مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا به دور دوم کشیده شد

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

آنطور که عباس عراقچی به خبرنگاران بیان کرده است این گفت و گو ها ۵ ساعت طول کشیده و دو طرف مذاکرات را سازنده و مثبت دانسته اند. با این حال سازنده و مثبت بودن مذاکرات به معنای رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ ۲۰ ژوئیه نیست و همانطور که مقام های ایرانی به خبرنگاران گفته اند ، ممکن است تمدید زمان توافق ژنو برای ادامه مذاکرات به مسئله ای ضروری تبدیل شود.

 

گروه سیاسی – گفت وگوی دو جانبه ایران و آمریکا که روز گذشته از ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت ژنو برگزار شد ، در فضایی مثبت به پایان رسید و آنطور که عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفته است ، امروز صبح ساعت ۹ به وقت محلی نیز ادامه خواهد یافت .

به گزارش افکار نیوز ،آنطور که عباس عراقچی به خبرنگاران بیان کرده است این گفت و گو ها ۵ ساعت طول کشیده و دو طرف مذاکرات را سازنده و مثبت دانسته اند. با این حال سازنده و مثبت بودن مذاکرات به معنای رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ ۲۰ ژوئیه نیست و همانطور که مقام های ایرانی به خبرنگاران گفته اند ، ممکن است تمدید زمان توافق ژنو برای ادامه مذاکرات به مسئله ای ضروری تبدیل شود.قرار بود این گفت و گو بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت بگیرد اما در آخرین دقایق هلگا اشمیت دستیار ویژه کاترین اشتون نیز در این مذاکرات حضور یافت و این مذاکره را به مذاکره ای ۳ طرفه تبدیل کرد . ایران همچنین قرار بود بعد از این دیدار ، روز پنجشنبه گفت و گوی دو جانبه ای را نیز با روسیه داشته باشد اما گفته می شود قبل از انجام این گفت و گو، بنا به درخواست نماینده فرانسه ، گفت و گوی دو جانبه ای نیز باهیات مذاکره کننده فرانسوی در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت . ایران اعلام کرده حاضر است با تمام طرفهای مذاکره کننده به صورت دو جانبه جلسه داشته باشد و در صورت درخواست آنها جلساتی را نیز با مذاکره کنندگان آلمانی ترتیب خواهد داد.لوران فابیوس نیز بلافاصله در مصاحبه ای خبری تایید کرده است که مذاکره کنندگان ایرانی و فرانسوی روز چهارشنبه با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. به گزارش دیلی استار ، فابیوس اعلام کرده است جان کری او را از مسایل مطرح شده در جلسه با ایران مطلع کرده و به همین دلیل فرانسه نیز خواهان گفت و گوی دو حانبه با ایران شده است .

با وجود اینکه قبل از مذاکرات برخی خبرنگاران غربی بیان کرده بودند که طرف ایرانی تمایل دارد راجع به مسایل منطقه ای مانند سوریه و بحرین نیز با طرف آمریکایی مذاکره داشته باشد اما گفت و گو کنندگان اعلام کردند که ایران غیر از موضوع هسته ای اش راجع به هیچ موضوع دیگری با آمریکا مذاکره نکرده است .

خبرنگاران به نقل از مقامات ایرانی بیان کرده اند که ایران در این جلسه به طرف آمریکایی تاکید کرده است که طرح جدیدی برای مذاکرات ندارد و این طرف آمریکایی است که باید تصمیم سختی در زمینه تعامل با ایران بگیرد . ایران بیان کرده است همان مواضعی را دارد که در وین ۴ مطرح کرده است اما طرف آمریکایی حتی یادش نمی آمده که در وین ۳ چه حرف هایی به هیات ایرانی زده و چه مسایلی را مطرح کرده است ! آنطور که بی بی سی خبر داده است ،مسئله میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران می تواند در خاک خود حفظ کندو همچنین میزان غنی سازی ای که به ایران اجازه داده می شود داشته باشد، هنوز یکی از مسایل مهم مورد اختلاف طرفین است.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: