کشف انبار قدیمی مهمات در قلب پایتخت

هم راستا با این نیروهای امدادی، نیروهای انتظامی و نیروهای امنیتی روند خروج این تسلیحات سنگین را با توجه به استانداردهای چنین حوادثی آغاز کردهمزمان با حضور گسترده نیروهای انتظامی و امدادی و پیش از آغاز عملیات تخلیه مهمات، ساکنان کوچه دیدار که مرکز اصلی کشف این مهمات قدیمی بوده، تخلیه شده‌اند تا در صورت فعال شدن غیر منتظره مواد منفجره این حادثه تلفاتی نداشته باشد.


شنیده‌ها حکایت از آن دارد مهمات کشف شده در زیر این ساختمان شامل گلوله‌های کاتیوشا، توپ ۱۰۶ و خمپاره ۱۲۰ بوده که البته مسئولان امر در این باره اطلاع رسمی نداشته‌اند.

بر پایه پیگیری خبرنگار «تابناک»، برآورد اولیه از شمار جعبه‌های مهمات کشف شده حدود ۱۵۰ گلوله سنگین است که به واسطه فرسودگی این مهمات و حساس شدن این گلوله‌ها احتمال به طول انجامیدن تخلیه این مهمات تا نیمه‌های شب می‌رود و تدارکات لازم برای این عملیات طولانی و حساس در محل حادثه در نظر گرفته می‌شود.

بنا بر مشاهدات خبرنگار «تابناک» در محل حادثه، خودروهای آتش نشانی با روشن کردن نورافکن‌های برگ، نور مطقه را برای امکان استمرار این عملیات حساس فراهم داشته‌اند.
علی اصغر ناصربخت به ایسنا گفته است: در این خیابان یک ساختمان قدیمی در حال بازسازی بود که چاه این ساختمان ریزش کرده است. وقتی کارهای لازم در این راستا انجام می‌شود و فرد مقنی وارد چاه می‌شود، به مهمات مستهلک‌ مثل گلوله خمپاره که مربوط به حدود سی سال پیش است، برخورد می‌کند. این مهمات در محل چاه پنهان بوده و غیرمجاز نگهداری می‌شده است.


این در حالی است بنا بر گفته‌های ساجدی نیا، بررسی‌های کار‌شناسان نشان داده که این مهمات متعلق به سال ۱۹۳۵ یعنی ۷۹ سال پیش بوده و با توجه به حجم گلوله‌های مستهلک مکشوفه، احتمال می‌رود این منطقه زاغه مهمات در جنگ جهانی دوم بوده باشد؛ اما همچنان بررسی‌ها برای کشف چرایی و همچنین یافتن گلوله‌های احتمالی دیگر ادامه دارد.

در همین حال ظاهراً پس از مشخص شدن ابعاد مهمات، خروج مواد منفجره با سرعت بیشتر پی گرفته شد و ده‌ها قبضه گلوله کاتیوشا و سلاح‌ها مشابه از دل چاه بیرون آمد؛ گلوله‌هایی که عملیات تخلیه‌شان تا پاسی از شب ادامه یافت و در این مدت ساکنان خانه‌های اطراف محل کشف مواد منفجره، از صحنه دور نگه داشته شده بودند اما در نهایت پس از رایزنی‌ها، برخی ساکنان که خانه‌هایشان از محل حادثه دور بود، اجازه بازگشت به خانه هایشان را با حفظ تدابیر ایمنی یافتند.

در ادامه، خودروهای ایزو مخصوص حمل بمب و مواد منفجره در محل حاضر شدند و دو کامیون ایزوله سفیدرنگ اقدام به حمل حجم وسیع مواد منفجره‌ای کرد که خانه‌ای از نخستین فرعی کوچه دیدار کشف شده بود تا بدین ترتیب این عملیات بدون کوچک‌ترین آسیبی به پایان برسد و روند بررسی کارشناسی این مواد منفجره تا مشخص شدن ریشه دقیق این مواد آغاز شود.

پیش از این، در استان‌های همسایه عراق که در دوران دفاع مقدس مورد هجوم قرار گرفته بودند، مواردی از کشف گلوله‌های سلاح‌های سنگین گزارش شده بود، ولی این برای نخستین بار است که در قلب پایتخت چنین کشفی رخ می‌دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: