صدای پای آرامش و امید در روستای سیل زده چنار
تاريخ : 31 / 1 / 1396برچسب:, | 12:28 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

مراغه - ایرنا - جمعه گذشته و زمانیکه سیل آرزوهای مردم روستای چنار در آذربایجان شرقی را با خود به ویرانی برد و دلهره و ترس را در دل های روستاییان به جای گذاشت، زندگی عادی و به دور از هیاهوی روستاییان رنگ باخت و به یکباره این روستای دورافتاده که شاید کمتر کسی نامش را شنیده بود در صدر اخبار قرار گرفت.

 

اکنون با گذشت نزدیک به یک هفته از این حادثه و به همت نیروهای امدادی کم کم آثار سیل در مناطق مسکونی در حال پاکسازی بوده و زندگی با تمام مشکلاتش کم کم در مسیرعادی خود قرار گرفته است.
حضور روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در این روستا و دیگر مناطق سیل زده آذربایجان شرقی، این نوید را به روستاییان داد که دولت به رغم مشکلات فراوانی که پیش رو دارد سیل زدگان را فراموش نکرده و با عزم راسخ و بهره گیری از امکانات موجود کشور در صدد رفع نیازها و مشکلات روستاییان است.
دکتر حسن روحانی در دیدار روز گذشته خود از این مناطق بر وارد عمل شدن دولت برای رفع مشکلات زیربنایی و جبران خسارات مالی که به 18 هزار هکتار مزرعه و 14 هزار هکتار از باغات وارد شده تاکید کرد.
تعهد دولت به جبران خسارت سه هزار و 230 میلیارد ریالی سیل در آذربایجان شرقی و تاکید رئیس جمهوری بر سرعت بخشیدن به رفع مشکلات زیربنایی، موجب خوشحالی مردمی شد که مصیبت های زیادی کشیده اند و این اقدام دولت تسلی بخش قسمتی از این آلام شد.
حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در مناطق زلزله زده و بررسی اوضاع مردم و منطقه به رغم فشردگی برنامه ها، نکته ای است که نباید از آن غافل شد و همین حضور، میدان را از فرصت طلبانی که چشم دیدن اقدامات انجام شده دولت را ندارند گرفت و نشان داد تمامی گفته ها مبنی بر بی توجهی دولت به سیل زدگان آذربایجان، پوچ و باطل است.
پرداخت تسهیلات با درصد کم 4 و 5 درصدی به خانواده های آسیب دیده از سیل در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از سوی دولت، ادامه لایروبی رودخانه فصلی و دایمی، دیوار کشی، جابجایی خانه های روستایی که در بستر و حریم رودخانه ساخته شده اند و اختصاص 250 میلیارد ریال به عنوان کمک اولیه برای جبران بخشی از خسارت ها از جمله آثار سفر رئیس جمهوری به مناطق سیل زده بود.
در این حادثه و با حضور تاثیرگذار مقامات دولتی، نیروهای امدادرسان، هلال احمر، سپاه، ارتش و همه و همه برای رفع مشکلات وارد گود شدند تا بخشی از آلام مردم منطقه را کاسته و روال عادی زندگی را در این مناطق جاری سازند.
همزمان با جستجو برای کشف اجساد مفقود شده در شهرستان های عجب شیر و آذرشهر، امداد رسانی و رفع نیازهای سیل زدگان نیز در دستور کار بود و در همان ساعات اولیه، نسبت به اسکان موقت خانواده هایی که خانه هایشان را سیل برده بود اقدام شد.
حضور مسئولان محلی و کشوری در محل حادثه، این امید را در دل مردم منطقه زنده کرد که مسئولان آنها را فراموش نکرده اند و در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکلات و نیازهایشان را برطرف خواهند کرد.
تصمیماتی که در جلسه مدیریت بحران آذربایجان شرقی و با حضور مسئولان کشوری گرفته شد و ارایه گزارش از مناطق سیل زده و آخرین اوضاع منطقه از سوی نماینده ویژه دولت به هیات دولت حاکی از این بود که دولت عزم راسخی نسبت به رفع هرچه سریع تر مشکلات مردم منطقه و سر و سامان دادن به اوضاع آنها دارد.
پاکسازی خرابی های سیل، تلاش برای یافتن اجساد مفقود شده، پخش مواد غذایی در بین سیل زدگان، ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و روانی به مردم منطقه، برگزاری مراسم باشکوه تشییع و خاکسپاری با حضور مردم و مسئولان، تخصیص وام ساخت و تعمیر مسکن، تخصیص 60 قطعه زمین دولتی به سیل زدگان و تصمیم برای جابجایی خانه هایی واقع در حریم رودخانه و سیلاب، انتقال سنگ های بزرگ به خارج از روستا که سیل با خود به درون روستا آورده بود، برقراری مجدد آب و برق و گاز روستاهای سیل زده، بازگشایی راه های مواصلاتی روستا و تلاش برای جبران خسارات وارد شده به سیل زدگان از جمله اقدامات مهم دولت و دستگاه های اجرایی در منطقه است که همچنان ادامه دارد.
هرچند تمام این اقدامات تنها بخشی از آلام و مصیبت های مردم سیل زده را تسلی می دهد اما در نوع خود قابل تقدیر بوده و مردم نیز نسبت به این موضوع و توجهی که دولت به آنها دارد واقفند و بی اعتنا به سیاه نمایی های صورت گرفته علیه دولت، با همت و تلاش جمعی و همراهی مسئولان دولتی برای سر و سامان دادن به زندگیشان تلاش می کنند.
روستای چنار با ۲۷۰ خانوار و بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۶ کیلومتری شهرستان عجب شیر در آذربایجان شرقی واقع شده که سیل جمعه گذشته جان 21 تن از اهالی آن را گرفت و خسارات زیادی به احشام و خانه های آنها وارد کرد.
گزارش از عیسی عطاپور** انتشار دهنده:محمد رستگار
3077/6183

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: