اندریان
تاريخ : 1 / 11 / 1393برچسب:, | 12:35 | نویسنده : سعید علیزاده

تاریخچه      

       نام روستای اندریان درطول تاریخ چندین بار تغییر یافته است درسالهای قبل اندریان در مکتوبات اندرگان واندیرگان نوشته میشد وحتی گفته میشود قبل از اسلام نام این روستا آنتارالان بوده است که براثر مرور زمان تغییر یافته است.   

روستای اندریان روستایی قدیمی است که در کوهها ومحلهای مختلف آثار سفالینه وغیره وجود دارد از جمله آنها  مجموعه باستانی علی شهر واژدها داشی درشرق وسه کیلومتری روستا میباشد که تخمین زده میشود به حدود دو هزار سال قبل ازمیلاد مربوط باشد اما از طریق سازمان میراث فرهنگی وسازمانهای ذیربط هنوز هیچگونه فعالیت و کاوشی انجام نگرفته است.

«تپه کوحول » به موقعیت جغرافیایی بخش خاروانا - روستای اندریان و شماره 26405 با قدمت هزاره 1 ق م

« قلعه اژدها داشی»به موقعیت جغرافیایی بخش خاروانا-روستای اندریان و شماره 26426 با قدمت هزاره اول ق.م .

درجنوب شرقی و چهار کیلومتری روستا در محلی بنام تیتنا یورد نیز قبرستانی وجود دارد که مربوط به مسلمین میباشد گفته میشود در سالهای دور در این محل افرادی ساکن بوده اند که به علتی نامعلوم از دنیا رفته اند و همگی آنها در این قبرستان دفن شده اند.

 همچنین در محلی بنام گوور گورهای بزرگ و گردشکل به قطر حدود 3 الی5 متروجود دارد که دورتادور آن را با تخته سنگ محصور کرده اند و به آنها گوران قبری (قبر گوران)میگوند به نظر بنده این احتمال وجود دارد که کلمه گبر در تلفظ ترکی تغییر یافته وبه جای گبران گوران گفته میشود.

« گورستان وری» به موقعیت جغرافیایی بخش خاروانا- روستای اندریان و شماره 26366 با قدمت هزاره 1 قبل از میلاد.


جمعیت

بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت روستا2۲8 خانوار با 911نفر بود که ازاین تعداد400 نفر مرد و511 نفر زن بودند اما بر اساس سر شماری سال ۱۳۹۰ جمعیت روستا ۲۷۰ خانوار با ۱۰۶۲ نفر میباشد که نسبت به سال ۱۳۸۵ افزایشی ۱۵۱نفری را  نشان می دهد.

بر اساس آمارهای غیررسمی جمعیت کنونی روستا بیش از 1100 نفر میباشد که به علت  عدم مهاجرت روستاییان از روستا در سالهای اخیر وحتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا میباشد .

تعداد خانوارهای روستا در طول چهل سال اخیر بعلت سرازیرشدن افزایش جمعیت به طرف شهرها تغییر چندانی نیافته وحتی در مواقعی کاهش داشته است بنحوی که تعداد خانوارهای مهاجر ساکن در شهرها بخصوص در تبریز چندین برابر روستا میباشد.

   فارغ التحصیلان سطوح عالی ازاهالی روستا بعلت نبود فرصت شغلی اکثرا به روستا برنمی گردند که این خود باعث کاهش جمعیت روستا بخصوص مردان می شود .

 مردم روستا  پس از انقلاب اسلامی از نعمت  آب لوله کشی  برق  تلفن  راه آسفالت  خانه بهداشت و چهار کانال تلویزیونی  بهره مند شده اند و گازرسانی به روستا نیز در حال انجام است که امیدواریم با مساعدت وبذل توجه بیشتر مسولین سرعت بیشتری بگیرد.

 معدن طلای اندریان

  معدن طلای  اندریان در دل کوههای سواسدان و نسوق که در دو طرف رودخانه سواسدان میباشد قرار دارد (به رودخانه مذکور بعلت آنکه از روستای میوه رود و سیوان سرچشمه می گیرد مووری چایی نیز گفته می شود ) علاوه بر طلا در این معدن پیریت و گوگرد نیز یافت شده است کارهای اکتشافی معدن چندین سال است که شروع شده اما هنوز به مرحله استخراج نرسیده است انتهای ذخیره مواد معدنی مذکور به روستاهای آستاراخان و میوه رود نیز می رسد.

زیارتگاه علی داشی   

    این بقعه در حدود 2 کیلومتری روستا ودر مسیر جاده اصلی روستا قرار دارد در این محل پنج قبر وجود دارد که یکی از آنها در یک اتاق وچهار قبر دیگر درسالن اصلی قراردارد وبرای زیارت آنها روستاییان آداب و رسوم خاصی نیزداشتند در کنار آن مسجدی نیز بنا شده است در سالهای قبل  روزهای پنجشنبه و ایام عزاداری وسوگواری مذهبی همیشه در این محل مراسم تعزیه برگزار میشد و نذورات پخش می کردند.

  براساس گفته استاد خاماچی در این محل شخصی بنام علی و خانواده وی دفن شده اند ایشان در بدو ورود دین مبین اسلام به این منطقه در اینجا مکتبی تشکیل داده بودند و عالمان دینی تربیت می کردند و برای ترویج دین اسلام به اطراف گسیل می داشتند که پس از فوت ایشان و خانواده اش در این محل دفن شدند  به همین خاطر مورد احترام اهالی می باشد.

وضعیت اقتصادی

      درآمد مردم از طریق زراعت. دامداری. باغداری. قالیبافی میباشد وانشاالله درآینده ازطریق معدن طلای اندریان نیز درامدی عاید مردم مومن و متدین منطقه خواهد شد.

 محصولات کشاورزی این روستا را گندم. جو. عدس. نخود. پرنج(محصول مختص این منطقه که برای تهیه بلغور مرغوب بکار میرود).تشکیل میدهد که عمده آن جهت مصرف خود روستاییان بکار میرود .

به علت کوهستانی بودن منطقه اکثر زراعت به صورت دیم میباشد و شاید تنها حدود 5 درصد کشت آبی داشته باشند .برای شخم زدن از تراکتور در زمینهای مسطح و از گاو بصورت سنتی در شیبهای تند استفاده می شود اما برای برداشت محصول بیشتر بصورت سنتی اقدام می کنند.

 از محصولات باغی  میتوان به گردو. زرد آلو. سیب. گلابی. آلوچه ترش. توت. گیلاس. آلبالو. حول (میوه ای شبیه گلابی ولی کوچک ) اشاره کرد.

 پرورش گاو و گوسفند نیز در این روستا رواج دارد و تقریبا منبع اصلی درامد روستاییان میباشد .

زنان محجبه وغیرتمند این روستا علاوه بر کارهای خانه داری در کارهای پرورش گاو وگوسفند از قبیل دوشیدن شیر و تهیه محصولات لبنی کمک می کنند.این بانوان هنرمند به کار قالیبافی نیز مشغول هستند وبیشتر در فصول سرد سال که از زراعت وباغداری خبری نیست قالیبافی میکنند این بار نوبت آقایان هست که آنها را همراهی کنند.

 

  امیر حدادان اندریان

منبع:صدای ورزقان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: