حدود ۱۵۰۰ میلیارد برای تکمیل پروژه مس سنگون لازم است/ برای تامین آب خود به انتقال آب از سد «حاجی‌لر

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا  از آناج، احمد مراد‌علیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم افتتاح فاز ۲ مس سنگون با بیان اینکه کارخانه تغلیظ مس سونگون در فاز دوم با ظرفیت سالانه هفت میلیون تن خوراک با عیار ۶۶ درصد مس و ۱۵۰ هزار تن کنستانتره مس با عیار ۲۶ درصد تولید خواهد کرد، گفت: در فرآیند تغلیظ مس سونگون سنگ معدن پس از خرد شدن اولیه در انبار، مواد دانه درشت ذخیره و از آنجا با تناژ ۹۰۰ تن در ساعت وارد کارخانه تغلیظ می‌شود.

وی با بیان این که پیمانکاری این پروژه با مشارکت قرار‌گاه خاتم الانبیاء و مشاوره شرکت‌های ایرانی و دانمارکی آغاز شده است، اظهار کرد: بخش اول سرمایه‌گذاری با ۶۵۰ میلیارد تومان آغاز شده که ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.
مراد‌علیزاده با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۳۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف مس سونگون سرمایه‌گذاری شده است، افزود: مواد اولیه مورد نیاز این پروژه هفت میلیون تن سنگ معدن مس سونگون بوده است.
وی میزان آب مورد نیاز این پروژه را ۳٫۲ هزار مترمکعب در روز عنوان و اظهار کرد: تجهیزات مورد نیاز این پروژه ۱۵۰۰ تن به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال و تجهیزات مورد نیاز خارجی آن ۲۵۰۰ تن به ارزش ۶۸ میلیون یورو است.

وی افزود: از سال ۸۹ موسسه امین و با مشاوره پارس اولنگ و افیل اشمیت این طرح ملی را شروع کرد و امروز ایران اسلامی شاهد افتتاح چنین طرح بزرگی است.

علیزاده در خصوص تکمیل طرح مس سنگون  گفت: حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و رفع نواقصات کل فاز ها نیاز است که برای تامین آن نیازمند تسهیلات بانکی و کمک های دولتی هستیم چه از طریق تزریق بودجه و چه از طریق فروش سهام اما نکته مهم نیاز مبرم ما به سرمایه برای تکمیل پروژه است.

وی ادامه داد: درآمد روزانه‌یِ مس سنگون حدود ۳۰ میلیارد تومان است ولی با این وجود، این درآمد ها کفاف هزینه ها را نمیدهد، به خصوص ما باید برای تامین منابع آبی خود در آینده از سد «حاجی‌لر چای» استفاده کنیم و اگر وزارت نیرو در این زمینه همراهی لازم را نداشته باشد با مشکل تامین آب مواجه خواهیم بود



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: