نگاهی و آهی برتاریخ خسته از روزگار تلخ خاروانا(خدایا هیچ کس از بزرگی....

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

قسمت بیست وپنج

لیلاب-

نزدیک ترین روستا به مرکز دهستان دیزمار مرکزی یعنی خاروانا روستای لیلاب می باشد. از قدیم الایام این روستا در دینداری معروف است. در حال حاضر به علت وجود معدن اورانیوم در آن ، اهالی روستا مجبور به مهاجرت از روستا شده اند. حجه الاسلام والمسلمین سید علی اصغر لیلابی پدر 3 شهید و سید علی اکبر لیلابی از اعاظم و روحانیون این روستا می باشند. فرزندان روحانیون یادشده نیز هم اکنون مشغول تحصیل علوم دینی در حوزه علیمه قم می باشند.

 مزره(مزرعه شادی)-

این روستا در حد فاصل ما بین محال اوزومدول و دیزمار در دامنه کوه واقع شده است. روستای زیبا با مناظر جالب و تماشایی است و دارای چمن زارهای سرسبز و چشمه های زلال می باشد. زمستان های سرد و برفی و بستانهای معتدل و خشک دارد. (مزره) از منظر اتیمولوژی با نام اقوام ساکن در ساحل رود ارس بخصوص اقوام ماد و آس مرتبط است. موطن مرحوم کربلای میرستار چاووش منطقه دیزمار و ملا فتحعلی هادی می باشد. ملا فتحعلی از روحانیون زحمتکش منطقه بوده و احتیاجات شرعی روستاهای دیزمار را پاسخ گو بوده است. وی خط خوب و طبع شعر نیز داشته است. فرزند وی حجة الاسلام حاج عباس قلی در تبریز ساکن است و نَوه وی اسماعیل هادی تورکولوق ، حقوق دان و نویسنده مشهور از پیشکوستان زبان و ادبیات ترکی در ایران است.آثار مختلفی به زبانهای فارسی و ترکی از ایشان منتشر شده است که کتاب (اتیمولوژی زبان ترکی) و رمان (لاچین) و کتاب (ترکی هنر است ، فارسی شکر است) در خصوص دستور زبان ترکی از مهم ترین آثار وی می باشد. هادی در زمینه سناریو ، شعر و نقد ادبی و ساتیرانویسی مهارت تام دارد. متون ساتیریک (نثر) وی با امضاء کنداوشاغی در مطبوعات کشور به کرات چاپ شده است. هادی به زبان های عربی ، انگلیسی ، فارسی و زبانهای ترکی قدیم و جدید مسلط بوده ، ترجمه هایی از زبانهای عربی و انگلیسی به زبان فارسی و ترکی از ایشان به چاپ رسیده است.

استاد محمد پیفون صاحب کتاب فرهنگ لغت پیفون به زبان ترکی آذربایجان و فارسی اصالتاً از روستای مزره می باشند. وی فردی ادیب ، فرهنگ دوست و خوش مشرب و صمیمی است و ساکن تهران هستند. موطن دکتر نعمت اله تقوی استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی دانشگاه تبریز نیز مزرعه شادی می باشد.

از دیگر اصحاب قلم مزرعه شادی حسن محمودی شاعر آذربایجانی است. وی طبعی ساده و روان دارد و اخیراً مجموعه شعرش را به چاپ رسانده است. احمد یحیوی قاضی دادگستری نیز که ، گاه گاه مقالاتش در مطبوعات تبریز به چاپ می رسد از روستای مزرعه شادی است.

ذکر یکایک روستاهای دیزمار در درج تمامی اسامی روحانیون ، نویسندگان بزرگان علم و ادب و هنرمندان و بویژه شهداء در این مختصر میسور نبود. پرداختن به این مهم کتاب حجیم و مستقلی را می طلبد. در این مقال بیشتر به توضیح اجمالی روستاها و ذکر نام اشخاصی که به نحوی حقیر سعادت آشنایی داشتیم ، مبادرت ورزیده شد. یقیناً عذر این حقیر در پیشگاه ارباب فن موجه خواهد بود.

جا دارد در پایان از سرورانی که در تهیه این مقدمه و سایر بخش های کتاب نگارنده را مشمول الطاف خود نموده و به هر نحوی مشوق بنده بودند ، بویژه از نویسنده و محقق توانا حجة الاسلام حافظ زاده ، پژوهشگر و نویسنده زبردست حسین دوستی ، خانواده میر ابوالفضل و میر علی اکبر مرتضوی ، آقای موسی خانی بخشدار محترم جلفا ، و آقای ملا حسینی رئیس شورای شهر جلفا ، دکتر داود حسین پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرند ، آقای طبری رئیس وقت کتابخانه ملی تبریز و رئیس محترم کتابخانه تربیت تبریز ، محقق توانمندحاج رسول اسماعیل  زاده ،نویسنده و حقوق دان آقای دربندی و مدیر محترم انتشارات نیکتا تشکر و قدردانی کنم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: