جزئیاتی از داعش و رهبر آن/ تغییر نگرش از

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

داعش با عنوان حکومت اسلامی عراق و شام درسال 2012 میلادی متولد گردید و به سرعت به یکی از جنایت کار ترین گروه های تروریستی حاضر در سوریه و عراق تبدیل شد؛ اقدامات اخیر این گروه در موصل موجب شده تا رسانه ها نگاهی ویژه به این گروه و رهبر آن داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر داعش فردی است به نام "ابوبکر البغدادی" که در سال 1971 در شهر سامرا به دنبا آمده است. وی در سال 2003 میلادی و بعد از حمله آمریکا به عراق به نیروهای القاعده پیوست. اما در سال 2005 بازداشت شد و در سال 2009 نیز از زندان آزاد شد. بغدادی از زمان تا کنون گروه های زیادی را تشکیل داده که آخرین مورد آن داعش است.

دیلی تلگراف در گزارشی در این رابطه می نویسد: داعش در ابتدای پیدایش شروع به انجام عملیات های تروریستی در عراق کرد و بعد از آنکه جبهه النصره (دیگر گروه تروریستی حاضر در سوریه) حاضر نشد با این گروه ائتلاف کند اختلافاتی میان آنها بوجود آمد و از همین رو "ایمن الظواهری" رهبر القاعده، از داعش خواست تا سوریه را رها کرده و بر تحولات عراق تمرکز داشته باشد.

شاید از نام داعش اینطور برداشت شود که اعضای آن را چهره هایی افراطی کشورهای عربی تشکیل داده اند اما روزنامه دیلی تلگراف می نویسد که اغلب اعضای این گروه تروریستی را افراطیون غربی تشکیل می دهند و بیش از 80 درصد افراطوینی که از کشورهای اروپایی و آمریکا راهی سوریه می شوند به عضویت این گروه درمی آیند.

بر اساس این گزارش، داعش اغلب اقدامات خود را از روی عملیات های القاعده بازسازی می کند و در نظر دارد که عملیات هایی را در خارج از عراق و سوریه انجام بدهد. از آنجا که اغلب نیروهای این گروه را تروریست های خارجی تشکیل می دهند کشورهای غربی نگران بازگشت آنها به زادگاهشان هستند.

در همین رابطه موسسه ای به نام "سوفان" در نیویورک پیش بینی کرده که در حدود 12 هزار تروریست خارجی در سوریه در حال جنگ هستند که بیش از سه هزار نفر آنها از کشورهای غربی وارد سوریه شده اند. بر اساس اعلام این مرکز تحقیقاتی بیش از 80 درصد از افرادی که از غرب وارد سوریه شده اند به گروه داعش پیوسته اند.

هر چند عمده اقدامات این گروه تروریستی در سوریه بوده اما داعش از چند روز قبل به سراغ عراق آمده و بویژه در دو روز اخیر در موصل اقدامات تروریستی فراوانی را انجام داده است.

البغدادی کیست؟

از ابوبکر البغدادی تنها یک و یا دو عکس آنهم از زمانی که در کمپ بوکا زندانی بود، وجود دارد. ابوبکر البغدادی در سال 1971 و ظاهرا در خانواده ای معروف در شهر سامرا متولد شد. بر اساس زندگینامه ای که از وی در سایت های اینترنتی جهادی ها منتشر شده است، البغدادی مدرک دکترای خود را در رشته علوم اسلامی از دانشگاه بغداد کسب کرده اما به صورت رسمی یک حقوقدان و دانش آموخته حقوق است. البغدادی تا مدت ها خود را با نام مستعار "دکتر دعا" معرفی می کرد.

پس از تهاجم ارتش آمریکا به عراق در سال 2003 بود که البغدادی همه کارهای خود را رها کرده و بلافاصله به شاخه القاعده در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی پیوست اما در این مورد که وی در دوران زرقاوی چه نقشی بر عهده داشته تا به امروز اطلاعات دقیقی در دست نیست. به هر حال پس از مرگ زرقاوی بود که البغدادی به رهبری القاعده عراق که در آن زمان "دولت اسلامی عراق" نامیده می شد رسید.

داعش ساخته و پرداخته کیست؟

چندی قبل روزنامه تایمز لندن در مقاله ای تصریح کرد: مهمترین گروه تروریستی در عراق را افسران امنیتی امریکا پایه گذاری کرده اند.

در این گزارش آمده است؛ در سال 2005 نیروهای ایالات متحده بر اساس یک پروژه از پیش طراحی شده و هدفمند، مرد 33 ساله ای به نام "ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری" را که یک کشاورز ساده، اما جاه طلب و ماجراجو بود، شناسایی کرده و با اتهامات کلیشه ای، او را به ابوغریب فرستادند.ابراهیم البدری، به صورت هدفمند با سران تندرو القاعده در یک سلول حبس شد و در مدت سه ماه، از یک کشاورز سنی، به یک سلفی تندرو تغییر شخصیت داد. او هنوز از زندان آزاد نشده بود که لقب ابوبکر البغدادی را برای خود برگزید.

ابوبکر البغدادی 

 این گروه (داعش) تا سال 2010 هیچ فعالیتی نداشت، اما پس از فرا رسیدن زمان خروج ارتش امریکا از عراق، آنها بمبگذاری ها و ترورها را آغاز کردند. با آغاز بحران سوریه و دخالت ترکیه، عربستان و قطر در ناآرامی های این کشور، گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، با نام مخفف داعش نیز بزرگتر شد و بر مرکز و غرب عراق سایه انداخت.

این سازمان که به منابع مالی و کمک های تسلیحاتی شیوخ عرب دسترسی داشت، هزاران نفر از سلفی های آموزش دیده در پاکستان و افغانستان را نیز جذب کرد. آنها با دلگرمی به پشتیبانی مستقیم عربستان و ترکیه و کمک های اطلاعاتی افسران سیا در عراق، چندین عملیات جسورانه انجام دادند که یکی از آنها حمله به 8 زندان در عراق، از جمله زندان ابوغریب بود.آنها حدود 500 زندانی ابوغریب را که عمدتا از سلفی های انتحاری بودند، فراری دادند و از همان ها برای حمله به مناطق شیعه نشین استفاده کردند.

تایمز تصریح می کند که درست از زمانی که این 500 سلفی انتحاری متواری شده اند، حملات تروریستی به شیعیان به میزان چشمگیری افزایش یافته و به 30 حمله در یک ماه رسیده است.پنتاگون و وزارت خارجه امریکا در سال 2011 نام البغدادی مشهور به ابودعا را در لیست افراد خطرناک و تحت تعقیب قرار داده و برای دستگیری او پاداش 10 میلیون دلاری تعیین کردند. این اقدام امریکا موهبتی بزرگ برای البغدادی بود تا او به عنوان یکی از سران گروه های سلفی مطرح شود. با این اقدام، به البغدادی بهانه داده می شود تا رفت و آمدها و تماس های او پنهان بماند و توجیهی باشد برای حضور نیافتنش در انظار . به این ترتیب او از خطر نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عراق و کردها دور می ماند.

البغدادی از آن پس، مسئولیت بیش از صد انفجار تروریستی را بر عهده گرفته که وحشیانه ترین آنها بمبگذاری در حله بود که حدود 114 کشته بر جای گذاشت.

 



نظرات شما عزیزان:

وبلاگ علمی، فرهنگی
ساعت14:49---24 خرداد 1393
سلام
شما با افتخار در وبلاگ علمی، فرهنگی لینک شدید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: