکار بکند.

- گفتیم عظمت ایران؛ نه فقط در زمان حال، عظمت ایران یک امر تاریخی است در طول زمان. کشور عزیز ما توانسته است در عرصه علم، در عرصه فلسفه، در عرصه سیاست، در عرصه هنر، در عرصه پرچمداری علوم انسانی توانسته است در میان ملت‌های مسلمان و در برهه‌ای از زمان در میان همه ملت‌های جهان سرافراز بایستد و این مربوط به زمان ما و دوران تاریخی است به استثنای 200 سال قبل از انقلاب، در دوران قاجار و پهلوی که در این دوران عظمت ایران پایمال شد.

- در مورد اقتدار جمهوری اسلامی همین بس که کشور ایران را از زیر سلطه انگلیس و آمریکا بیرون کشید؛ سلطه‌ای که از اول قرن نوزدهم میلادی شروع شده بود و در همه امور کشور بیگانگان بی‌رحم و متکبر مسلط بودند. در اقتدار جمهوری اسلامی همین بس که توانست کشور را از زیر این سلطه ظالمانه نجات بدهد. برای اولین بار در این قرن اخیر در یک جنگی، جمهوری اسلامی توانسته مانع از تجزیه کشور بشود. برای اولین بار ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله توانست جبهه وسیع دشمن را ناکام کند و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند.

- گفتم شکست ناپذیری ملت ایران که البته این به برکت اسلام است. این شکست ناپذیری را می‌شود در پیروزی ملت ایران در انقلاب بزرگ اسلامی، پیروزی ملت در دفاع مقدس و ایستادگی در طول 40 سال توطئه دشمنان مشاهده کرد

- عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی و شکست ناپذیری ملت ایران حرفی بیهوده و شعاری نیست؛ این موضوع واقعیتی است که دشمنان می‌خواهند ما از آن بی اطلاع بوده و از آن غفلت کنیم و گمان بد نسبت به کشورمان داشته باشیم. امروز عظمت ملت ایران امر واضحی است که هر منصفی ناچار به تصدیق آن است.

- باید تهدید دشمن را درست فهم کنیم، اندازه آن را بشناسیم و معلوم بشود که عرصه تهاجم کجاست. اگر دشمن از مرز شرقی حمله می‌کند، شما نیروهای‌تان را به مرز غربی ببرید، سودی نخواهد برد. همه‌ی نظام و همه‌ی کشور و مردم، باید درک درستی از نبرد دشمنان داشته باشند.

- عرصه‌های نبرد دشمنان این‌ها است: اول از همه، اسلام است؛ آمریکا از اسلام سیلی خورده و از اسلام کینه در دارد. آمریکا از انقلاب اسلامی سیلی خورده است؛ اینها همه‌ کاره کشور بودند، منابع کشور در اختیار آنها بود و سرمایه‌های کشور با میل آنها جابجا می‌شد و سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور به میل آنها جابجا می‌شد، دست‌شان کوتاه شده و اسلام این کار کرد.

- دشمنی آمریکا بخاطر بدگویی و مرگ بر آمریکا فقط نیست، آنها از اصل حرکت ملت ایران کینه بر دل دارند. از قدرت اسلامی و قدرت انقلاب می‌ترسند لذا سعی می‌کنند که عناصر قدرت را مخدوش کنند و از بین ببرد.

- اینکه شما فهم درستی از واقعیت‌های کشورتان داشته باشید، به ضرر آنهاست و آنها با این مبارزه می‌کنند، با ابزار خطرناک رسانه‌ هم با این موضوع مبارزه می‌کنند و با تصویر سازی غلط سعی می کنند افکار عمومی را منحرف کنند. وانمود می‌کنند که در موضع قدرتند، در حالی که در موضع قدرت نیستند؛ بله، قدرت سخت‌افزاری آنها یک ابزار قابل نشان دادن است، اما اینها قدرت سخت افزاری است، در مقابله جهانی حرف اول را قدرت نرم افزاری می‌زند، یعنی منطق، استدلال، حرف نو و . . .  .

- اخیرا شنیدم که رئیس جمهور آمریکا به بعضی از سران اروپایی گفته که شما 2-3 ماه صبر کنید، جمهوری اسلامی کلکش کنده خواهد شد. به یاد حرفهایی افتادیم که 40 سال قبل همین کسانی که نوکران آمریکا بودند در داخل کشور و خود آنها به همدیگر مژده می داندند که 6 ماه دیگه کلکش کنده می‌شود اما نمی‌شد و 40 سال از آن قضیه گذشته و این جمهوری اسلامی به نهال تنومدی تبدیل شده است. یاد این شعر افتام که شتر در خواب بیند پنبه‌دانه . . . .

- دشمن ملت ایران، انقلاب و روحیه انقلابی را نشناخته است، این تحلیل غلط در طول این سال‌ها موجب گمراهی او شده است. دشمنان ملت ایران را خداوند از نادانان قرار داده است.

- عیب واقعی این است که، جوان کشور تصور کند که راه حلی وجود ندارد جز پناه بردن به دشمن. بعضی سعی می کنند این را به جوانان ما القا کنند. دشمن می خواهد که جوان ما را به این نتیجه برساند که راه حلی وجود ندارد جز تسلیم شدن و پنا بردن به آمریکا.

- من صریحا اعلام می‌کنم، کسانی که در داخل کشور این فکر را که مطلوب و محبوب دشمنان است، اینها خیانت می‌کنند و این خیانت به کشور است. اینی که بر طبق میل دشمن، ما ترویج کنیم که راهی جز پناه بردن به دشمن نداریم، بزرگترین خیانت در حق این ملت است. من به حول و قوه الهی، تا جان و توان دارم، نخواهم گذاشت این اتفاق در کشور بیفتد.

- به لطف الهی تحریم را شکست می‌دهیم و شکست تحریم شکست آمریکاست و با این شکست، آمریکا به لطف الهی باید یک سیلی دیگر از ملت ایران بخورد.



تاريخ : 10 / 7 / 1397برچسب:, | 11:11 | نویسنده : سعید علیزاده

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دلار طی روزها و ماه‌های گذشته با سرمایه‌گذاری و البته ایجاد موج رسانه‌ای در فضای مجازی توسط آمریکا، عربستان و دلال‌های داخلی با سرعت افزایش قیمت پیدا کرد و تا کانال ۱۹هزار تومان هم رفت البته همه کارشناسان اقتصادی و حتی دولت به مردم هشدار می‌دادند که اسیر این فضاسازی رسانه‌ای نشوند و برای خرید دلار هجوم نیاورند اما بسیاری گوش شنوا نداشتند و در کنار دلال‌ها به التهاب بازار ارز دامن زدند.

این التهاب و تب خرید دلار با اقدامات جدید دولت برای تزریق ارز به بازار و همچنین مجوز به صادرکننده‌ها برای فروش 10 درصد ارز ناشی از صادارت در بازار آزاد کاهش پیدا کرد تا حدی که روز گذشته دوباره صف‌های طولانی در صرافی‌ها تشکیل شد اما نه برای خرید بلکه برای فروش دلارهای خانگی. این کاهش شدید قیمت که دلار را تا کانال ۱۳هزار تومان هم رساند باعث شد صرافی‌ها و دلال‌ها جرات خرید نداشته باشند و همین تقاضای فروش و عدم خرید در بازار غیر رسمی دلار را تا ۱۲۵۰۰ تومان هم پایین بیاورد.دلال‌های دلار دست به دامن مجلس شدند!/ نماینده‌ها در کنار مردم یا دلال‌ها؟

نقش رسانه هاو فعالان مجازی در کاهش قیمت ارز

در این میان نمی‌توان نقش برخی رسانه‌ها و فعالان مجازی که منافع ملی برای‌شان از هر چیزی مهم‌تر است را نادیده گرفت. در حالی که رسانه‌های جیره‌خوار انگلیسی مانند BBC و من‌وتو که نقش مهمی در التهاب بازار ارز داشتند پس از شکست سیاست‌های اربابان‌شان سکوت کردند و هیچ خبری از کاهش قیمت‌ها نمی‌دادند این فعالان رسانه‌ای و مجازی دلسوز بودند که وارد میدان شدند و لحظه به لحظه بازار دیروز را پوشش دادند و اطلاع رسانی کردند تا رسانه‌های دشمن و دلال ها نتوانند با ایجاد موج دروغ روند نزولی قیمت ارز را متوقف کنند.

نوبت مجلس است

اکنون که سیاست‌های دولت و همدلی همه گروه‌های رسانه‌ای به آرامش بازار ارز کمک کرده اند نوبت مجلس است تا با تصویب قانون FATF تیر نهایی را بر پیکر دلالان و دشمنانی که میلیاردها دلار خرج کردند تا بازار ایران را ملتهب کنند، شلیک و به ادامه این روند که از دیروز آغاز شده است کمک کنند. تصویب FATF باعث می شود کشورها با ریسک کمتری به سرمایه گذاری در ایران روی بیاورند و خود این اتفاق به آرامش بازار ایران کمک زیادی می کند. هرچند سیاست‌های ارزی و دیپلماسی فعال دولت مانند روز گذشته اجازه نمی‌دهد برنامه‌های تخریبی ادامه دار باشد و این ثبات را حفظ خواهد کرد اما تصویب این قانون می‌تواند به کمک دولت بیاید تا با هزینه کمتری به سمت ثبات اقتصادی برود.

دلال‌ها دست به دامن مجلس شدند

حال دلال‌ها که روز و شب تلخی را پشت سر گذاشته اند، چشم امیدشان به صحن علنی مجلس است تا با تصویب نکردن FATF حداقل مسکنی بر این درد کشنده باشند. آنها از شب گذشته با ایجاد موج‌هایی منفی علیه FATF به بهانه منافع ملی در حال تحریک و تشویق نماینده‌های مجلس برای مخالفت با این قانون هستند هرچند آنها هم می‌دانند دیگر نمی‌توانند به سودهای کلان برسند و با برنامه‌های دولت رشته‌های‌شان پنبه شده است اما به دنبال ایجاد حداقل روزنه امیدی هستند. اکنون دلال‌ها دست به دست برخی افراد که از شفافیت می‌ترسند داده‌اند تا مانع تصویب FATF شوند اما مجلس باید به کمک دولت بیاید و دست این افراد را از جیب مردم کوتاه کند.



تاريخ : 10 / 7 / 1397برچسب:, | 10:53 | نویسنده : سعید علیزاده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «رابین رایت» نویسنده همکار در نشریه آمریکایی نیویورکر روز دوشنبه در گزارشی جدید از محتوای گفتگوی خود با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در زمان اقامتش در نیویورک می نویسد.

رابین در این گزارش می نویسد: «روز شنبه پس از بازگشت رئیس جمهور حسن روحانی به تهران دوبار با ظریف گفتگو کردم. ظریف که تحصیلکرده آمریکا است، دیپلماسی کاخ سفید را به امری بی ثبات و متغیر تشبیه کرد که هرروز با روز قبل آن تفاوت اساسی دارد».

رابین رایت به نقل از ظریف می نویسد:«ما در جهان احتمالات زندگی می کنیم، بنابراین هرچیزی ممکن است. اگر قرار باشد به راه حلی برسیم، باید آن را بر مبنای چیزی که هم اکنون در اختیار داریم، بسازیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره تلویحی به توافق منعقده میان ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت: «ما سندی در اختیار داریم- توافق هسته ای- که یکصد و پنجاه صفحه است و این یک توافق دوصفحه ای نیست!»

ظریف همچنین انجام گفتگوها میان ایران و آمریکا را در صورتی محتمل دانست که شرط لازم برای این گفتگوها فراهم شود و آن شرط، قابلیت اعتماد است.

در این گفتگو، وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر تفاوت موجود میان اعتماد و قابلیت اعتماد، دومی را التزام و تعهدی می داند که فرد پس از امضای هر سند یا عهدنامه ای می پذیرد.

محمدجواد ظریف در این گفتگو، پایبندی به توافقات و عهدنامه ها را اساس روابط بین الملل خواند؛ چرا که به زعم وی، در صورت عدم پایبندی هیچ توافقی  استوار نخواهد ماند. وی در ادامه گفت: «ما منتظر رگه هایی از واقع گرایی [از جانب دولت آمریکا] هستیم».



 

سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه»در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید.

 

 

شهید نابغه ایرانی که به دستور صدام با دو جیب پیکرش را به دو نیم تقسیم کردند! + فیلم و عکس

 

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در این گزارش با جوان ترین سرگرد تاریخ نیروی هوایی ایران و نابغه ای که از پذیرش حضور در نیروی هوایی آمریکا سر باز زد سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیب شهادتش بیشتر آشنا می شویم.

او اهل رودبار استان گیلان بود. وی در
25 سالگی استاد خلبان جنگنده f-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشگر خلبان«عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش ایشان بودند.


آموزش در آمریکا: وی تکمیل دوره خلبانی را به مدت 220 ساعت در سال 1347در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و کسب رتبه نخست در بین بیش از 400 دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود.

امتیازات خلبانی که او در پایگاه ویلیامز آمریکا بدست آورد شامل رکوردهایی بود که تا آن زمان هرگز در آن پایگاه هوایی ثبت نشده بود. بطوری که تمامی اساتید پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا را شگفت زده نمود. و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

در سال 1348 آموزش های تاکتیکی هواپیمای شکاری اف5 را به سرعت گذراند و به عنوان افسرخلبان جنگنده شکاری تاکتیکی اف5 تایگر در گردان 43 شکاری، فعالیت های پروازی خود را در پایگاه هوایی دزفول آغاز کرد.

در سال 1351 بین خلبانان تمام پایگاه ها در پایگاه دزفول برگزار شد حائز مقام نخست در بین تمامی خلبان ها شد و به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شد در سال
1353 جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکس های هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریکا اعزام گردید.

پس از بازگشت در پایگاه های هوایی بوشهر و تبریز به خدمت پرداخت شهید اقبالی در سال 1354 ازدواج کرد که ثمره آن فرزندی پسر بود که هم اکنون از پزشکان حاذق کشور است. براساس مدارک موجود در پرونده پرسنلی این شهید وی همواره در وضعیت عالی پروازی آکادمیک و انضباطی قرار داشته است.

دریافت بیش از سه هزار ساعت پرواز عملیاتی و آموزش خلبانی به ده ها دانشجوی جوان که تعدادی از آنها همچون شهیدان سرافراز سرلشگر خلبان عباس بابایی و سرلشگر خلبان مصطفی اردستانی به مقام والای شهادت نایل شده اند و یا به رده های ارشد فرماندهی نیروی هوایی رسیده اند کارنامه درخشان شهید سیدعلی اقبالی است.

در بیان خصوصیات این شهید نوشته‌اند وی فردی به تمام معنا صمیمی و مهربان بود فروتن و خویشتن دار گشاده رو و متین آراسته و با اخلاق نیکو و منش بسیارانسانی شهید اقبالی علاقه وافری به قرآن داشت و هرچند وقت کل قرآن را دوره می کرد.

این شهید سعید در عملیات معروف کمان 99 که در نخستین روز جنگ تحمیلی با شرکت 140 فروند جنگنده از پایگاه های مختلف انجام شد شرکت داشت. سید شهید در قالب لیدر دسته 4 فروندی به نام اسکارال از پایگاه دوم شکاری تبریز به هوا برخاست و پس از بمباران پایگاه هوایی موصل، به همراه همه همرزمانش سالم به پایگاه برگشت.

 

 

 

دریافت.mp4

 


شهادت :
این هم وطن دلیر اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق از کار انداخته بود و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد از این رو صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود. از این رو به دستور صدام پس از دستگیری بدنش به دو نیمه تبدیل شد و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد.

شرح کامل شهادت ایشان را در زیر بخوانید و به دیگران هم بفرستید تا مردم ایران بدانند ما چه عزیزان گمنامی را در نیروی هوایی ارتش داشته ایم که حتی نام آنها را هم نشنیده ایم.

شهادتش در روز عید قربان مصادف با اول آبان ماه 1359 رقم خورد. پس از بمباران موفق پادگان العقره در شمال عراق و همچنین در منطقه هوایی موصل هواپیمایش مورد اصابت قرار گرفت و در حالی که به نزدیکی مرز ایران رسیده بود هواپیمایش سقوط کرد و در خاک عراق مجبور به خروج اضطراری شد.

در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیع‌ترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید.

بدستور صدام ملعون، دو ماشین جیپ از دو طرف با طناب هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند. به طوری که نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی در موصل عراق مدفون شد. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می کرد و طی
22 سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛


تا این که در خرداد سال 1370، بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده وخلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پیکر مطهرش که بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاک سپرده شده بود، با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین وکمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، به همراه پیکرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از
22 سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه 81 در قطعه خلبانان بهشت زهرا درکنار سایر همرزمانش آرام گرفت.یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 


http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/1(88).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/2(92).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/3(78).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/6(44).jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/7(38).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/144214_182.jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/8(26).jpg


http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/26(2).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/24(2).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/27(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/28(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/29(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/30(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/31(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/32(2).jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/34(1).jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/35(1).jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/36(1).jpg
http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/37(1).jpg

http://www.jahannews.com/images/upload/0202/images/39(1).jpg

 

منبع:جهان نیوز

ایران با تمام مردمانش مدیون خاک این عزیزان هستیم

 

 

 



تاريخ : 4 / 7 / 1397برچسب:, | 12:33 | نویسنده : سعید علیزاده

 

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی می باشد و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

وحدت از اجتماع و با هم بودن نشأت می‌گیرد ، بدین معنا که عده‌ای با هدفی مشترک و در امری مشترک با هم اجتماع می‌کنند و جماعتی را به وجود می‌آورند.بدون ترديد مهم ترين عاملي که پيروزي انقلاب اسلامي را رقم زد حضور فراگير و گسترده ي مردمي بود که با آگاهي و هوشياري مبارزاتي و مکتبي , حيات وگرمي و جوشش يکپارچه و هرچه  فزون تري به اين نهضت در سراسر کشور بخشيد. پیروزی و موفقیت حاصل این وحدت و همبستگی است واز طرفی هر جا شکست و ناکامی وجود دارد بدانید که در آن عمل ، وحدت کم رنگ بوده است.

 نمی دانم چرا تعداد قلیل از دوستان همیشه دنبال خود بزرگی و خود محوری هستند و منطقه ما از اول پیدایش برای این عمل هزینه پرداخته و در حسرت این هستم چرا از هزینه های پرداخته شده هیچ عبرتی حاصل نگردیده است . آیا نباید برای خدشه دار شدن وحدت انتخابات سال نود وچهار افسوس خورد.  مگر ما این پروژه را با هم شروع نکردیم  ، باورم براین است اگر شکستی هم در وحدت ایجاد شود از عسل شیرین تر است ، مگر منطقه ما در انتخابات زبان زد نشد ، چرا رقبای ما جادهای ما را نا امن کرده بودنند . این ترس از وحدت شما بود، برادران و خواهران گرامی کسانی که از روز سوم پیروزی از تاسیس شهرک مبل و پتروشیمی تا مرز افتتاحیه سخن می گفتند چه شد ، پس بیاید به خودی ارزش بدهیم و از توانمندی نیروی های خودی استفاده کنیم. آیا سهم بخش خاروانا همین است که ما پیگیر هستیم؟ و چرا با مسئولین بومی حالت قهر داریم ؟و هزاران چرای دیگر......

 

چند مدت است که مشکلات منطقه الخصوص خاروانا در کانال انعکاس اخبار بخش  خاروانا مطرح می شود در ادامه آن مردم با صفا و زحمتکش منطقه به ویژه جوانان عزیز اظهار نظر می نمایند وراجع به حل مشکلات راه حل ارائه مینمایند این نشانگرکه مردم نسبت به مشکلات زادگاه خود آگاه و حساس بوده به ویژه همشهریانی عزیز که در تهران سکونت دارنند درست است که این براثری بی مهری مسئولین از زادگاه خود هجرت کردنند اما جسمشان در پی این هجرت بوده کماکان فکرشان و روح شان با منطقه بوده و هست . در حل آن تلاش می نمایند و بایستی از تمام عزیزان که وقت صرف کرده و در نظر دارنند گامی موثری در منطقه برداشته شود تشکر و قدردانی شود اما دوستان ما نباید در حاشیه باشیم واگر مسئولی برای خود شیرنیی به مردم غیور منطقه قولی اتوبان و شهرک را میدهد باید این قول آقایان کارشناسی شود آیا وزارتی که بالایی یکهزارو یکصدو میلیارد ریال بدهی دارد ودر بودجه امسال دویست میلیارد بودجه به همان وزارت تخصیص یاقته است درسخنرانی خودمان برای مردم  قول  بدهیم ودر جلسه دیگری عنوان کنیم که  دولت هیچ طرح و پروژه جدید تا ده سال ندارد آیا بهتر نیست با مردم خودمان رو راست و شفاف باشیم و حقایق را به مردم عنوان کنیم. در این رابطه اخیرا یکی از مسئولین شهرستان به این جانب گفته اند اینکه هر کسی اظهار نظرمیکند ومشکلات منطقه را مطرح می کند و ساز جدایی از شهرستان را می نمایند این تحریک از جانب شماست پس دوستان بیاید اولا به داشته های خودمان احترام بدهیم و دوم توانمندی خودمان را بکار بگیریم.با یک مویز گرم و سرد نشویم .اما یه سفارش به جوانان عزیز اولا تا زمانی که این اتحاد و حدت بین شما هست همیشه پیروزی ازآن شماست وهرموقع تفرقه در بین ما حاکم باشد ضمن اینکه بوی پیروزی به مشام ما نخواهد رسید هر روز نفرت در داخل ما نفوذ خواهد کرد.همشهریان عزیز بهار میاید هر قدر هم زمستان سنگدل باشد هر قدر هم یخبندان ایجاد کند نمی دانم زمستان متوجه هست یا نه که بنفشه ها از زیر همین یخهای سرد شکوفه خواهد کرد و نوروز گلی هم بر فراز سنگها خواهد روئید

 

زمستان باورش فعلا" نمی شود که زود گذر خواهد بود عین یک دسته نوروز گلی که بعد از چند ساعت پژمرده می شود آری زمستان در این فصل سرما که خودش ایجاد کرده است دور هم می پیچد کولاک می کند بهمن به راه می اندازد و... ولی خلاصه رو به زوال است میرود تا بهاری دیگر فرا رسد ما در فصل بهار باز هم شاهد رویش گلها خواهیم بود. انشاءالله ما ایمانمان و انقلابی بودنمان هیچ‌کدام متظاهرانه نبوده، همان‌طورکه بودیم  خود را عنوان می‌نمایم  . هنوز یک و دو سال از کوران رقابتهای انتخاباتی مجلس دهم وشعارها و وعده وعیدهای رنگارنگ کاندیداها نمی گذرد. شعارها و ادعاهایی پر زرق و برق  مردم فریبی که گوش فلک را کر کرده بود. پاسخگویی ندانسته  هر روز در شهرمان یک اتفاق تازه می افتد و ظاهرا در شبهای گذشته هم زمان  با سوم خرداد گروهی حمله می کنند تا اقلام وتجهیزات یک دانشگاه  که تنها میراث ما می باشد به تاراج ببردنند دوستی به بنده میگفت هر انفاق بدی و خوبی در منطقه بافتد و می افتاد نماینده محترم در جریان هستند سخن بنده این است اقلام دانشگاه مثل اقلام ادارات قبلی به تاراج می رود شما خبری نداری تا خدایی نکرده میخواهید این کار انجام شود بعدا اقدام به مستردد اقلام کنید از این طریق در منطقه مشهور شویید سخن آخر بدانید خاروانا می ماند و مهیا خواهد شد.

 

چه زیبا گفته دکتر شریعتی

 

نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد؟

 

نمیخواهم بدانم کوزه‌گر از خاک اندامم

 

چه خواهد ساخت؟

 

ولی بسیار مشتاقم،

 

که از خاک گلویم سوتکی سازد.

 

گلویم سوتکی باشد بدست کودکی گستاخ و بازیگوش

 

و او یکریز و پی در پی،

 

دَم گرم ِخوشش را بر گلویم سخت بفشارد،

 

و خواب ِخفتگان خفته را آشفته تر سازد.

 

بدینسان بشکند در من،

 

سکوت مرگبارم را...

 

 

 

خدمتگزار شما سرهنگ علیزاده





تاريخ : 4 / 7 / 1397برچسب:, | 12:29 | نویسنده : سعید علیزاده

به گزارش افکارنیوز، انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات در مصاحبه با رویترز به قدرت های اروپایی هشدار داد که این کشورها با تلاش برای حفظ روند تجارت با ایران، چشم انداز امیدی برای این کشور ایجاد کرده اند اما در نهایت این کشورها پشت رویکرد سرسختانه آمریکا علیه ایران خواهند افتاد.ناراحتی قرقاش از روابط ایران با اروپا

وی در ادامه این مصاحبه گفت که از اختلافات عمومی میان باقی مانده اعضای برجام و آمریکا نگران است و تمامی این کشورها موافق هستند که فعالیت های طولانی مدت هسته ای ،‌ برنامه موشک های بالستیک و نفوذ منطقه ایران باید متوقف شود.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات اضافه کرد: هر چه سریعتر بتوانیم اختلاف میان این دیدگاه‌ها را کاهش دهیم بهتر است و ایرانی ها بر روی این موضوع حساب کرده و شاید ایران در حال ایجاد شکاف میان رویکرد واشنگتن و سیاست اروپایی هاست.

قرقاش گفت: متاسفانه اختلاف کنونی درباره رویکرد کمکی نخواهد کرد و برای ایران نوعی امید ایحاد خواهد کرد تا بتواند نگرانی های مختلفی که همه درباره ایران دارند را دور بزند.

وی گفت که معتقد است سیاست اعمال فشار ترامپ نتیجه بخش خواهد بود و طی یک سال ایران به میز مذاکره باز خواهد گشت.

 



تاريخ : 4 / 7 / 1397برچسب:, | 12:23 | نویسنده : سعید علیزاده
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا تلویزیون های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های جداگانه ای ضمن تمجید از سخنرانی منطق روحانی، تاکید کردند او بارها در این سخنرانی بر قانون مداری ایران تاکید کرد و این را کشوری صلح طلب معرفی نمود.
رسانه های این کشورها افزودند برخلاف حملاتی که 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا به ایران کرد، روحانی گفت نقض برجام و نادیده گرفتن توافقات بین المللی نوعی هرج و مرج طلبی است.
خبرگزاری شینهوا چین، کیودو ژاپن، نشریات کوریا تایمز و هرالد از کره جنوبی هم در گزارش های جداگانه ای آوردند رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود مواضع کشورش را تشریح کرد و گفت که ایران خواستار جنگ نیست.
این گزارش ها ادامه می دهد: در شرایطی که ترامپ ایران را متهم به قتل، کشتار، سرکوب و مداخله در کشورهای دیگر می کرد، روحانی گفت که ایران خواستار جنگ، تحریم، تهدید و باج طلبی نیست و بر قانون مداری تاکید می ورزد و این موضعی بسیار شفاف است.
گزارش ها می افزاید که بخش دیگری از سخنرانی حسن روحانی متوجه یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات بین المللی از سوی ترامپ و دولت وی بود و برای مثال به برجام و توافق تحولات اقلیمی پاریس اشاره کرد.
تارنمای ژاپن تودی هم نوشت که سخنرانی روحانی و اشاره های وی به یکجانبه گرایی از سوی کشورهای دیگری نظیر چین و فرانسه نیز مورد حمایت قرار گرفت و مکرون رییس جمهوری فرانسه هم بعد از روحانی گفت که یکجانبه گرایی باعث تشدید تنش ها شده است.
گزارش می افزاید که بسیاری از کشورها از جمله فرانسه گفته اند که نمی توانند یکجانبه گرایی را بپذیرند و این را مغایر با ارزش های امروز دنیا می دانند.
گزارش رسانه های منطقه حاکی است که ترامپ بر اساس اظهاراتش قصد دارد دور دوم تحریم ها را برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اجرایی کند و همزمان کوشش می کند تا با ایجاد اتحاد با کشورهای خلیج فارس و همچنین اردن و مصر با ایران مقابله کند.
گزارش های رسانه ای از کشورهای منطقه نشان می دهد که شاید برخی از حضار در مجمع عمومی اظهارات ترامپ را مورد توجه قرار دادند اما عده ای هم بودند که جز لبخند به این سخنرانی، کار دیگری نکردند و دست هایشان برای کف زدن برای ترامپ حرکت نکرد.
 
 
 


دکتر حسن روحانی شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل به ترامپ درس قانون مداری، صلح طلبی و دیپلماسی داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ترامپ که سخنرانی در سازمان ملل را فرصتی مناسب برای همراه کردن جامعه جهانی با خود می دانست نه فقط نتوانست همه را با خود همراه کند بلکه مورد تمسخر دیگر کشورها هم قرار گرفت، اما ترامپ ضربه اصلی را پس از سخنرانی طوفانی روحانی خورد.

روحانی برعکس ترامپ علاوه بر نشان دادن اقتدار و استقلال به همه نشان داد ایران اهل قانون، گفت و گو و صلح است. ترامپ طی چند وقت گذشته سعی کرد توپ را به زمین ایران و روحانی بفرستد و در نهایت در مجمع عمومی سازمان ملل گل نهایی را بزند اما روحانی با هوشیاری در زمین ترامپ بازی نکرد.

سخنرانی روحانی که تمام شد نه فقط با لبخندهای تلخ و تمسخر روسای کشورهای مختلف مواجه نشد بلکه همه کشورها او را تحسین کردند تا نقشه های ترامپ نقش بر آب شود.

ترامپ همیشه به صورت ظاهری سعی می کرد نشان دهد اهل گفت و گو با ایران است و این ایرانی ها هستند که نمی خواهند پای میز مذاکره بیایند که روحانی شب گذشته به ترامپ بدل زد و نشان داد آنکه اهل گفت و گو نیست، آمریکاست. رییس جمهور کشورمان در بخشی از سخنان خود که مورد توجه همه دنیا قرار گرفت گفت: «درک ایالات متحده آمریکا از روابط بین‌الملل، اقتدارگرایانه است. آمریکا فکر می‌کند چون زور دارد حق هم دارد. درک آن‌ها از قدرت، نه اقتدارِ مشروع و قانونی، که زورگویی است. هیچ دولت و ملتی را نمی‌توان به زور به پایِ میز مذاکره آورد و اگر چنین شود آنچه انباشت می‌شود، خوشه‌های خشم ملت‌هاست که نصیب زورگویان خواهد شد».

روحانی در ادامه با هوشیاری تمام ترامپ را به مذاکره و قانون مداری دعوت کرد تا رییس جمهور ایالات متحده را در خاک خود زمین گیر کند، روحانی گفت: «ما هم معتقدیم که در نهایت، راه بهتری جز گفت‌وگو وجود ندارد اما گفت‌وگو، دوسویه است، و براساس برابری، عدالت و منزلت انسان‌ها و بر مبنای قواعد و حقوق بین‌الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نیست. ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید، بازگردید. اگر از برجام می‌ترسید و آن را کارنامه رقیبان سیاسی خود در آمریکا می‌دانید، ما از شما دعوت می‌کنیم به مصوبه شورای امنیت بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که در نهادهای بین‌المللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر،اندیشه انسان‌ها انکار می‌شود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی می‌گردد».

اما روحانی به همین اکتفا نکرد و با درایت نه فقط توپ ها را به زمین ترامپ و آمریکا برگرداند، حتی گل هم زد. او مانند ترامپ جامعه جهانی و سازمان ملل را تحقیر نکرد بلکه به این سازمان مهم جهانی احترام گذاشت و از همین نقطه ترامپ را دعوت به احترام به قانون، کشورها، سازمان ملل و گفت و گو کرد.

دکتر روحانی از تریبون سازمان ملل تاکید کرد: «برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌گو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است. سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض،تهدید در برابر تهدید. و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف. سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم. دانش هسته‌ای را واجب و سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم».

ترامپ فکرش را نمی کرد روحانی در نیویورک تیر خلاص را شلیک کند اما روحانی با هوشیاری و تدبیر همه دنیا را با واقعیت سیاست خارجی ایران و از همه مهم تر چهره دروغ گوی ترامپ آشنا کرد.

پس از سخنان روحانی افکار عمومی جهان و آمریکا تیرهای انتقادی خود را به سمت ترامپ نشانه رفته اند و او را سرزنش می کنند. اکنون ترامپ که به ظاهر اعلام می کرد اهل گفت و گو است باید پاسخگوی جهان باشد که چرا به میز مذاکره قانونی باز نمی گردد.

اکثر رسانه های جهان نیز تیترهای خود را به همین موضوع اختصاص دادند، همه مانند "اکو مسکو" با انتخاب عنوان «حسن روحانی از ایالات متحده دعوت کرد تا به میز مذاکره بازگردد» تاکید کردند ترامپ باید انتخاب کند که اهل گفت و گو است یا همچنان می خواهد بر طبل تحریم و تهدید بکوبد.



تاريخ : 16 / 1 / 1397برچسب:, | 10:53 | نویسنده : سعید علیزاده

واکنش مجری تلویزیون آمریکا به زن ایرانی الاصل جنجال ساز شد

 
 

مجری یک شبکه تلویزیونی در آمریکا هنگام گفتگو با زنی ایرانی الاصل تابعیت آمریکایی او را به دلیل عقایدش زیر سوال برد.

هدی کاتبی، وبلاگ نویس محجبه در جریان مصاحبه با دو مجری برنامه صبحگاهی شبکه «دبلیو جی ان» از سیاست های گذشته و حال ایالات متحده انتقاد کرد. یکی از مجریان برنامه تلویزیونی در واکنش به سخنان هدی کتابی سخنان او را غیرآمریکایی توصیف کرد.

مجری تلویزیون «دبلیو جی ان» شیکاگو خطاب به این وبلاگ نویس ایرانی-آمریکایی گفت: «بسیاری از آمریکایی ها ممکن است سخنان شما را توهین آمیز تلقی کنند. شما آمریکایی هستید اما حرفهایتان به نظر نمی رسد حرفهای یک آمریکایی باشد. فکر کنم می دانید منظورم چیست!»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این سخنان مجری تلویزیونی در واکنش به آن بخش از اظهارات هدی کاتبی بیان شد که او انتقاداتی از میراث اجتماعی و سیاسی ایالات متحده و سیاست گذشته و حال این کشور در خاورمیانه مطرح کرد. این وبلاگ نویس حوزه مُد در سخنان خود گفت: «به نظرم نمی رسد بتوانیم به این کشور [آمریکا] اعتماد کنیم. به ویژه وقتی میراث این کشور، خشونت آن و ظرفیتی را که برای خشونت ایجاد کرده است مشاهده می کنیم. بسیاری از سلاح های موجود در خاورمیانه توسط ایالات متحده [به آنجا] ارسال شده اند.»



امام جمعه‌ تبریز در یک گفت‌‌وگوی خواندنی و جذاب می‌گوید که برای ارتباط با مردم و جوانان از رفتن به خوابگاه دانشجویان و سینما گرفته تا زندان و ورزشگاه دریغ نمی‌کند.

گفت‌وگوی تسنیم با امام‌ جمعه‌ محبوب تبریزی‌ها؛ از حضور در سینما و زندان تا رفتن به استادیوم و تماشای فوتبال+ فیلم

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم/ مهدی مشکینی: "حجت‌الاسلام سیّد محمّدعلی آل‌هاشم"، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی است. حضور چندین ماهه در تبریز، آل‌‌هاشم را به یکی از محبوب‌ترین امام جمعه کشور تبدیل کرده است؛ حضورش بین مردم، برداشته شدن نرده‌های جداکننده مسئولین از مردم در مصلای امام خمینی(ره) تبریز، حضور در ورزشگاه برای حمایت از تیم تراکتورسازی، حذف تیم تشریفات و حفاظت، خطبه‌های مردمی و... او را به یک روحانی محبوب در تبریز تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید:

چرا امام جمعه جدید تبریز "محبوب" شده است؟ + فیلم

امام جمعه جدید تبریز را بیشتر بشناسیم+ زندگینامه

آل‌هاشم که 14 سال در درس "خارج فقه" مقام معظم رهبری شرکت کرده، پیش از حضور در کسوت نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، نمایندگی ولی فقیه و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش کل کشور را در کارنامه داشت؛ آل‌هاشم 55ساله بعد از آیات شهید قاضی طباطبایی، شهید مدنی، مشکینی، ملکوتی و مجتهد شبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز است.

  برای گفت‌وگو با او، عازم تبریز شده و در دفتر وی گفت‌وگویی داشتیم.

"امام جمعه‌ باید کار آخوندی کند"، "سوار اتوبوس و تاکسی می‌شوم تا فرهنگ‌سازی کنم"، مهر اشرافی‌ها به دل مردم نمی‌شیند"، "نرده‌ها را برداشتم چون مردم به فاصله با مسئولین حساس هستند"، "تراکتورسازی برای مردم تبریز است و طبیعی است که ما مسئولین از آن حمایت کنیم"، "به استادیوم رفتم تا با جوان صحبت کنم"، "چه اشکالی دارد که به سینما بروم؟"، "از زندان تبریز بازدید خواهم کرد"، "بازی‌های تیم ملی و برنامه 90 را هم می‌بینم" ائمه جمعه معصوم نیستند و همه ما نیازمند تذکر مردم هستیم"؛ اینها بخشی از جملات خاص امام جمعه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بوده است.

 متن کامل این مصاحبه:

تسنیم:‌ ضمن تشکر از وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید، شما به‌عنوان یک امام جمعه، چه تصوری از این جایگاه دارید و به نظر شما مهم‌ترین وظیفه و رسالت یک امام جمعه چیست؟

آل‌هاشم: به نظر من، امام جمعه باید قبل از هر کاری، آخوندی کند یعنی کار آخوندی کند. امام‌جمعه وظیفه دارد پدر معنوی همه باشد. یعنی از نظر معنوی نسبت به اعضای یک جامعه، نقش پدری ایفا کند و باید به همه به چشم پدر نگاه کند و همه فرزندان خود را نوازش کند. جامعه هم مانند یک خانواده که همه اعضای آن مثل هم نیستند این‌گونه است که دارای سلایق مختلفی هستند یکی کند است یکی تند، یکی را باید دعوت به نظم کرد و یکی را دعوت به آرامش. به نظرم، اگر یک امام‌جمعه می‌خواهد در یک شهر موفق باشد باید از جناح‌بندی سیاسی دوری کند. امام‌جمعه باید با حفظ اصول انقلاب از ورود به جریانات سیاسی دوری کند و در بحث سیاسی هم باید مانند پدر، جامعه را مدیریت و فقط در یک مسیر حرکت کند و آن‌هم مسیر مقام معظم رهبری. یعنی نباید غیر از خط رهبری، خط دیگری را دنبال کند. حضرت آقا، خودشان امام‌جمعه هستند و به نظرم بهترین الگوی برای ائمه جمعه، خود ایشان هستند.

 

تسنیم: شما برای خطبه‌های خود چند ساعت در روز مطالعه می‌کنید و چرا مسائلی چون مسائل محیط‌زیست یا بهداشت خانواده را بر دیگر مسائل ترجیح می‌دهید؟

آل‌هاشم: در طول هفته هر شب یک ساعت رابه این کار اختصاص می‌دهم. من مسائل خانواده و محیط‌زیست را فعلاً در خطبه‌ها مطرح می‌کنم چون اینها فعلاً مسائل مردم است. از وقتی به‌عنوان امام‌جمعه تبریز انتخاب شدم خطبه اول نمازهای جمعه را به دلیل اهمیت بالای موضوع خانواده به این بحث  اختصاص داده‌ام هنوز هم این را دنبال می‌کنم و در این خطبه‌ها وظایفی که همسران نسبت به هم دارند وظایفی که پدر و مادر در قبال فرزندان بر عهده دارند و تکالیفی که فرزندان در قبال والدینشان بر عهده دارند، را مطرح می‌کنم. در همین هفته‌های اخیر بهداشت خانواده، سبک زندگی، تغذیه سالم را در دستور کار خود قرار داده‌ام و در خطبه‌های دوم نیز مباحث زیست محیطی را که خیلی مهم است، مطرح می‌کنم.

تسنیم:‌ یعنی مسائل زیست محیطی یا بهداشت خانواده از مسائل سیاسی برای مردم تبریز مهمتر است؟

آل‌هاشم : اینطور نیست که مهم نباشد اما مسائل زیست محیطی مهم است؛ مسئله آب، خاک، هوا از مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند و من بیان این مسائل را در خطبه‌ها مهم می‌دانم.

تسنیم: از مردم درباره خطبه‌های خود استمزاج کرده‌اید که رضایت دارند یا نه؟

آل‌هاشم: بله این کار کرده‌ام؛ براساس اطلاعاتی که به من رسیده است خانواده‌ها از بیان این مطالب ابراز رضایت هم کرده‌اند.

 

تسنیم: گفته‌اید که جناحی نیستید. غیر جناحی بودن خود را توضیح می‌دهید؟

آل‌هاشم: بله بارها گفته‌ام که جناحی نیستم چون امام‌جمعه با حفظ اصول نباید جناحی باشد. جناحی نیستم چون به هیچ جناحی وابستگی ندارم. همیشه اعتقاد داشته‌ام که همه گروه‌های سیاسی که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند باید دست‌به‌دست بدهند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. ببیند، رهبر معظم انقلاب الگوی ماست؛ ایشان اکثر همین گروه‌های سیاسی درون نظام را مورد تفقد خود قرار می‌دهد لذا ما اگر می‌خواهیم مشکلات را رفع کنیم باید دست به دست هم بدهیم و متحد و منسجم و گوش‌به‌فرمان رهبری باشیم. مجلس، دولت، قوه قضائیه باید همراه با مردم دست‌به‌دست هم بدهند تا مشکلات کشور و مردم را رفع کنند.

تسنیم:‌ حاج آقا مردمی بودن شخص امام جمعه برای مردم خیلی مهم است. شما تاکنون اقدامات ارزشمندی مانند استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و یا برداشتن نرده‌های جداکننده صف مردم از مسئولین داشته‌اید؛ واقعاً چه ضرورتی برای این کار احساس کردید؟

آل‌هاشم: اولاً باید این نکته را بگویم که توجه به مسائل امنیتی ضرورت دارد و اقدامات بنده به این معنا نیست که توجهی به این مسائل نمی‌کنم.  ولی هر آنچه که مردم احساس کنند ما مسئولین از آنها جدا هستیم موجب افزایش فاصله بین مردم و نظام خواهد شد. اینکه گفتم نرده‌های بین مردم و مسئولین برداشته شود کار عجیبی نبود چرا که باید دل‌ها را به هم نزدیک کنیم؛ از ابتدا ائمه جمعه چنین نظری داشتند و حتی در برخی مصلی‌ها اصلاً نرده‌ای از ابتدا وجود نداشته و البته در برخی جاها مثل تبریز وجود داشته که ما آنها را برداشتیم. احساس من این است که مردم نسبت به مواردی که موجب فاصله بین آنها و مسئولین می‌شود، حساسیت دارند. اینکه بنده سوار تاکسی و اتوبوس  می‌شوم علتش این است که می‌خواهم در بین مسئولان فرهنگ‌سازی کنم تا وابسته به خودروهای خود نباشند. خدا را شکر به نتیجه هم رسیدم و دیدم بعد از اینکه بنده در یک روستای محروم حضور یافتم برخی دیگر از مسئولین به آنجا رفتند و یا اینکه برخی از مسئولین تصمیم گرفتند از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 
 
هر آنچه که مردم احساس کنند ما مسئولین از آنها جدا هستیم موجب افزایش فاصله بین مردم و نظام خواهد شد؛ مردم نسبت به فاصله با مسئولین حساس هستند
 

تسنیم: به چه چیزی دقیقاً؟ به اینکه مثلاً فلان شخص چون مسئول است آن‌طرف نرده‌ها و مردم چون مسئول نیستند این‌طرف نرده باید نماز بخوانند، حساسیت است؟

آل‌هاشم: عرض کردم هر کاری که مردم احساس کنند میان آنها با مسئولین و علما فاصله افتاده درست نیست. بنده مطلع شدم که خیلی از ائمه جمعه از این کار خوشحال شده و این کار را انجام داده اند.

تسنیم: اکنون شما برای ورود به مصلی از همان دری وارد می‌شوید که مردم وارد می‌شوند؛ دری که مخصوص ورود مسئولین بود بسته شده?

آل‌هاشم: نه بسته نشده؛ منتهی چون دیگر نرده‌ای وجود ندارد دیگر آن مختص مسئولین یا امام جمعه نیست مردم هم می‌توانند از آن در وارد مصلی شوند اما من ترجیح می‌دهم همراه با مردم و از همان دری که عموم مردم وارد مصلی می‌شوند، تردد کنم.

تسنیم: حاج آقا یکی دیگر از اقدامات بدیع شما حضور در استادیوم برای تماشای بازی تراکتورسازی با استقلال تهران بود. دلیل اصلی حضور شما در ورزشگاه چه بود؟

 

آل‌هاشم:‌ در بین جوانان عزیزمان، خیلی از عزیزان هستند که یا ورزشکار هستند و یا طرفدار ورزش. به‌طور مثال همین تیم تراکتورسازی تبریز علاقه‌مندان پرتعدادی دارد که ما نباید این جوانان را از دست بدهیم چراکه اینها فرزندان این ملت هستند و هیچ ایرادی ندارد که یک روحانی در استادیوم حضور پیدا کند و جوانان حاضر در استادیوم را تشویق به حضور در نماز جمعه کند.

 
همین تیم تراکتورسازی تبریز علاقه‌مندان پرتعدادی دارد که ما نباید این جوانان را از دست بدهیم چراکه اینها فرزندان این ملت هستند و هیچ ایرادی ندارد که یک روحانی در استادیوم حضور پیدا کند و جوانان حاضر در استادیوم را تشویق به حضور در نماز جمعه کند.
 

تسنیم:‌ عده‌ای می‌گویند اگر این روند مرسوم شود، امام‌جمعه هر شهری برای دیدن مسابقه تیم شهرش به استادیوم باید برود؛ مثلاً امام‌جمعه اصفهان طرفدار سپاهان یا امام‌جمعه مشهد طرفدار پدیده باید باشد؟ این وضعیت درست است؟

 

آل‌هاشم:‌ اولاً چه اشکالی دارد که این‌طور باشد؟ به نظرم مثلاً مسئولین خوزستان برای حمایت از ورزش باید طرفدار تیم شهرشان باشند چون ما در مرحله اول از ورزش و کلیه ورزشکاران حمایت می‌کنیم. خب طبیعی در مرحله بعد، بهتر است از تیمی حمایت کنیم که برای منطقه خودمان باشد.

 
بازی‌های تیم ملی را از تلویزیون می بینیم؛ کم و بیش برنامه 90 را هم تماشا می کنم
 

تسنیم:‌ شما مسابقات را از تلویزیون هم می‌بینید؟

آل‌هاشم:‌ اگر وقت کنم تماشا می‌کنم البته سعی می‌کنم بیشتر مسابقات ملی را ببینم.

تسنیم: شنیدم که گفتند شما حتی برنامه 90 را هم می‌بینید؟

آل‌هاشم:‌ کم‌وبیش. اگر فرصت کنم، می‌بینم.

تسنیم: یعنی تا ساعت 2 بامداد برای دیدن برای 90 بیدار می‌مانید؟

آل‌هاشم:‌ (خنده) نه تا این وقت.

تسنیم: برخی افراطیون حمایت از برخی تیم‌های شهرستانی را برابر با قوم‌گرایی می‌دانند؟ آیا واقعاً این به معنای قوم‌گرایی است؟

 

آل‌هاشم: هیچ ربطی به قوم‌گرایی ندارد. طبیعی است مردم تبریز دوست دارند تیمشان ممتاز باشد و مسئولین هم وظیفه‌دارند از تقویت این تیم که برای تبریز است، حمایت کنند. خب چه اشکالی دارد که مثلاً مسئولین خوزستان یا اصفهان از تیمی که منتسب به این شهر است حمایت و آنرا تقویت کنند؟ پس حمایت از تیم تراکتورسازی حمایت از ورزش و حمایتی از تیم منتسب به مردم تبریز است و ربطی به قوم‌گرایی ندارد. من حتی بعد از بازی تراکتورسازی با استقلال تهران، از هیئت مدیریت، مدیرعامل و لیدرهای تیم تراکتورسازی دعوت کردم که به دفتر بنده بیایند؛ یک جلسه صمیمی داشتیم و من برای موفقیت این تیم در لیگ داخلی و آسیا آرزوی موفقیت کرده و می‌کنم.

تسنیم: فکر می‌کنید دستاورد حضور شما در ورزشگاه یا اماکنی که جوانان در آنجا حضور دارند، چه بوده است.

آل‌هاشم:‌ به ورزشگاه می‌روم تا جوان‌ها را هم به نماز جمعه دعوت کنم. این جوانان همه اهل نماز و عزیزان ما هستند. البته اینطور نیست که فقط به استادیوم بروم به دانشگاه‌ها هم میروم و با دانشجویان در سلف غذا می‌خورم و با آنها صحبت می‌کنم؛ خوابگاه می‌روم و با آنها درد دل می‌کنم. به بیمارستان‌ها می‌روم با بیماران صحبت می‌کنم و با همراهان بیمار درد و دل می‌کنم.

 
به خوابگاه دانشجویی، بیمارستان ها، ادارات سرزده می روم؛ برای گفت وگو با زندانیان و بازدید از زندان، به زندان تبریز هم خواهم رفت
 

تسنیم: بهتر نیست علاوه بر بیمارستان و ورزشگاه و دانشگاه، به زندان‌ها هم بروید؟

آل‌هاشم:‌ چرا. در برنامه‌ام هست که برای صحبت با زندانیان به زندان تبریز هم بروم منتهی فعلاً وقت نشده اما قطعاً انجام خواهد شد. چون در بین همین زندانیان، انسان‌های خوبی داریم که برخی بعضاً برای یک اشتباه به زندان رفته‌اند؛ ما در بین این زندانیان حافظ قرآن هم داریم. به نظرم ما هیچ‌کس را نباید از دست بدهیم.

تسنیم: و سینما؟

آل‌هاشم: فیلم ارزشی باشد، به سینما هم می‌روم چه اشکالی دارد؟ باید هنر و هنرمند را ارزشمند بشماریم. حرف من این است ما آنچه را که نمی‌توانیم از طریق مسجد به گوش جوان‌ها و مردم برسانیم، چه اشکالی دارد که از طریق سینما، تئاتر یا استادیوم به گوش مردم برسانیم.

 
به سینما هم می‌روم چه اشکالی دارد؟ باید هنر و هنرمند را ارزشمند بشماریم. آنچه را که نمی‌توانیم از طریق مسجد به گوش جوان‌ها برسانیم، باید از طریف از طریق سینما، تئاتر یا استادیوم برسانیم.
 

تسنیم: می‌گویند شما هرکجا که برای بازدید می‌روید، سرزده است و بااطلاع قبلی معمولاً جایی نمی‌روید.

آل‌هاشم:‌ وقتی بدون اطلاع می‌روید، می‌توانید بدون هیچ تشریفاتی از تمامی بخش‌های مثلاً یک بیمارستان بازدید کنید و کاستی‌ها را ببیند اما وقتی بااطلاع قبلی بازدید می‌کنی، فرمالیته می‌شود و مسئولین بازدیدکننده را آنجاهایی که از قبل آماده کرده‌اند، هدایت می‌کنند. این رفت و آمدها خیلی خوب است چون هم انسان مشکلات را می‌بیند و هم اینکه وقتی مثلاً با یک بیمار یا خانواده او صحبت می‌کند، موجب خوشحالی او می‌شود.

تسنیم: شنیدیم که برای کمک ازدواج جوانان برنامه دارید و حتی سفره عقد در دفتر امام‌جمعه دارید؟ درست است؟

آل‌هاشم:‌ بله. ما سعی کردیم که شرایطی را مهیا کنیم تا جوانان بتوانند به ساده‌ترین شکل در دفتر ما عقد کنند و بنده نیز خطبه آنها را بخوانم. هر جوانی بخواهد می‌تواند در دفتر من مراسم عقد بخواند و بنده هم با افتخار حاضرم خطبه عقد جوانان را بخوانم.

 
هر جوانی بخواهد می‌تواند در دفتر من مراسم عقد برگزار کند و بنده هم با افتخار حاضرم خطبه عقد جوانان را بخوانم.
 

تسنیم: مقام معظم رهبری اخیراً از اشرافی‌گری به عنوان یک معضل یاد کردند به نظر شما چرا اشرافی گری در برخی مسئولین یک معضل بزرگ است؟

آل‌هاشم: اشرافی گری باعث می‌شود ملت از ما جدا شود. به نظر من مسئولی که در یک جایگاه قرار می‌گیرد و می‌خواهد به مردم خدمت کند باید در سطح مردم باشد و اگر خودش را در سطح بالایی از کیفیت زندگی قرار دهد قطعاً جایگاه خود را در دل مردم از دست می‌دهد. اشرافی‌گری و غیر مردمی بودن برخی مسئولین ضررهای فراوانی به انقلاب می‌زند. چراکه هدف انقلاب ما  تأمین سعادت آخرت و دنیای مردم است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب زندگی بسیار ساده‌ای دارند هم خودشان و هم فرزندانشان ما نیز که باید از ایشان تبعیت کنیم. امام جمعه‌ که مثل مردم زندگی نکند حرفش برای مردم تأثیری نخواهد داشت. هرکس متواضع باشد خداوند مهرش را در دل مردم می‌اندازد و هرکس متکبر باشد، مردم از او دوری خواهند کرد.

تسنیم:‌ چند ماه پیش، برخی نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی اعتراض داشتند و با فرصت‌طلبی برخی آشوب‌طلب، به آشوب و اغتشاش کشیده شد. تحلیل شما از اساس این اعتراضات چیست؟

آل‌هاشم:‌ در برخی شهرها ما شاهد بودیم که مردم از برخی مؤسسات طلبکار شده بودند ولی در تجمعات مسالمت‌آمیزی که از سوی آنها صورت می‌گرفت، اعتراض خود را مطرح کردند چون از طرف مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم داده نمی‌شد و متأسفانه هنوز هم این مشکل به‌طور کامل رفع نشده است؛ دراین‌بین، متأسفانه دشمنان نظام روی موج این نارضایتی‌ها سوار شدند تا فتنه 88 را تکرار کنند به نظرم همان کسانی که در فتنه 88 دخیل بودند، امروز هم هستند و همین‌ها بودند که از اعتراض مردم سوءاستفاده کردند. دشمنی که از هیچ توطئه‌ای برای ضربه به نظام نتیجه نگرفته تصور می‌کرد که می‌تواند با سوار شدن روی موج اعتراضات مردمی به نظام و انقلاب ضربه بزند اما مردم با بصیرتی که داشتند، ایستادند و مانع عملی شدن توطئه دشمن شدند.

تسنیم: حاج آقا در همان ایام، جریان ضدانقلاب با توهین به مردم تبریز می‌گفت، چرا تبریزی‌ها اعتراض نمی‌کنند؟ واقعاً دلیلش چه بود که هیچ اعتراضی در تبریز نداشتیم؟

آل‌هاشم: این موضوع به ریشه تبریز و آذربایجان برمی‌گردد که هرگاه این مردم آذربایجان احساس کرده‌اند  و  دست‌های بیگانه برای ضربه به نظام دیده‌اند، برای دفاع از نظام درصحنه بوده‌اند. آن ایام،  شبکه‌های مخالف و معاند نظام روز پیام می‌دادند که‌ای مردم تبریز کجایید و چرا اعتراض نمی‌کنید؟ مثلاً می‌گفتند که طرفداران تراکتورسازی بعد از بازی کار را یکسره خواهند کرد در حالی‌ که شان طرفداران تراکتورسازی را نمی‌دانستند.

تسنیم: شما مطلع هستید که وقتی دشمنان نظام از ایجاد توطئه اقتصادی در تبریز نا امید شدند به قوم‌گرایی در این شهر روی آوردند و قصد داشتند که با تحرکات قومی مردم آذربایجان را در مقابل انقلاب قرار دهند. در این باره تحلیل شما چیست؟

آل‌هاشم:‌ دشمن کور خوانده و مردم تبریز و آذربایجان را هنوز نشناخته است. البته مسئولانی که در جای جای این مملکت در حال انجام وظیفه هستند اقدامی نکنند و یا حرفی نرنند  که باعث تحریک مردم آذربایجان شود. اگر مسئولی بخواهد به زبان مردم آذربایجان توهین کند قطعاً قابل‌قبول نیست و باعث ایجاد اختلاف می‌شود. هر منطقه‌ای برای خودش آداب‌ورسومی دارند که باید این آداب‌ورسوم به رسمیت شناخته شود. بنده هر کجا احساس کنم به مردم آذربایجان توهین شده، قطعاً به وظیفه خود عمل خواهم کرد و البته در چند مورد نیز به وظیفه خود عمل کرده‌ام. هرجا احساس کنم که حق‌وحقوق مردم آذربایجان در حال ضایع شدن است به مسئولان امر تذکر خواهم داد. یکی از این موارد دریاچه ارومیه بوده است این دریاچه الان با خشکی کامل فاصله ندارد و دولت موظف است مشکل این دریاچه را حل کند. اگر این دریاچه خشک شود طوفان نمک 14 میلیون آذربایجانی را تهدید خواهد کرد و ما این موضوع را چندین بار به مسئولان ذی‌ربط منعکس کردیم.

 
هر کجا احساس کنم به مردم آذربایجان توهین شده، قطعاً به وظیفه خود عمل خواهم کرد و البته در چند مورد نیز به وظیفه خود عمل کرده‌ام
 

تسنیم:‌ برخی می‌گویند چون امام‌جمعه منصوب رهبری است پس نباید مورد نقد باشد شما چقدر این حرف را قبول دارید؟

آل‌هاشم:‌ نقد خوب است اما نقد کردن و اهانت کردن با هم متفاوت است. هر فردی که در جامعه زندگی می‌کند قابل راهنمایی و نقد است و هیچ‌کس معصوم نیست بنابراین همه ما نیازمند تذکر و راهنمایی مردم هستیم. به خود بنده هر وقت نقدی بوده، با کمال میل از آن استقبال کرده‌ام. البته به لطف خدا در این چند ما نقد خاصی به بنده نبوده و اگر درست باشد باکمال میل آن را می‌پذیرم و اگر هم درست نباشد با فردی که نقد کرده صحبت می‌کنم.

 

تسنیم: اخیراً یکی از مسئولین سابق کشور که مسئولیت ریاست مجلس را نیز عهده‌دار بوده و از سوی مردم به عنوان سران فتنه شناخته می‌شود، نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته و با لحنی طلبکارانه اتهاماتی را مطرح کرده است به نظر شما چرا این افراد با فراموش کردن گذشته خود این‌گونه رفتار می‌کنند؟

آل‌هاشم:  اینها در واقع با نظام ولایی مخالف هستند نه با شخص مقام معظم رهبری. نظریه مترقی ولایت‌فقیه با مبانی مستحکم عقلی و نقلی  شاخه‌ای از ولایت و امامت و تأمین کننده وظیفه ولایت در عصر غیبت است. اینها که در حال تخریب مقام معظم رهبری هستند با اصل ولایت‌فقیه مشکل‌دارند. همان‌طور که دشمنان قسم‌خورده نظام در زمان اول انقلاب مدام می‌گفتند ما روزی می‌توانیم این انقلاب را سرنگون کنیم که امام خمینی(ره) نباشد، امروز نیز مقام معظم رهبری را مانع خود می‌بینند چون وقتی مقام معظم رهبری انتخاب شدند و دشمنان نظام، صلابت و موضع‌گیری‌های انقلابی ایشان را دیدند متوجه شدند که ایشان همانند امام راحل است. امروز انقلاب ما با همان صلابت دوران حضرت امام اداره و رهبری می‌شود و امروز این حرکات اسلامی که در سراسر دنیادیده می‌شود، در سایه درایت و هوشیاری مقام معظم رهبری است. لذا هرکس بخواهد نور اسلام را خاموش کند نخواهد توانست چراکه مقام معظم رهبری هدایت و راهبری نظام اسلامی را برعهده دارد.  آنها که تلاش می‌کنند که نظام ولایی را تضعیف کنند بدانند که نظام ولایی به فضل خدا قابل تضعیف نخواهد بود. خب کسی می‌گوید خط امامی است باید واقعاً پایبند به خط امام باشد و یکی از نشانه‌های مهم پایبندی به خط امام، ولایتمداری و قرار گرفتن در خط رهبری است.

 
کسی می‌گوید خط امامی است باید واقعاً پایبند به خط امام باشد؛ 22 بهمن رفراندم بود
 

تسنیم: یکی دیگر از مسئولان بحث برگزاری رفراندوم را مطرح کرده بود نظرتان دراین‌باره چیست؟

آل‌هاشم: رفراندوم برگزار کردیم. همین 22 بهمن رفراندوم بود. مگر مردم در روز 22 بهمن آن رفراندوم عظیم و باشکوه را برپا نکردند؟ اگر منظور رفراندومی باشد که برخلاف قانون اساسی باشد هیچ‌کدام از مردم تن به این بدعت نمی‌دهند اما اگر رفراندوم در چارچوب قانون اساسی باشد که همین راهپیمایی‌ها و انتخابات خود یک رفراندوم واقعی و عملی است. ما به‌طور میانگین در دو سال یک انتخابات داشته‌ایم که خود مصداق رفراندوم است.

تسنیم: خیلی تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید، اگر حرفی پایانی برای گفتن دارید، بفرمایید؟

آل‌هاشم: مردم عزیز، ما وارد چهل‌سالگی انقلاب شده‌ایم. ما پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف داشته‌ایم البته اشکالاتی هم بوده است منتهی دشمن امروز خصومت خود با ما را بیشتر از گذشته کرده و می‌خواهند بین مردم و مسئولین فاصله و جدایی بیاندازد. باید هوشیار باشیم و بصیرت داشته باشیم. این بصیرت است که در روزهای سخت به داد ما می‌رسد و ما را نجات می‌دهد و اگر بصیرت نداشته باشیم ممکن است در روزهای سخت به‌جای دوست به دشمن خود کمک کنیم.



پایاب سد حاجیلار چای؛ سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی مردم را فریب می دهند

یادداشتی از: حسن رشتبر (عضو شورای اسلامی شهر خاروانا و نماینده شورای شهرستان در شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی)

 

کانال انعکاس اخبار بخش خاروانا: در روزهای اخیر ما شاهد اجرای پروژه پایاب سد حاجیلر چای بخش خاروانا در اراضی روستای کلو و روستاهای ارسبار ( از روستای تلکری تا دوزال و کردشت ) در بخش سیه رود هستیم. این پروژه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان طی آگهی های مناقصه به شرکت های پیمانکاری واگذاری شده و همینک شرکت برنده شده، در محل تجهیز کارگاه نموده و نسبت به احداث پایاب اقدام می کند و کارگاه در حال حاضر فعال می باشد.

منظور از اجرای پایاب یعنی آب از محل سد و حوضچه های آن یعنی از محل خروجی سد، نسبت به برداشت آب از طریق ثقلی و یا به صورت پمپاژ اقدام می گردد. یعنی هر پایابی باید از خروجی سد شروع شود و به اراضی مورد نظر در طرح پایاب انتقال یابد. همانگونه که می دانید سازمان جهاد هم اعلام کرده که مقدار 550 هکتار در این محدوده در طرح پایاب سد قرار دارد و با آب و تاب فراوان این پروژه در دست اجراست. و از 1000 هکتار سهم آب کشاورزی فقط 450 هکتار برای اراضی بخش خاروانا می ماند. مشاوران طرح نیز اعلام میکنند که اجرای پایاب در اراضی بخش خاروانا توجیه اقتصادی ندارد. به همین منظور از محل پایاب سد که در دست اجرا هست بازدید به عمل آمد. متوجه شدیم این شرکت فقط کانالهای آبیاری روستاهای پایین دست سد حاجیلر چای را بهسازی می کنند و از بستر رودخانه برای این کانالها دهنه ورودی آب احداث نموده و ادامه کانالها را با سیمان و سنگ و جدول و غیره ، بهسازی و بازسازی می کنند. دهنه همه این کانالها از بستر رود خانه است و هیچکدام یک از این کانالها به طور مستقیم با سد هیچ ارتباطی ندارد. یعنی همان شکل قدیمی کانالها بهسازی می شوند و هیچ گونه ربطی به اجرای پایاب ندارند. بنابراین نتیجه میگیریم سازمان جهاد کشاورزی مردم ما را گول می زند. واضح تر بگویم، شبیه همین طرحها در بخش خاروانا در روستای ملک قضات در کانال مشهور « سیمان ارخ » در دست اجراست. ادامه کانال ملک قضات امسال به همت جهاد کشاورزی خاروانا و سایر مسئولین مربوطه در دست بهسازی است یعنی « سیمان ارخ » به همان شکل تا اراضی و گندم زارهای ملک بهسازی می شود. جناب آقای دکتر انبارته بعد از این بازدید بسیار ناراحت بودند و به صراحت اعلام می نمودند که من اجازه نخواهم داد آب سد به این راحتی از دست مردم منطقه خارج شود و باید پایاب سد برای اراضی منطقه اجرا شود .

پس تا اینجای کار هیچ پایابی در منطقه در دست اجرا نیست، اما چرا مسئولین استانی بر این مسئله تاکید دارند؟ و چرا مسئولین استان زیر بار اجرای طرح پایاب به اراضی منطقه نمی روند و مشاوران محترمشان اظهار می دارند که توجیه اقتصادی نداشته و از دستور کار خارج نموده اند؟ چرا پمپاژ آب به دشت گردیان، به دشت گول فرج، به باغات ایری سفلی، به دشت شبستر که  همگان از این پمپاژها اطلاع کامل دارید، توجیه اقتصادی دارد اما اجرای پمپاژ به اراضی لیلاب، خاروانا، ملک و دستجرد توجیه اقتصادی ندارد؟ این موضوع باید شفاف سازی شود و مسئولین باید به مردم جواب بدهند. علت این چراها چیست و در کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟  اراضی منطقه خاروانا که میتواند تحت پوشش پایاب قرار بگیرد بیش صدهزار هکتار است. اگر اراضی دستجرد آب داشته باشد جوابگوی نیاز یک کشور می تواند باشد. اگر اراضی لیلاب و خاروانا و ملک آب داشته باشد جوابگوی نیازهای دهها کشور است. با اجرای پمپاژ آب به این اراضی میتوان بزرگترین کشت و صنعت دنیا را در این منطقه به راه انداخت. چرا باوجود این همه زمین قابل کشت، مسئولان کوتاهی میکنند؟ خاک دیزمار از جنس طلاست. هر چه بکاری صدها برابر درو خواهی نمود به شرطی که آب داشته باشد. میتوان در این اراضی تغییر الگوی کشت داد و متناسب با نیاز زمان، و منطقه و با مدیریت صحیح، بیشترین بهره را برد.

مردم منطقه خاروانا بسیار صبور، مهربان، مهمان نواز و عاشق نظام و دولت و قدردان خدمتگزاران خود هستند و هنوز صبورانه منتظر اقدامات دولت هستند و هیچ مسئولی هم از این خصوصیات بارز اخلاقی این مردم سواستفاده نکند. وای به روزی که این اقدامات صورت نپذیرد و بخواهند مردم را گول بزنند و به خواسته های بحق آنان پاسخ ندهند و عزت و غرور این مردم را زیر پا بگذارند. آن روز هیچ احدالناسی نخواهد توانست از این سد یک قطره آب ببرد و پیامدهای آن متوجه مسئولانی خواهد بود که جوابگوی مردم نیستند.

مردم ما هیچوقت به شما اجازه نخواهند داد آب سد را به جاهای دیگر انتقال دهید. ما در این کشور و برای این نظام مقدس و در راه ولایت و رهبری، شهید داده ایم، به جبهه رفته ایم، در همه صحنه های نظام و انقلاب حضور داشته ایم و به کوری چشم همه بدخواهان پیرو ولایت تا ابد باقی خواهیم ماند،  تا عزت و سربلندیمان را حفظ کنیم و در اینجا خطاب به سازمان آب که این محدوده را به دلایل نداشتن توجیه اقتصادی به گفته خودشان، این طرح را از دستور کار خود خارج نموده اند، انتظار داریم مجددا بررسی کنند و اقدام مساعد به عمل آورند که پشیمانی بعدی هیچ سودی برای هیچکس نخواهد داشت. در پایان واضح تر بگویم: مردم این منطقه به هر طریقی که شده آب کشاورزی برای دشتهای لیلاب، خاروانا، ملک قضات و دستجرد می خواهند .فقط همین یک جمله نه کمتر نه بیشتر.

شما آب را به این اراضی برسانید ما نیز همه اراضی را به صورت مکانیزه و با تغییر الگوی کشت و هدفمند و با مدیریت صحیح منابع آبی  با استفاده از نظر کارشناسان مجرب و فعالان این عرصه، این اراضی را مدیریت و مورد بهره برداری قرار خواهیم داد .

ما امیدواریم در جلسه ای که بزودی با حضور روسای سازمانها و کارشناسان آنها و مسئولین منطقه برگزار خواهد شد، نتایج مثبتی داشته باشد. ضمن اینکه دکتر علیزاده قول صدرصد دادند که به هر نحو ممکن مشکل پایاب را حل کنند . و امیدواریم که اینگونه باشد . بازهم اعلام می کنم مردم ولی نعمتان مسئولین هستند و مسئولین خدمتگزار مردم می باشند و این از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است. انتظار داریم تا موضوع بیش از این حساسیت پیدا نکرده همه به فکر چاره باشند.

سلام جناب دکتر رضازاده و آقای رشتبر این حرف را بنده چند سال پیش گفتم و تاکید م کنم زمانی که اینها باهم هستند وعلیزاده ار........هست وهیچ نوری به خاروانا نخواهد رسید و همان موقع یکی از مسئولین ورزقان به بنده گفتند شما اینها را تحریک می کنید بنده گفتم هر کس حق دارد حق خود را طلب کند پس دوستان بیخود از کسی تعریف نکنید واین را اول شروع راه خاروانا به آقای رشتبر گفتم ساده نباشید وبرای پتروشیمی و شهرک مبل تبلیغ نکنید اینها اعوام فریبی است..........فقط خاروانا خیاط خلوت آقایان است وباعث می شونند بین ما همیشه اختلاف باشد و در شهر خاروانا چه کسی رییس دفتر نماینده شماست؟

من از مفصل این نکته مجملی گفتم

تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

به چشم خودبین در آینه مشاهده کرد

بدید خود را بی ضدوند و شبه و بدل



تاريخ : 15 / 11 / 1396برچسب:, | 15:19 | نویسنده : سعید علیزاده

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی می باشد و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

وحدت از اجتماع و با هم بودن نشأت می‌گیرد ، بدین معنا که عده‌ای با هدفی مشترک و در امری مشترک با هم اجتماع می‌کنند و جماعتی را به وجود می‌آورند.بدون ترديد مهم ترين عاملي که پيروزي انقلاب اسلامي را رقم زد حضور فراگير و گسترده ي مردمي بود که با آگاهي و هوشياري مبارزاتي و مکتبي , حيات وگرمي و جوشش يکپارچه و هرچه  فزون تري به اين نهضت در سراسر کشور بخشيد. پیروزی و موفقیت حاصل این وحدت و همبستگی است واز طرفی هر جا شکست و ناکامی وجود دارد بدانید که در آن عمل ، وحدت کم رنگ بوده است.

 نمی دانم چرا تعداد قلیل از دوستان همیشه دنبال خود بزرگی و خود محوری هستند و منطقه ما از اول پیدایش برای این عمل هزینه پرداخته و در حسرت این هستم چرا از هزینه های پرداخته شده هیچ عبرتی حاصل نگردیده است . آیا نباید برای خدشه دار شدن وحدت انتخابات سال نود وچهار افسوس خورد.  مگر ما این پروژه را با هم شروع نکردیم  ، باورم براین است اگر شکستی هم در وحدت ایجاد شود از عسل شیرین تر است ، مگر منطقه ما در انتخابات زبان زد نشد ، چرا رقبای ما جادهای ما را نا امن کرده بودنند . این ترس از وحدت شما بود، برادران و خواهران گرامی کسانی که از روز سوم پیروزی از تاسیس شهرک مبل و پتروشیمی تا مرز افتتاحیه سخن می گفتند چه شد ، پس بیاید به خودی ارزش بدهیم و از توانمندی نیروی های خودی استفاده کنیم. آیا سهم بخش خاروانا همین است که ما پیگیر هستیم؟ و چرا با مسئولین بومی حالت قهر داریم ؟و هزاران چرای دیگر......

 

چند مدت است که مشکلات منطقه الخصوص خاروانا در کانال انعکاس اخبار بخش  خاروانا مطرح می شود در ادامه آن مردم با صفا و زحمتکش منطقه به ویژه جوانان عزیز اظهار نظر می نمایند وراجع به حل مشکلات راه حل ارائه مینمایند این نشانگرکه مردم نسبت به مشکلات زادگاه خود آگاه و حساس بوده به ویژه همشهریانی عزیز که در تهران سکونت دارنند درست است که این براثری بی مهری مسئولین از زادگاه خود هجرت کردنند اما جسمشان در پی این هجرت بوده کماکان فکرشان و روح شان با منطقه بوده و هست . در حل آن تلاش می نمایند و بایستی از تمام عزیزان که وقت صرف کرده و در نظر دارنند گامی موثری در منطقه برداشته شود تشکر و قدردانی شود اما دوستان ما نباید در حاشیه باشیم واگر مسئولی برای خود شیرنیی به مردم غیور منطقه قولی اتوبان و شهرک را میدهد باید این قول آقایان کارشناسی شود آیا وزارتی که بالایی یکهزارو یکصدو میلیارد ریال بدهی دارد ودر بودجه امسال دویست میلیارد بودجه به همان وزارت تخصیص یاقته است درسخنرانی خودمان برای مردم  قول  بدهیم ودر جلسه دیگری عنوان کنیم که  دولت هیچ طرح و پروژه جدید تا ده سال ندارد آیا بهتر نیست با مردم خودمان رو راست و شفاف باشیم و حقایق را به مردم عنوان کنیم. در این رابطه اخیرا یکی از مسئولین شهرستان به این جانب گفته اند اینکه هر کسی اظهار نظرمیکند ومشکلات منطقه را مطرح می کند و ساز جدایی از شهرستان را می نمایند این تحریک از جانب شماست پس دوستان بیاید اولا به داشته های خودمان احترام بدهیم و دوم توانمندی خودمان را بکار بگیریم.با یک مویز گرم و سرد نشویم .اما یه سفارش به جوانان عزیز اولا تا زمانی که این اتحاد و حدت بین شما هست همیشه پیروزی ازآن شماست وهرموقع تفرقه در بین ما حاکم باشد ضمن اینکه بوی پیروزی به مشام ما نخواهد رسید هر روز نفرت در داخل ما نفوذ خواهد کرد.همشهریان عزیز بهار میاید هر قدر هم زمستان سنگدل باشد هر قدر هم یخبندان ایجاد کند نمی دانم زمستان متوجه هست یا نه که بنفشه ها از زیر همین یخهای سرد شکوفه خواهد کرد و نوروز گلی هم بر فراز سنگها خواهد روئید

 

زمستان باورش فعلا" نمی شود که زود گذر خواهد بود عین یک دسته نوروز گلی که بعد از چند ساعت پژمرده می شود آری زمستان در این فصل سرما که خودش ایجاد کرده است دور هم می پیچد کولاک می کند بهمن به راه می اندازد و... ولی خلاصه رو به زوال است میرود تا بهاری دیگر فرا رسد ما در فصل بهار باز هم شاهد رویش گلها خواهیم بود. انشاءالله ما ایمانمان و انقلابی بودنمان هیچ‌کدام متظاهرانه نبوده، همان‌طورکه بودیم  خود را عنوان می‌نمایم  . هنوز یک و دو سال از کوران رقابتهای انتخاباتی مجلس دهم وشعارها و وعده وعیدهای رنگارنگ کاندیداها نمی گذرد. شعارها و ادعاهایی پر زرق و برق  مردم فریبی که گوش فلک را کر کرده بود. پاسخگویی ندانسته  هر روز در شهرمان یک اتفاق تازه می افتد و ظاهرا در شبهای گذشته هم زمان  با سوم خرداد گروهی حمله می کنند تا اقلام وتجهیزات یک دانشگاه  که تنها میراث ما می باشد به تاراج ببردنند دوستی به بنده میگفت هر انفاق بدی و خوبی در منطقه بافتد و می افتاد نماینده محترم در جریان هستند سخن بنده این است اقلام دانشگاه مثل اقلام ادارات قبلی به تاراج می رود شما خبری نداری تا خدایی نکرده میخواهید این کار انجام شود بعدا اقدام به مستردد اقلام کنید از این طریق در منطقه مشهور شویید سخن آخر بدانید خاروانا می ماند و مهیا خواهد شد.

 

چه زیبا گفته دکتر شریعتی

 

نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد؟

 

نمیخواهم بدانم کوزه‌گر از خاک اندامم

 

چه خواهد ساخت؟

 

ولی بسیار مشتاقم،

 

که از خاک گلویم سوتکی سازد.

 

گلویم سوتکی باشد بدست کودکی گستاخ و بازیگوش

 

و او یکریز و پی در پی،

 

دَم گرم ِخوشش را بر گلویم سخت بفشارد،

 

و خواب ِخفتگان خفته را آشفته تر سازد.

 

بدینسان بشکند در من،

 

سکوت مرگبارم را...

 

 

 

خدمتگزار شما سرهنگ علیزاده



تاريخ : 15 / 11 / 1396برچسب:, | 15:11 | نویسنده : سعید علیزاده

 

اختصاصی خاروانا نیوز: همه مخاطبین بزرگوار کم و بیش در جریان نگرانی ها و دغدغه های این روزهای اهالی غیور منطقه و شهر خاروانا هستند. مسائل زیادی باعث نگرانی مردم این خطه از کشور شده است که در این مطالب برخی از مهمترین آنها مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

یکی از مهمترین مباحث، موضوع سد حاجیلار و احداث پایاب این سد می باشد. طبیعتا همه می دانند که اراضی خاروانا به تنهایی نمی توانست احداث یک سد بیش از 60 میلیون متر مکعبی را توجیه نماید، لذا در زمان تصویب طرح علاوه بر اراضی پایین دست محور خاروانا- لیلاب و روستاهای همجوار این شهر، انتقال آب سد به اراضی برخی روستاهای دهستان نوجه مهر سیه رود و استفاده قسمتی از آب سد در صنایع (به ویژه مجتمع معدنی مس سونگون) مورد توجه قرار گرفت و این موارد باعث شد تا موضوع توجیه اقتصادی طرح حل و فصل شود. در ابتدای شروع طرح، عملیات احداث سد به سرعت پیش می رفت تا اینکه با تحریم اقتصادی کشور و سوء مدیریت مسئولین اجرایی وقت کشور، این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه های عمرانی با کمبود اعتبار مواجه گشت و به تدریج تعطیل گردید. با آغاز به کار دولت یازدهم شروع پروژه های جدید ممنوع شده و تکمیل پروژه های نیمه تمام در اولویت قرار گرفت. از سوی دیگر با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار از منابع آزاد شده کشور بعد از رفع تحریم ها، کارفرمای طرح یعنی آب منطقه ای اجرای پروژه را به شرکت دیگری واگذار نمود و عملیات احداث سد از سال 1395 با شدت بیشتری پیگیری شد. در کنار این موضوع، اتمام لوله گذاری طرح انتقال آب سد حاجیلار به معدن سونگون نیز خود عاملی در راستای تسریع عملیات احداث محسوب می شود، چراکه مسئولین شهرستان اهر سالهاست عدم رضایت خود از انتقال آب سد ستارخان اهر به معدن سونگون را اعلام می کنند و مسئولین مس مجبور شده اند بر فشارهای خود در جهت تسریع عملیات احداث سد حاجیلار بیفزایند.

طبیعتا تسریع عملیات احداث سد و آبگیری آن در سال آتی باعث خوشحالی اهالی خاروانا و لیلاب و سایر روستاهای همجوار است، لیکن مردم این منطقه زمانی می توانند از مزایای واقعی این سد بهره مند شوند که پایاب سد احداث شده و عملیات ایجاد شبکه و لوله گذاری ها در اراضی کشاورزان منطقه تکمیل شود. این موضوع که چرا مسئولین شهرستان و بخش تاکنون از پیگیری جدی این مطالبه مهم اهالی غفلت ورزیده اند، باعث شده تا این شایعه در بین اهالی ترویج شود که احداث سد بیشتر به دلیل تامین آب معدن سونگون صورت می گیرد و انتقال آب به اراضی کشاورزی مردم منطقه در اولویت مسئولین نمی باشد. این موضوع زمانی نگران کننده تر نیز می شود که مسئولین شهرستان ما هیچگونه اقدام جدی در این خصوص انجام نمی دهند، ولی نماینده مردم مرند و جلفا به همراه تنی چند از مسئولین شهرستان های مذکور و برخی مسئولین دیگر، جهت بررسی موضوع انتقال آب به روستاهای دهستان نوجه مهر در محل کارگاه سد حاضر می شود و قطعا موضوع تامین اعتبار انتقال آب به روستاهای حوزه خود را عملیاتی خواهد کرد. اگر در سال 1397 عملیات احداث پایاب سد در خاروانا و روستاهای همجوار عملیاتی نشود، مردم چاره ای جز پذیرفتن شایعه فوق (البته فعلا شایعه!) نخواهند داشت. ولی مسئولین محترم توجه داشته باشند که انتقال آب سد حاجیلار به بخش مرکزی بدون رضایت اهالی خاروانا به راحتی میسر نخواهد شد.

یکی دیگر از موضوعات مهم، ایجاد شهرک تخصصی مبل در خاروانا می باشد. موضوعی که از ابتدای سال 1396 به طور جدی بر سر زبان ها افتاد و جهت تحویل زمین و انجام امورات اداری دیگر، هیئت موسس شرکت مربوطه نیز در همان ایام انتخاب شدند. علیرغم تمام تلاش هایی که هیئت موسس این طرح به همراه شورای شهر و معتمدین مردم انجام داده اند، به دلیل عدم حمایت کافی مسئولین ذیربط، تاکنون هیچگونه نتیجه عملی در این خصوص مشاهده نمی شود. اینکه مسئولین اجرایی و نماینده محترم مردم در مجلس، در محافل و مجالس مهم روی این موضوع مانور بدهند ولی هیچگونه حمایتی در راستای تاسیس شرکت، تحویل زمین، اخذ مجوزهای لازم و ... انجام ندهند، شائبه تبلیغاتی بودن طرح در اذهان مردم و سهامدارن متبادر می شود. از مسئولین گرامی خواهشمندیم چه در خصوص این شهرک و چه سایر پروژه ها از نجابت مردم خاروانا سوء استفاده نکنند. اینکه در هر محفلی از نجابت مردم خاروانا حرف بزنیم و از وجود این بخش در شهرستانی به نام ورزقان تنها جهت اخذ امتیازات لازم برای بخش مرکزی استفاده کنیم، باعث سلب اعتماد اهالی منطقه خاروانا از مسئولین ذیربط شده و باعث خواهد شد تا توسعه و پیشرفت بخش مرکزی نیز که مشخصا آرزوی قلبی شماست! با مشکلات جدی مواجه شود.

تاسیس شهرک تخصصی مبل یکی از مهمترین طرح های اشتغال زا برای این منطقه بوده و نه تنها اقدام بلکه عمل در راستای شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی تلقی می شود. اینکه دهها جوان خاروانایی و روستاهای همجوار که به تهران و سایر شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند، اعلام کرده اند در صورت اجرایی شدن این طرح آماده بازگشت به وطن خود و انجام فعالیت اقتصادی در این شهرک هستند، نمونه عملی لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و بر مسئولین فرض است که تمام اقدامات لازم در جهت حمایت از این جوانان را به طور جدی انجام دهند.

موضوع دیگر، بحث بزرگراه تبریز- اسپیران- خاروانا- نوردوز است. پروژه ای که در سایه بزگراه خواجه- ورزقان گم شد! اینکه مسئولین شهرستان به هیچ وجه راضی به سرانجام رسیدن این پروژه نیستند بر همگان واضح و مبرهن است. این موضوع زمانی بیشتر آشکار می شود که طی سال چندین جلسه جهت پیگیری و رفع مشکلات بزرگراه خواجه- ورزقان از سوی مسئولین برگزار می شود، ولی علیرغم پیگیری های شورای شهر و معتمدین مردم در مرکز استان، هیچ جلسه ای جهت رفع موانع و مشکلات این طرح از سوی مسئولین شهرستان برگزار نمی شود. مسئولین استانی باید دقت نمایند که به سرانجام رسیدن این پروژه نه تنها برای خاروانا بلکه برای کل استان توجیه اقتصادی دارد. این مسیر، فاصله مرکز استان تا مرز ارمنستان را تا حد زیادی کوتاه خواهد کرد و محدوده های نوردوز و قلی بیگلوی منطقه آزاد ارس را نیز به مرکز استان و پایتخت کشور نزدیک تر خواهد کرد. از سوی دیگر، این مسیر یک مسیر کاملا توریستی بوده و قطعا با عملیاتی شدن این پروژه، صنعت گردشگری در بخش خاروانا و حتی شهرستان های جلفا و خداآفرین پررونق تر خواهد شد. به هر حال، اهالی خاروانا علیرغم اینکه از اتمام سریع بزرگراه خواجه- ورزقان استقبال می کنند، خواهان تسریع عملیات احداث بزرگراه تبریز- اسپیران- خاروانا- نوردوز هستند. گرچه بزرگراه ورزقان نیز در سه راهی آقابابا به این بزرگراه خواهد پیوست، ولی شروع حداقل یکی از فازهای بزرگراه از خاروانا به سمت ورزقان یا نوردوز می تواند امید را در دل اهالی منطقه زنده نگه دارد. بسیاری از مشکلات موجود منطقه، به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به دلیل نبود زیرساختهای مناسب مخصوصا جاده های ارتباطی مناسب می باشد؛ لذا تکمیل این بزرگراه ضمن اینکه بخش خاروانا را از بن بست موجود خارج می سازد، بلکه شرایط شروع فعالیت های اقتصادی و کسب و کارهای مهم در این منطقه را نیز فراهم می نماید. بالطبع، مساعد شدن شرایط فعالیتهای اقتصادی، منجر به مهاجرت معکوس اهالی و افزایش جمعیت منطقه نیز خواهد شد.

ادامه دارد...

چه زیبا گفته دکتر شریعتی

نمیدانم پس از مرگم چه خواهد شد؟

نمیخواهم بدانم کوزه‌گر از خاک اندامم

چه خواهد ساخت؟

ولی بسیار مشتاقم،

که از خاک گلویم سوتکی سازد.

گلویم سوتکی باشد بدست کودکی گستاخ و بازیگوش

و او یکریز و پی در پی،

دَم گرم ِخوشش را بر گلویم سخت بفشارد،

و خواب ِخفتگان خفته را آشفته تر سازد.

بدینسان بشکند در من،

سکوت مرگبارم را...



تاريخ : 23 / 10 / 1396برچسب:, | 9:21 | نویسنده : سعید علیزاده

اسامی تاخیر کنندگان یکصد و شصت و دومین جلسه علنی روز (یکشنبه 3دی)

1. محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر 2.عباس پاپیزاده نماینده دزفول 3.علی جلیلی نماینده مراغه 4.محمدصادق حسنی نماینده رشت 5.علی رستمیان نماینده دلفان 6.زهرا ساعی نماینده تبریز 7.مرتضی صفاری نماینده نطنز 8.عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان9.رضا علیزاده نماینده مردم ورزقان10. عامر کعبی نماینده آبادان



اسامی تاخیرکنندگان جلسه یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی مجلس روز (یکشنبه 26 آذر )

1.علی ابراهیمی نماینده شازند 2.علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و آزادشهر 3.سلام امینی نماینده ایلام 4.شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز عبدالله سامری نماینده خرمشهر 6.مهدی شیخ نماینده تهران 7.یعقوب شیبیاری نماینده میانه 8.رضا علیزاده نماینده ورزقان 9.محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه .احمد‌علی کیخواه نماینده سیستان 11.رامین نورقلی‌پور نماینده کردکوی و ترکمن



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 60 صفحه بعد