چرا ماه رمضان با یاد علی (ع) شیرین تر می شود.....

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

قسمت سوم:

امواج علی (ع) سراسر گیتی را پر کرده و موجد مبارزات و مجاهدات بسیار شده است. به نام علی(ع) چه کوشش هایی عظیم و پردامنه ای در طول تاریخ صورت گرفته است. چه موقوفات و خدمات و رزم آوری ها که پدید آمده ، چه ایثارها و اخلاص ها و فداکاری ها که به تقلید از علی(ع) و تبعیت از او تجلّی پیدا کرده و شیوه زندگی و مکتب او منشأ چه آثار خیر و برکاتی شده اند؟

بشریت در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود رهبران بسیاری را به خود دیده اما هرگز کسی را به عظمت علی(ع) ندیده است حساب رسول خدا(ص) از او جداست که او مراد است و علی(ع) مرید، او مربی علی(ع) است و علی(ع) شاگرد و دست پرورده او. علی(ع) خود درباره عظمت رسول خدا(ص) و شاگردی خود میفرماید:اَنَا عَبدٌ مِن عَبیدِ مُحَمَّد صلی الله علیه وآله

علی(ع) از نظر روانشناسان و جامعه شناسان دارای ابعاد شخصیتی متعدد است که تجلّی آن در ایفای نقش های متعدد است. او مرد جنگ است،مرد محراب است،مرد سیاست است،مرد سخن و فصاحت و بلاغت است،مرد شعر و ادب است،مرد قضاوت است،مرد کار و تلاش اقتصاد است و مرد خانواده و زندگی او زاهدی است راستین ،عارفی است بی مانند،رهبری است کم نظیر،سربازی است شجاع و با شهامت ،خطیبی است بدیهه گوی،داوری است عادل،پدری است مهربان،همسری است مورد آرزو. او همه این ابعاد و این نقش ها را در هم آمیخته و یکجا به میدان آورده است. در علم و حکمت او دروازه علم است. درب حکمت از طریق او گشوده می گردد،قواعد زبان و ادب را او برجای مینهد،مشکلات فقه و قضا را او حل می کند،از آیات قرآن او پرده بر می دارد،راه و رسم ملک داری را او می آموزد،شیوه هدایت و رهبری را او در قالب فرمانی تدوین می کند.

او مرد سیاست است و در پست رهبری، ولی چون فردی عادی،متواضعانه بر خاک می نشیند و با بردگان سخن می گوید،دلی پر از شور و هیجان دارد ولی وقار و متانت را از دست نمی دهد،خزانه ای از درآمد در اختیار دارد .

مرد عبادت است و تنهایی،مرد اشک است و ناله های جانسوز نیمه شب،مرد مناجات است و خلوت با خدای خویش.  ،در ادب و فرهنگ او،درفصاحت و بلاغت او ،در مضامین عبادت او،دراندیشه و ذهنیت او مطالعه کنید. او را شخصیتی دارای ابعاد متعدد و متنوع می بینید.

آنها که شخصیت علی (ع) را معجونی از تضاد ها خوانده اند بدان خاطر بود که دیده اند او :

-       از سویی حکیم است و از جهتی چون کارگر ساده

-       از یکسو سیاستمداری است بی نظیر و از دید دیگر در تماس با بردگان و هم سفره آنها

-       از یک نظر قهرمان و ستاره میدان جنگ است و از جهتی اهل منطق و استدلال عقلی

-       دارای نقش شمشیرزنی و پرخاشگری است ولی دارای عاطفه ای بس رقیق

-       از یکسو معلم بشر است  از سوی دیگر اسیر جهل و نادانی مردم

-       از یکسو انسان است و دارای صیانت ذات از سویی مأنوس و دلبسته به مرگ

-       در عبادت تیر از پایش بدر می آورند و متوجه نمی شودولی از سویی در حال نماز انگشتر به فقیر می بخشد

-       مرد کار و تلاش و زندگی است ، و مرد زاهد و عارف

-       مرد جنگ و شمشیر است و مردی ریسمان به گردن و یا هم آواز با یک دردمند و....

آری ، علی (ع) وجودی حیرت انگیز است ؛ هم مرد گریه است و هم مرد خنده و نشاط. دشمن آشکار رذالت ها و پستی هاست ، آنچنان که در میدان جنگ به خصم فرصت جنبیدن نمی دهد اما با مروت است ، هرگز فراریان را تعقیب نمیکند ، هرگز پرده ناموس دشمنان را نمی درد، و هرگز زن و کودک و پیر را به قتل نمی رساند. پایان

حیدری باشید از تبار شیر عرب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب((ع))             



نظرات شما عزیزان:

ط دلریش
ساعت1:02---29 تير 1393
سلام
از مطالب مفیدتان استفاده کردیم امیدوارم ما هم بتوانیم پیرو (مرید.شاگرد) خوبی برای حضرت امیرالمونین علی(ع) باشیم.


دانشجوی دین
ساعت14:58---27 تير 1393

آقا جان برو کار خودت رو بکن من اینطوری شنیده ام که تو یک نظامی هستی چرا میایی درحوزه دین نظرمیدهی بکار بردن بعضی کلمات درخصوص افراد عادی بعید است چه برسد که دریدن پرده ناموس رادرمورد امیرالمومنین بکار ببری همین مشکل هیچ کس بکارخود نمیره
پاسخ:دانشجوی دین اصلا معلوم نیست که شما همان خاروانالی هستی!پس مطلب بنده را نخواندی .علی (ع)یک نظامی بود در این باره ارزش شمشیر علی(ع)لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَیفَ اِلاّ ذُو الفَقار.از طرفی معصوم و امام بود .از طرفی شبهای  آذوقه به سر در خرابهای کوفه دنبال افراد فقیر و یتیمان بود.دوست خوبم تمام ارزش مومن ناموس اوست نه فقط آن در ذهن شماست در باره کلمه ناموس برداست تو وامثال  تو همین قدر کافی است !نیگران نباشید در آخرت نیز مردم  را نسبت به فهم و شور آنها حساب خواهند گرفت!در آخر اگر معتقد به ولایت فقیه هستی چه جمله  بالاتر از این که مقام معظم رهبری می فرماید ( ارتش کلمه طیبه و حزب الله است) این جمله بسیاربا ارزش مقام رهبری نشان از وجود افراد  مکتبی  و دینی در ارتش است.خواهش می کنم به جای این نظرات حداقل تاریخ ارتش را مطالعه کنید که چند بار در بین کشورهای اسلامی در قرآن مقام آورده است ؟بابا از ارتش که شما سراغ دارید 35 سال می گذارد!! .فرماندهان ما در دو چانل دین ونظامی مثل خط موازی حرکت می کنند .که اینها لازم وملزوم یکدیگر هستند .خدا انشالله به شما رحم کند.مخالفان چقدر از نظر زمانی به هم نزدیک هستند وهمه شان در یک زمان نظر می دهند!!



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: