پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی نیازمند روش های علمی و نوین است

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: طی سال های اخیر با ساخت دستگاه های ثبت زلزله، پیش بینی مقطعی زمین لرزه عملی شده است، اما عدم شناخت پیامدهای زلزله و نیز ساخت و سازهای سنتی در اکثر مناطق شهری و روستایی کشور موجب شده خسارات زیانباری هنگام وقوع زلزله به مناطق حادثه خیز کشور وارد شود.

این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر افزود: برای مدیریت پیشگیری و مقابله با سوانح و حوادث طبیعی باید تمام سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح با رویکرد سیستمی به پیش رفته و برنامه ریزی کنند.

کولیوند با بیان اینکه فراگیری آموزش های «خود امدادی و دیگر امدادی» یکی از مهمترین پیام های زلزله مهیب و مخرب استان آذربایجان شرقی بود، گفت: چه بسا اگر مردم آسیب دیده در اثر وقوع این زمین لرزه به توصیه های ایمن سازی اماکن مسکونی و دامی خود و فراگیری آموزش های امداد و کمک های اولیه توجه بیشتری می کردند، شاهد صدمات جانی و مالی ناشی از این حادثه به مردم و البته اقتصاد کشور نبودیم.

وی بر لزوم فراگیری آموزش های نحوه صحیح امدادرسانی در زمان طلایی و لحظات اولیه وقوع حوادث طبیعی و ترویج فرهنگ خود امدادی در مناطق پر خطر و مستعد وقوع زلزله تاکید کرد و افزود: در زلزله استان آذربایجان شرقی به لحاظ گستردگی جغرافیایی دامنه امواج زلزله، امکان حضور همزمان و به موقع نیروهای امدادی امکانپذیر نبود و به همین دلیل ترویج فرهنگ خود امدادی در میان اقشار و طبقات مختلف مردم می تواند تلفات حوادث این چنینی را به حداقل برساند.

21 مرداد سال 1391 دو زلزله مهیب و ویرانگر با شدت 6.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر)، مناطق وسیعی از شمال آذربایجان شرقی شامل شهرستان های اهر، ورزقان، هریس و بخش هایی از تبریز را لرزاند که بازخوانی این حوادث، ضرورت خودامدادی را برای مقابله با حوادث طبیعی گوشزد می کند.

این زمین لرزه ها علاوه بر خسارات بسیار وسیع مالی و خرابی های گسترده موجب کشته شدن 280 نفر و مصدومیت بیش از چهار هزار نفر از هموطنان آذربایجانی شد که شاید هنوز آثار منفی روحی و روانی این زلزله های مهیب بر منطقه ارسباران باقی مانده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: