كيفيت، قرباني سرعت در بازسازي مناطق زلزله زده
تاريخ : 21 / 5 / 1393برچسب:, | 12:56 | نویسنده : سعید علیزاده

     به دنبال زمين لرزه ارسباران، عملکرد دولت وقت، انتقاد شديد مردم منطقه را باعث شد، مساله اي که دولتمردان وقت را مجبور به رويکرد «وعده درماني» کرد و درنهايت، هيچ يک از ادعاهاي مطرح شده جامه عمل نپوشيد. اين انتقادات زماني به اوج رسيد که رئيس جمهوري وقت، در ميان انتظارات عمومي در مناطق زلزله زده، حضور نيافت؛ درحالي که مقام معظم رهبري در نخستين فرصت در ميان مردم زلزله زده حاضر شدند و ضمن ايجاد آرامش و قوت قلب ميان مردم رنج کشيده، دستورات فوري را براي خدمت رساني مناسب در اين منطقه صادر کردند. به دنبال اين انتقادات، معاون اول رئيس جمهوري وقت، از بازسازي 2 ماهه مناطق زلزله زده خبر داد. سنگي که از همان ابتدا نشانه نزدن بود.
    علي وفادار، فرماندار دولت تدبير و اميد در شهرستان ورزقان در اين خصوص مي گويد: معاون اول رئيس جمهوري در دولت گذشته در ادعايي قابل توجه از اتمام بازسازي مناطق زلزله زده در 2 ماه خبر داد درحالي که اين مدت براي اسکان موقت نيز کافي به نظر نمي رسيد.
    وي با اشاره به فرا رسيدن سرماي زودرس و محدود بودن فصل کاري در آذربايجان شرقي از آنجايي که با فرا رسيدن فصل سرما، ساخت و ساز در اين استان متوقف مي شود، 2 ماه براي آوار برداري نيز کافي به نظر نمي رسيد.
    وعده پايان بازسازي هاي مناطق زلزله زده در مدت 2 ماه نه تنها جامه عمل نپوشيد بلکه امروز با وجود گذشت 3 سال، هنوز هم هستند مردماني که در کانکس زندگي مي کنند و بازسازي هاي انجام شده نيز به دليل نبود نيازسنجي فرهنگ منطقه اي، به کارشان نمي آيد.
    
    قوطي کبريت هايي با آشپزخانه اوپن

 فرماندار ورزقان با اشاره به بررسي هاي انجام شده در خصوص بازسازي مناطق زلزله زده در 3 سال گذشته مي گويد: سرعت عمليات ساخت و ساز توسط نهادهاي مختلف در اين منطقه قابل قبول بود، اما بايد يادآور شد متاسفانه در اين ميان کيفيت، قرباني زمان شده و بناهاي ساخته شده به کار مردمان اين منطقه نمي آيد!
  وفادار، با بيان اينکه الگوي بازسازي خانه هاي روستايي به هيچ عنوان با معيشت و فرهنگ روستاييان همخواني ندارد، اظهار مي دارد: ساخت واحدهاي مسکوني به صورت قوطي کبريت هاي به هم فشرده به هيچ عنوان با بافت فرهنگي روستا سنخيت ندارد چرا که روستاييان به خانه هاي بزرگ عادت دارند و علاوه بر ايجاد فضاي سبز، دام و طيورشان را نيز در محوطه حياط خود نگه مي دارند.
    
    زندگي در کانکس ادامه دارد
     وي با اشاره به اينکه ساخت خانه هاي 60- 70 متري با آشپزخانه اوپن در هيچ يک از مناطق روستايي کشور مرسوم نيست، مي گويد: نکته جالب اين است که خانه هاي برخي از مناطق بازسازي شده فاقد حمام و دستشويي است که همين مساله باعث شده بسياري از مردم منطقه همچنان در کانکس زندگي کنند!
    
    روستاهايي که شانس آوردند
    «باجه باج»از روستاهايي بود که چيزي جزخاک ازآن ها باقي نماند و بيشترين تعداد کشته را در زلزله داشت، اما امروز، تقريباً همه خانه هاي ويران شده آن دوباره بازسازي شده است.
    مي گويند: اگر برکت حضور مقام معظم رهبري و تمهيدات معظم له نبود شايد هرگز نسيم خوش حيات دوباره در اين منطقه وزيدن نمي گرفت. روستايي که چند روز بعد از زلزله بوي مرگ مي داد و ياس، امروز جاني گرفته و صداي بازي بچه ها از گوشه و کنارش مي آيد.
    مردان روستا که هنوز هم در حال ساخت و ساز هستند از کم کاري ستاد معين مي گويند و اينکه خودشان دست به کار ساخت و ساز شده اند و خانه هاي کوچک بدون حمام و دستشويي، که الگوي ارائه شده بنياد مسکن بوده را خودشان ساخته اند.
    پيرمردي به شوخي مي گويد، مگر يک کاميون آجر قيمتش چند است که از ما براي اين چهارديواري ها مي خواهند 20ميليون تومان پول بگيرند!
    با اين حال بازماندگاني چون «قيزبس» پيرزن 70 ساله اي که از زير آوار بيرون کشيده شد، همچنان در مکان اسکان موقت زندگي مي کند چرا که خانه ساخته شده اش فاقد سرويس بهداشتي و حمام بوده و آب را نيز از چشمه بالاي روستا تامين مي کند!
    
    زخم بدقولي نهادهاي مختلف بر تن ارسباران
     در هياهوي روزهاي زلزله، وعده هاي مختلفي از سوي نهادهاي دولتي و غيردولتي به سوي ارسباران سرازير شد که عملي نشدن هيچ يک از آن ها، صداي فرماندار ورزقان را نيز درآورده است.
    وفادار، با ابراز گلايه از اينکه وعده کمک هاي ميلياردي از سوي نهادهاي مختلف به سرانجام نرسيده، مي گويد: در برخي روستاها آمده اند و قول هايي داده اند و بدون اينکه به قولشان عمل کنند رفته اند و حالاما مانده ايم و روستايياني که چشم به راه کمک هستند!
    فرماندار ورزقان با بيان اينکه شهرداري تهران ساخت يک پارک و يک مسجد مجموعاً به مبلغ يک ميليارد تومان را در شهرستان ورزقان تقبل کرده بود، مي افزايد: شهرداري تهران هم از نهادهايي است که به قول خود عمل نکرده است.
    
    چشم انتظار اقدام هاي دولت
     دولت تدبير و اميد مانند بسياري از مشکلات مختلف، در مناطق زلزله زده ارسباران نيز ميراث دار مشکلات گذشته است. با اين حال مردم منطقه اميدوارند، با تدابير اتخاذ شده، مشکلات موجود نيز برطرف شده و زندگي در ارسباران به حالت عادي بازگردد.
    پاي سخنان هريک از بازماندگان زمين لرزه ارسباران که مي نشيني، هزاران حرف ناگفته دارد. با اين حال اراده مردم بر پشت سر گذاشتن خاطرات تلخ و ساختن زندگي جديد است؛ آرزويي که اميدوارند با تدابير مسئولان محلي تحقق يابد

 روزنامه ايران، شماره 5715 به تاريخ 21/5/93،


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: