مدیرکل میراث فرهنگی: مرمت خانه امیر ارشد ورزقان در مراحل پایانی است

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

 

مدیرکل میراث فرهنگی: مرمت خانه امیر ارشد ورزقان در مراحل پایانی است.

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا به گزارش خبرنگاری ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به تخریب بخشی از خانه تاریخی امیر ارشد ورزقان در جریان زلزله ارسباران گفت: مرمت بخش های داخلی این بنا از اردیبهشت سالجاری آغاز و پیش بینی می شود تا پایان ماه جاری خاتمه یابد.

 

فرزین حق پرست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: مرمت آسیب های داخلی این خانه 70 درصد پیشرفت فزیکی دارد.

وی اعتبار امسال مرمت این بنا را یک میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: گچ کاری، مرمت دیوارهای داخلی، کف سازی، مرمت شیروانی و پنجره ها از جمله اقدامات در دست اجرا در این بنا است.

حق پرست اظهار امیدواری کرد: با تخصیص کامل اعتبارات این طرح، کارهای تاسیساتی و محوطه سازی بنا نیز طی چند ماه آینده به اتمام رسیده و شاهد بهره برداری کامل از خانه تاریخی امیر ارشد ورزقان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به آسیب 40 درصدی خانه امیر ارشد بر اثر زلزله سال 91 ارسباران، یادآوری کرد: پیش از این در سال 92 مرمت نمای بیرونی ساختمان آغاز شده بود.

حق پرست اظهار کرد: این خانه تاریخی در دو طبقه قاجاری با بدنه سنگی، سقف طبقه همکف آجری و با طاق های آهنگ متقاطع بنا شده است.وی سقف طبقه اول را چوبی و ساختمان را دارای دو بال در طرف شمالی و جنوبی و ایوانی در سمت غربی توصیف کرد.

حق پرست وسعت این خانه را یکهزار و 100 متر مربع اعلام کرد و گفت: بنای این ساختمان سنگی به ˈداش عمارتˈ مشهور است و به کاخ امیر ارشد قراجه داغی از بناهای زیبا و منحصر به فرد شهرستان ورزقان مربوط می شود.

وی افزود: این بنا در روستای ˈآبخوارهˈ به فاصله 12 کیلومتری غرب ورزقان قرار گرفته و با بهره گیری از شیوه معماری تاریخی منطقه و سبک ویژه ابنیه قاجاری طراحی و ساخته شده است.خانه امیر ارشد ورزقان درآذر ماه 1378 با شماره 2522 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: