پایاب سد حاجیلار چای؛ سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی مردم را فریب می دهند

پایاب سد حاجیلار چای؛ سازمان آب و سازمان جهاد کشاورزی مردم را فریب می دهند

یادداشتی از: حسن رشتبر (عضو شورای اسلامی شهر خاروانا و نماینده شورای شهرستان در شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی)

 

کانال انعکاس اخبار بخش خاروانا: در روزهای اخیر ما شاهد اجرای پروژه پایاب سد حاجیلر چای بخش خاروانا در اراضی روستای کلو و روستاهای ارسبار ( از روستای تلکری تا دوزال و کردشت ) در بخش سیه رود هستیم. این پروژه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان طی آگهی های مناقصه به شرکت های پیمانکاری واگذاری شده و همینک شرکت برنده شده، در محل تجهیز کارگاه نموده و نسبت به احداث پایاب اقدام می کند و کارگاه در حال حاضر فعال می باشد.

منظور از اجرای پایاب یعنی آب از محل سد و حوضچه های آن یعنی از محل خروجی سد، نسبت به برداشت آب از طریق ثقلی و یا به صورت پمپاژ اقدام می گردد. یعنی هر پایابی باید از خروجی سد شروع شود و به اراضی مورد نظر در طرح پایاب انتقال یابد. همانگونه که می دانید سازمان جهاد هم اعلام کرده که مقدار 550 هکتار در این محدوده در طرح پایاب سد قرار دارد و با آب و تاب فراوان این پروژه در دست اجراست. و از 1000 هکتار سهم آب کشاورزی فقط 450 هکتار برای اراضی بخش خاروانا می ماند. مشاوران طرح نیز اعلام میکنند که اجرای پایاب در اراضی بخش خاروانا توجیه اقتصادی ندارد. به همین منظور از محل پایاب سد که در دست اجرا هست بازدید به عمل آمد. متوجه شدیم این شرکت فقط کانالهای آبیاری روستاهای پایین دست سد حاجیلر چای را بهسازی می کنند و از بستر رودخانه برای این کانالها دهنه ورودی آب احداث نموده و ادامه کانالها را با سیمان و سنگ و جدول و غیره ، بهسازی و بازسازی می کنند. دهنه همه این کانالها از بستر رود خانه است و هیچکدام یک از این کانالها به طور مستقیم با سد هیچ ارتباطی ندارد. یعنی همان شکل قدیمی کانالها بهسازی می شوند و هیچ گونه ربطی به اجرای پایاب ندارند. بنابراین نتیجه میگیریم سازمان جهاد کشاورزی مردم ما را گول می زند. واضح تر بگویم، شبیه همین طرحها در بخش خاروانا در روستای ملک قضات در کانال مشهور « سیمان ارخ » در دست اجراست. ادامه کانال ملک قضات امسال به همت جهاد کشاورزی خاروانا و سایر مسئولین مربوطه در دست بهسازی است یعنی « سیمان ارخ » به همان شکل تا اراضی و گندم زارهای ملک بهسازی می شود. جناب آقای دکتر انبارته بعد از این بازدید بسیار ناراحت بودند و به صراحت اعلام می نمودند که من اجازه نخواهم داد آب سد به این راحتی از دست مردم منطقه خارج شود و باید پایاب سد برای اراضی منطقه اجرا شود .

پس تا اینجای کار هیچ پایابی در منطقه در دست اجرا نیست، اما چرا مسئولین استانی بر این مسئله تاکید دارند؟ و چرا مسئولین استان زیر بار اجرای طرح پایاب به اراضی منطقه نمی روند و مشاوران محترمشان اظهار می دارند که توجیه اقتصادی نداشته و از دستور کار خارج نموده اند؟ چرا پمپاژ آب به دشت گردیان، به دشت گول فرج، به باغات ایری سفلی، به دشت شبستر که  همگان از این پمپاژها اطلاع کامل دارید، توجیه اقتصادی دارد اما اجرای پمپاژ به اراضی لیلاب، خاروانا، ملک و دستجرد توجیه اقتصادی ندارد؟ این موضوع باید شفاف سازی شود و مسئولین باید به مردم جواب بدهند. علت این چراها چیست و در کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟  اراضی منطقه خاروانا که میتواند تحت پوشش پایاب قرار بگیرد بیش صدهزار هکتار است. اگر اراضی دستجرد آب داشته باشد جوابگوی نیاز یک کشور می تواند باشد. اگر اراضی لیلاب و خاروانا و ملک آب داشته باشد جوابگوی نیازهای دهها کشور است. با اجرای پمپاژ آب به این اراضی میتوان بزرگترین کشت و صنعت دنیا را در این منطقه به راه انداخت. چرا باوجود این همه زمین قابل کشت، مسئولان کوتاهی میکنند؟ خاک دیزمار از جنس طلاست. هر چه بکاری صدها برابر درو خواهی نمود به شرطی که آب داشته باشد. میتوان در این اراضی تغییر الگوی کشت داد و متناسب با نیاز زمان، و منطقه و با مدیریت صحیح، بیشترین بهره را برد.

مردم منطقه خاروانا بسیار صبور، مهربان، مهمان نواز و عاشق نظام و دولت و قدردان خدمتگزاران خود هستند و هنوز صبورانه منتظر اقدامات دولت هستند و هیچ مسئولی هم از این خصوصیات بارز اخلاقی این مردم سواستفاده نکند. وای به روزی که این اقدامات صورت نپذیرد و بخواهند مردم را گول بزنند و به خواسته های بحق آنان پاسخ ندهند و عزت و غرور این مردم را زیر پا بگذارند. آن روز هیچ احدالناسی نخواهد توانست از این سد یک قطره آب ببرد و پیامدهای آن متوجه مسئولانی خواهد بود که جوابگوی مردم نیستند.

مردم ما هیچوقت به شما اجازه نخواهند داد آب سد را به جاهای دیگر انتقال دهید. ما در این کشور و برای این نظام مقدس و در راه ولایت و رهبری، شهید داده ایم، به جبهه رفته ایم، در همه صحنه های نظام و انقلاب حضور داشته ایم و به کوری چشم همه بدخواهان پیرو ولایت تا ابد باقی خواهیم ماند،  تا عزت و سربلندیمان را حفظ کنیم و در اینجا خطاب به سازمان آب که این محدوده را به دلایل نداشتن توجیه اقتصادی به گفته خودشان، این طرح را از دستور کار خود خارج نموده اند، انتظار داریم مجددا بررسی کنند و اقدام مساعد به عمل آورند که پشیمانی بعدی هیچ سودی برای هیچکس نخواهد داشت. در پایان واضح تر بگویم: مردم این منطقه به هر طریقی که شده آب کشاورزی برای دشتهای لیلاب، خاروانا، ملک قضات و دستجرد می خواهند .فقط همین یک جمله نه کمتر نه بیشتر.

شما آب را به این اراضی برسانید ما نیز همه اراضی را به صورت مکانیزه و با تغییر الگوی کشت و هدفمند و با مدیریت صحیح منابع آبی  با استفاده از نظر کارشناسان مجرب و فعالان این عرصه، این اراضی را مدیریت و مورد بهره برداری قرار خواهیم داد .

ما امیدواریم در جلسه ای که بزودی با حضور روسای سازمانها و کارشناسان آنها و مسئولین منطقه برگزار خواهد شد، نتایج مثبتی داشته باشد. ضمن اینکه دکتر علیزاده قول صدرصد دادند که به هر نحو ممکن مشکل پایاب را حل کنند . و امیدواریم که اینگونه باشد . بازهم اعلام می کنم مردم ولی نعمتان مسئولین هستند و مسئولین خدمتگزار مردم می باشند و این از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است. انتظار داریم تا موضوع بیش از این حساسیت پیدا نکرده همه به فکر چاره باشند.

سلام جناب دکتر رضازاده و آقای رشتبر این حرف را بنده چند سال پیش گفتم و تاکید م کنم زمانی که اینها باهم هستند وعلیزاده ار........هست وهیچ نوری به خاروانا نخواهد رسید و همان موقع یکی از مسئولین ورزقان به بنده گفتند شما اینها را تحریک می کنید بنده گفتم هر کس حق دارد حق خود را طلب کند پس دوستان بیخود از کسی تعریف نکنید واین را اول شروع راه خاروانا به آقای رشتبر گفتم ساده نباشید وبرای پتروشیمی و شهرک مبل تبلیغ نکنید اینها اعوام فریبی است..........فقط خاروانا خیاط خلوت آقایان است وباعث می شونند بین ما همیشه اختلاف باشد و در شهر خاروانا چه کسی رییس دفتر نماینده شماست؟

من از مفصل این نکته مجملی گفتم

تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل

به چشم خودبین در آینه مشاهده کرد

بدید خود را بی ضدوند و شبه و بدل



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: