هارف: دیدارهای دوجانبه میان ایران و آمریکا تنها جنبه رایزنی دارد

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که نشست روز دوشنبه مقامات ایران و آمریکا در ژنو جنبه رایزنی در مورد طیف وسیع‌تر مسائل و تبادل دیدگاه‌ها پیش از مذاکرات هفته آینده وین را داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نشست دوجانبه میان مقامات ارشد ایران و آمریکا روز دوشنبه در ژنو برگزار شد، گفت: من فکر می‌کنم ما در بعضی از نشست‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما همان‌طور که پس از دور اخیر مذاکرات 1+5 گفتیم به اندازه کافی پیشرفت نکرده‌ایم. در حقیقت ما در میز مذاکره شاهد واقع‌گرایی کافی نبوده‌ایم.

هارف افزود: ما می‌دانیم که زمان زیادی باقی نمانده است به همین دلیل ما بر تشدید دیپلماسی اصرار داریم. وی همچنین تاکید کرد که رعایت ضرب‌الاجل شش ماهه توافق اولیه ژنو برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است و کشورها باید تصمیمات سختی بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: ما همیشه گفته‌ایم که اگر مذاکرات دوجانبه با ایران بتواند به تلاش‌های دیپلماتیک‌مان کمک کند به طور قطع در چارچوب مذاکرات 1+5 و اتحادیه اروپا دست به چنین کاری خواهیم زد. همان‌طور که می‌دانید هلگا اشمید نیز در دیدارهای ایران و آمریکا حضور دارد.

هارف تاکید کرد که نشست روز دوشنبه جنبه رایزنی در مورد طیف وسیع‌تری از مسائل و تبادل دیدگاه‌ها بیش از برگزاری مذاکرات هفته آینده وین را داشته است. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که تمام کشورهای عضو 1+5 روابط دوجانبه با ایران دارند و با مقامات این کشور دیدار خواهند کرد.

هارف در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور اشمید در این دیدارها، مذاکرات میان ایران و آمریکا نمی‌تواند یک گفت‌وگوی دوجانبه باشد، اظهار کرد: به نوعی می‌توان این را گفت اما از آنجایی که فقط ایران و آمریکا حضور دارند و دیگر اعضای 1+5 دخالتی نخواهند داشت پس یک دیدار دوجانبه است. مسلما دلیل حضور نماینده اتحادیه اروپا مشخص است چون به این دلیل که آنها مذاکرات 1+5 را هدایت می‌کنند ما همکاری نزدیک با آنها داریم.وی در ادامه با تاکید بر اینکه این نشست‌ها تنها جنبه مشاوره و رایزنی دارند، گفت: همه این کارها در همکاری کامل با اتحادیه اروپا و گروه 1+5 انجام شده است. همان‌طور که گفته‌ایم اکنون در مرحله حساس از مذاکرات قرار داریم. زمان زیادی باقی نمانده است. امیدواریم که این گفت‌وگوها همانند مذاکرات دوجانبه دیگر کشورها بتواند کمک کند تا به نقطه مورد نظرمان برسیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: در مورد تمام مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌ایم. تمام مسائل مورد بحث بر روی میز مذاکره همانند چهار دور پیشین مذاکرات موضوع گفت‌وگو بوده است بنابراین تنها مساله هسته‌ای مطرح است نه چیز دیگری.

وی افزود: در خصوص مساله هسته‌ای موضوعات متعددی مورد بحث قرار گرفته است و ما روز سه‌شنبه نیز به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد که انتظار می‌رود تمام روز را درگیر آن باشیم.هارف در پاسخ به این سوال که آیا مسائل منطقه‌ای همچون سوریه و یمن در این دیدارها مورد بحث قرار خواهد گرفت یا نه؟ گفت: تاکید می‌کنم که تنها مساله هسته‌ای مورد بحث است نه موضوع دیگری.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علاوه بر این در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با ایرانی‌ها در این نشست در مورد این موضوعات گفت‌وگو نمی‌کنید، اظهار کرد: از آنجایی که مذاکرات و مشاوره و رایزنی‌های گروه 1+5 تنها بر روی مساله هسته‌ای ایران متمرکز شده است و این موضوع یکی از نگرانی‌های آمریکا و هم‌پیمانانش بوده لازم است که تنها روی برنامه هسته‌ای تمرکز کنیم تا بتوانیم به توافق جامع برسیم.

 وی در پایان یادآور شد که آمریکا همیشه به دوستانش در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) اطلاع داده و از آنها مشورت گرفته است.

هارف افزود: ما قبل از اینکه مذاکرات دوجانبه‌مان را آغاز کنیم با تمام این کشورها و اعضای 1+5 رایزنی کرده‌ایم بنابراین همه می‌دانستند که چه چیز در حال روی دادن است. ما مکررا قبل و بعد از هر دور از مذاکرات با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید وندی شرمن معاون وزیر خارجه پس از یک دوره از مذاکرات به اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) رفت و ما معتقدیم که انجام دادن چنین کاری برای ما بسیار مهم است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: