گزارش مکتوب ... ضرورت صيانت ازجنگل هاي ارسباران

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

جنگل های ارسباران در شمال آذربایجان شرقی از نظر پوشش گیاهی و گونه های کمیاب حیات وحش تنوع زیادی دارد که در تلطیف آب و هوای استانهای شمالغرب کشور، تغییر اقلیم آذربایجان و تامین آب رودخانه ارس بسیار تاثیرگذار بوده است .
طبق جدیدترین نتایج تحقیقات دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بیش از 120 گونه کمیاب درختی، هزار گونه گیاهی و همچنین صدها نوع حیات وحش دراین منطقه با بیش از 164 هزار هکتار وسعت وجود دارد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی می گوید: گونه های کمیاب گیاهی چون سرخدار، پر و ارس به علت تنوع اکولوژیکی از اهمیت جهانی برخوردار است بطوریکه در سال 1976 میلادی، یونسکو 76 هزار هکتار از اراضی جنگلی ارسباران را به عنوان اندوختگاه زیست سپهر شناسایی و ثبت جهانی کرد.
آقای مهری می افزاید: هم اکنون جنگل های ارسباران به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی 9 گانه بیو سفری در سازمان یونسکو تحت برنامه انسان و کره مسکون قرار گرفته است .
وی اضافه می کند: این جنگل ها در شهرستانهای اهر، ورزقان، کلیبر، خدا آفرین و جلفا قرار دارد و مراکز مدیریتی سازمان جنگل ها و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در این مناطق فعالند .
آقای داودی کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی می گوید: حفظ وضع موجود جنگل ها و هدایت کردن آن از حالت شاخه زاد همسان به شاخه و دانه زاد ناهمسان و هدایت به طرف زادآوری طبیعی از برنامه های اصلی این اداره کل بوده است .
وی می افزاید: توسعه بخش هایی از جنگل در مناطق تخریب شده و کاهش فشار به چوب جنگلی با توسعه درخت کاری، زراعت چوب و مشارکت مردم از دیگر برنامه های ملی و محلی برای حفاظت از این جنگل هاست .
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری می گوید: برای تخریب جنگل و جلوگیری از خسارت بر منابع طبیعی باید به توانمند سازی روستاییان جنگل نشین و یا ساکنان حاشیه جنگل ها پرداخت که با برنامه ریزی های انجام شده طرح ساماندهی جنگل نشینان و توانمندسازی آنان آغاز شده است .
آقای داودی می افزاید: طرح کارشناسی ایجاد اشتغال برای جنگل نشینان و تبدیل وابستگی مردم به جنگل از حالت بهره برداری مخرب به بهره برداری غیر مستقیم و جنبی از دیگر برنامه های موفق است که توسعه گردشگری و استفاده از محصولات فرعی شناسایی شده برای درآمدزایی از جمله فروش میوه های جنگلی از آن جمله است .
دیگر کارشناس امور جنگل و مرتع استان می گوید: تاکنون طرح های حفاظتی صیانت شامل توسعه و نگهداری ذخیره گاه ها و مراقبت از جنگل کاریهای سنواتی با موفقیت اجرا شده است .
آقای آسیابی می افزاید: علاوه براین احیا و غنی سازی جنگل ارسباران با نهال کاری و بذرکاری، تهیه و اجرای طرح های جنگلداری چند منظوره و تجهیز و نگهداری پارکهای جنگلی نیز برای احیای ارسباران صورت گرفته است .
مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اهر می گوید: در 6 ماه نخست امسال برای جلوگیری از ورود احشام به داخل جنگل های ارسباران 500 میلیون ریال برای حصارکشی 3 هزار متر دیوار حائل هزینه شد .
آقای برقی می افزاید: آسیب نرساندن به جنگل با جلوگیری از چرا دراین مناطق و حفاظت از ذخیره گاههای موجود از علل اصلی این دیوارکشی است .
آقای جباری مدیر طرح و برنامه درآمدی منابع طبیعی استان می گوید: در 9 ماه نخست سال برای اجرای طرح های جنگل و مرتع داری 63 میلیارد ریال اعتبار جذب شد .
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: جنگل های ارسباران که در زبان محلی به جنگل های قره داغ و قرچه داغ مشهور است به عنوان یکی از ذخیره گاههای طبیعی کره زمین بین مناطق خزری ، قفقازی و مدیترانه ای قرار دارد و برخی از گونه های حیات وحش آن چون پلنگ ، خروس سیاه ، قوچ و میش ، پرندگان شکاری و انواع گوزن کم نظیر است .
آقای رسولی می افزاید:‌ محیط بانان و جنگلبانان هم اکنون در مناطق حفاظت شده شبانه روز مشغول حفاظت و صیانت از گونه های کمیاب حیات وحش ارسباران هستند و گردشگاه های آن فقط برای گردشگران در فصول مختلف سال گشایش یافته است .
وی اضافه می کند: مناطق مملو از علفزارهای آلپی، کوه های مرتفع تا 2 هزار و 200 متر ، دشتهای لاله، مراتع و جنگل ها و صدها چشمه و رودخانه موجب حضور زیاد گردشگران داخلی و خارجی به این مناطق شده و اداره کل محیط زیست استان با هماهنگی دیگر دستگاه ها در حفاظت از منابع جنگلی، طبیعی و آبی بکر بسیار فعال است .
دکتر رضوان استاد گردشگری مراکز آموزش عالی می گوید:‌ نواحی جنگلی آذربایجان شرقی از زیباییها و مناظر متنوعی برخوردار است و شرایط مساعدی برای گردشگران در همه فصول فراهم می کند لذا ساخت و توسعه اقامتگاهها، کلبه های چوبی و رستورانها در این مناطق می تواند به درآمدزایی و پویایی اقتصاد بومی جنگل نشینان کمک کند .
وی می افزاید: حفاظت از جنگل های ارسباران نَه تنها به پشتوانه اقتصادی آذربایجان شرقی کمک می کند بلکه با بکارگری و بهره برداری صحیح از آنها می توان به عنوان جاذبه های طبیعی گردشگری هم از آنها استفاده کرد و به رونق صنعت گردشگری استان افزود.
آقای جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی نیز از پیشنهاد ثبت جهانی جنگل های ارسباران در فهرست میراث فرهنگی یونسکو خبر می دهد و می افزاید: درتلاشیم جنگل های ارسباران را در فهرست جهانی منابع طبیعی و جنگلی جهان به ثبت برسانیم تا عظمت و شکوه ایران اسلامی در حوزه منابع طبیعی بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: