نگاهی و آهی برتاریخ خسته از روزگار تلخ خاروانا(خدایا هیچ کس از بزرگی....

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:قسمت بیست و دو.

-علییار

علییار از روستاهای بخش دیزمار مرکزی است و در منطقه کوهستانی قراردارد.علمای بزرگی از این روستا برخاسته اند و از قدیم الایام محل دین و دیانت بوده و مردمانی صمیمی و خون گرم و با معرفت دارد. متأسفانه در سالهای اخیر تعداد کثیری از خانواده ها به شهرستان تبریز و ارومیه کوچ کرده اند و در ارومیه مجمع منسجمی دارند. در بین علمای کلاسیک مرحوم ملاعلی علییاری و در بین علمای معاصر آیت الله العظمی غروی علییاری زبانزد عام و خاص است.

-ملاعلی علییاری

آیت الله العظمی حاج میرزا ملاعلی بن عبدالله بن محمدبن محب الله بن محمد جعفر قره جه داغی دیزماری علییاری تبریزی از اکابر علمای طراز اول قرن چهاردهم می باشد که در علوم عقلی و نقلی ید طولایی داشته، شاگردان بسیاری را تربیت نموده است. وی در سال 1236 هجری متولد و در سال 1327 هجری در حدود 91 سالگی در تبریز به رحمت ایزدی پیوست و پیکرش را در نجف اشرف حمل و در وادی اسلام دفن گردید.

ملاعلی دارای تألیفات زیادی است که به برخی از آنها اشاره می شود:

  1-بهجه المال فی شرح زبده المقال در پنج جلد به زبان عربی به نظم 2-منتهی الآمال فی علم الرجال

 3-ایضاح الغوامض فی تقسیم الفرائض در ارث 4-دیوان ملاعلی علییاری

  5-دلائل الاحکام فی شرح شرایع الاسلام در 5 جلد 6-مناهج الاحکام فی اصول الفقه در 5 جلد

  7-رساله علمیه تحت عنوان «هدیه الطالبین» به زبان فارسی 8-حاشیه روضه البهیه به زبان عربی

 9-الوافیه فی شرح لغز الکافیه البهائیه 10-شرح الاشارات 11-رساله فی الجفر

 12-رساله فی الرمل13-التعلیقه علی قانون ابن سینا 14-التعلیقه علی الاسفار الاربعه لصدرالمتأهلین

  15-المحاکمات16-شرح صحیفه الاسطرلاب

 17-القصیده الثانیه فی مدح امیرالمؤمنین

  18-ریاض المقاصد فی شرح قصیده شیخ حسن بن راشد الحلی

 برخی از کتابهای علییاری به چاپ رسیده است. تعداد تألیفات وی بیش از یکصد اثر می باشد. فرزندان مرحوم علییاری همه از اجله علما می باشند.

-آیت الله حاج میرزا حسن علییاری 

او نیز از فقهای بزرگ عالم تشیع بوده است. وی در سال 1266 هـ ق در علییار متولد شد و در محضر والد کرام خویش مرحوم ملاعلی علییاری علوم نقلی و عقلی آموخته و آنگاه به نجف عظیمت نموده است. او در نجف از علمای بزرگی چون فاضل شربیانی، محمدعلی رشتی و ملامحمد شبستری تملذ کرده به درجه اجتهاد رسیده است. او نیز دارای تألیفات عدیده ای است و در سال 1358 هـ ق وفات نموده در وادی السلام نجف اشرف دفن شده است.

 برخی از تألیفات وی عبارتند از:

  1-مختصر المقال در علم رجال 2-مشکاه الوصول  الی علم لاصول در 3 جلد 3-مواهب سینه به عربی و فارسی در مواعظ و مراثی در 42 مجلس و 258 صفحه 4-مشکاه الانوار فی اصول الدین در 2 جلد 5-نظم البرهان فی تفسیر القران 6-المحجه البیضاء 7-مجمع المعارف فی تعیین المواقف در 2 جلد  8-بدائع الاسلام فی شرح شرایع الاسلام  9-کنز الغرائب  10-دلائل الشماره  11-المنتخب المرائی  12-تعلیقه بر فوائد الاصول شیخ انصاری   13-تعلیقه بر قوانین  14-رساله ای در دفن میت   15-مصائب الابرار در دو جلد

 -علامه میرزا محسن علییاری

وی فرزند آیت الله میرزاحسن علییاری است. او نیز از اکابر علمای تبریز بوده و در اصول و فقه استاد مسلم بوده است. متأسفانه در سنین جوانی و در حیات پدر خویش در سال 1323 هـ ق به هنگام برگشت از اشرف در روستای «لیلان» از توابع شهر میاندوآب و ملکان وفات نموده و جنازه اش به نجف اشرف حمل و در آنجا دفن شده است.

 تألیفات وی عبارتند از:

   1-رساله فی حقیقه الکعب فی آیه الوضوء 2-رساله فی الملازمه الحکم العقلی و الشرعی

  3-رساله فی الحسن و القبح العقلین4-رساله فی اصل البرائه

 5-تقریرات اصول درس استاد محقق خراسانی

-آیت الله العظمی حاج میرزا علی غروی علییاری

وی فرزند علامه میرزا محسن علییاری است که در سن 3 سالگی پدرش وفات یافته و تحت تربیت جدش مرحوم آیت الله میرزا حسن علییاری قرار گرفته است. او در سال 1319 قمری در تبریز متولد شده در سال 1340 هجری قمری در معیت مرحوم آیت الله حجت راهی نجف اشرف شده و در آنجا حجره ای در مدرسه آیت الله ایروانی گرقته و به سختی با هوای گرم و آب شور نجف ساخته است. از محضر بزرگانی چون حجت کوه کمره ای در فقه و میرزا ابوالحسن مشکینی در اصول تلمذ کرده است. دارای تألیفات عدیده است از جمله، تفسیر قرآن، علل شرایع، شرح کفایه، شرح رسائل، شرح استدلالی عروه الوئقی و غیره.وی در سال 1418 قمری به رحمت ایزدی پیوست.

5 – شیخ محمدجواد غروی علییاری

 شیخ محمدجواد غروی علییاری فرزند آیت الله حاج میرزا علی غروی علییاری نیز که ساکن تهران است از فضلای حوزه علمیه قم می باشد و دارای مراتب علمی و اخلاقی فائقه می باشد. وی هم اکنون در تهران منشاء خدمات علمی و فرهنگی می باشد.

 -آیت الله میرزا حیدرعلی علییاری

یکی دیگر از علمای علییار مرحوم آیت الله میرزا حیدرعلی است. وی از شاگردان برجسته علامه شیخ انصاری بوده و در نجف در پیش علمای بزرگی چون سید حسین کوه کمری و محقق رشتی به درجه اجتهاد رسیده و سپس به تبریز مراجعت کرد. وی در تبریز به تدریس و نشر آثار اهل بیت اشتغال ورزید و از مراجع وقت آن سامان گردید. وی در سال 1390 هجری به اتفاق فرزندش شیخ حسین به زیارت عتبات عالیات مشرف شده و در آنجا بیمار گشته در شهر کاظمین به رحمت ایزدی پیوست و در صحن شریف کاظمی مدفون گردید. حاشیه ای بر لمعه و حاشیه ای بر قوانین میرزای قمی از تألیفات اوست.

 -مصطفی قلیزاده علییاری

 مصطفی قلیزاده از نویسندگان و محققان معاصر کشورمان می باشد. وی دارای تحصیلات علوم دینی در حوزه علمیه قم و تحصیلات تورکولوژیک هستند و به زبانهای عربی، فارسی، ترکی مسلط بوده و آثار عیدیده ای به زبان فارسی و ترکی دارند. از آثار وی می توان به کتاب شیخ محمد خیابانی و کتاب دعبل خزائی و همچنین تصحیح دیوان فارسی و ترکی قدسی ونندی اشاره کرد. از مصطفی قلیزاده مقالات ادبی و تاریخی زیادی در مطبوعات ایران و آذربایجان به چاپ رسیده است. وی مدتی به عنوان مدرس علوم دینی در نخجوان به خدمت مشغول بود که ریاست محترم انجمن شعر و ادبیات اهل بیت نخجوان را به عهده داشته و مجموعه ای هم از اشعار شعرای معاصر نخجوان را به زبان ترکی به چاپ رسانده است.  او در حال حاضر رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی و مدیر اجرایی نشریه میثاق را به عهده دارد.

علاوه از شخصیت های یاد شده در بالا شخصیت های علمی و ادبی دیگری از این روستا برخاسته اند که پرداختن به آنها از حوصله این مقال خارج است. از روحانیون معاصر می توان به مرحوم میرزا اسماعیل علییاری که صدای فوق العاده زیبا و دلنشینی داشته و در عنفوان جوانی وفات یافته است و رئیس امور تربیتی آموزش و پرورش تبریز آقای محمد خالقی علییاری که شخصیتی، خیرخواه و متدینی می باشد و همچنین حجت الاسلام میرزا فرض الله خالقی علییاری از روحانیون ساکن روستا اشاره کرد.

ادامه دارد....منبع مطلب نگاهی و آهی بر تاریخ........ازدیوان میرزا خرم کوردشتی وگزیده اشعاری از عندلیب قره داغی به اهتمام استاد بزرگوار میرزا رسول اسماعیل زاده دوزال که وی یکی از افتخارات خطه ارسباران می باشد وبنده به وجود ایشان افتخار می کنم .



نظرات شما عزیزان:

خ/حسینی
ساعت8:04---3 تير 1393
سلام حاج آقاعلیزاده خسته نباشیدلطفازمان ولادت وفوت حاج میرزاعلی غروی تصحیح شودولادت سال1319قمری و وفات 1318قمری نگاشته شده
پاسخ:از نظر شما بزرگوار تشکر می کنم بنده در شهرستان هستم و دسترسی به منابع ندارم به محض مراجعت به تهران اصلاح می کنم
پاسخ:با عرض پوزش در مورد تاخیر در اصلاح تاریخ وفوت آیت الله غروی در تاریخ 1418 به رحمت ایزدی پیوست.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: