نگاهی و آهی برتاریخ خسته از روزگار تلخ خاروانا(خدایا هیچ کس از بزرگی ..........)

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا :

قسمت شانزده:

خاروانا:

روستای خاروانا که در نزهه القلوب به شکل «خوروانق» نگشته شده است از معظمات دیزمار است که طبق تقسیمات کشوری جدید مرکز دهستان دیزمار مرکزی است. وجه تسمیه این روستا دقیقاً معلوم نیست، ولی ظاهراً بی ارتباط با بزرگان قوم آغوان و «وان» که در این منطقه سکنی گزیده بودند و هم اکنون نیز در نام روستاهای آوان، آوان سر باقی مانده است، نباشد. «خار» یعنی بزرگ، «وان» یعنی قوم مربوطه و پسوند «آ» به معنای مکان است. یعنی محل بزرگان قوم وان. شاید هم با واژه «کاروان» مرتبط است به معنی محل تردد کاروانها. روستای خاروانا از قدیم روستای بزرگی بوده و بخاطر وسعت مراتع و ییلاقهای مرتفع دامداری در این منطقه رشد چشمگیری داشته است از آثار تاریخی روستا مسجد جامع خاروانا می باشد که توسط دختران باییندیربیگ دوزالی تأسیس شده است

علمای بزرگی از شهر خاروانا برخاسته است.از جمله مرحوم حاجی سید حسین واحدی حسینی(معروف به سید حسین آقا)و حاجی سید ابراهیم رضوی(معروف به میرابراهیم آقا)و مرحوم حاجی محمدحسین،(معروف به میرزا محمد حسین پدر بزرگ علیزاده )مرحوم ملا حسن پدر محقق و نویسنده گرامی عبدالصمد اسلامی، آیت الله العظمی سید یوسف مدنی و آیت الله سیدمحمد کوه کمره ای از اساتید و مراجع تقلید حوزه علمیه قوم و حجت الاسلام میرزه قربان و حجت السالام سلطانی از روستای خاروانا هستند.ودیگر بزرگان که تک وتک آنها سرمایه های بودنند که از نعمت آنها منطقه خاروانا محروم می باشد.

1-مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید یوسف مدنی تبریزی

آیت الله مدنی در خاروانا متولد شده و پس از طی مدارج ابتدایی و مقدماتی در آذربایجان به حوزه علمیه قم عزیمت نموده و در آنجا از محضر علمای بزرگ از جمله حضرت امام رحمت الله تملذ نموده است. آیت الله مدنی از عنفوان جوانی صاحب قلم و اثر بوده و شرح رسائل او در مجلدات مختلف از زمان آیت الله بروجردی به چاپ رسیده است. وی دارای تألیفات عدیده ای از جمله شرح رسائل، مسائل مستحدثه در دو جلد و کتب فقهی تحت عنوان منهاج الاحکام در چندین جلد و همچنین توضیح المسائل به زبان فارسی دارند. آیت الله مدنی از مراجع تقلید معاصر می باشند و در حال حاضر به تدریس خارج در حوزه علمیه مشغول هستند.

2-آیت الله العظمی سید محمد کوه کمره ای

آیت الله سیدمحمد کوه کمره ای استاد مسلم فقه و اصول حوزه علمیه قم نیز اصالتاً از اهل روستای خاروانا می باشند. وی در فقه و اصول نبوغ عجیبی دارد و شیوه تدریس وی بسیار جذاب است. سالهاست در حوزه علمیه قم به تدریس منابع درسی حوزه علمیه قم مشغول است. مؤلف این سطور نیز مدتی در درس شرح لمعه ایشان شرکت جسته و از وی تملذ نموده است. استاد آیت الله سیدمحمد کوه کمره ای خصائص ویژه اخلاقی است. وی مجتهد بسیار متواضع، خیرخواه، متعصب به ارزشهای دینی و فرهنگی و سلیم النفس و متقی است.

3-عبدالصمد اسلامی

محقق و نویسنده گرامی عبدالصمد اسلامی فرزند مرحوم ملاحسن شخصیتی فرهنگی، ادب دوست و دین پژوه هستند. مدارج ابتدائی خود را در زادگاه خود در خاروانا سپری کرده و دارای تحصیلات دینی و تحصیلات دینی و تحصیلات دانشگاهی هستند. وی مدیر مسئول نشریه امانت آذربایجان بوده و در ساحه مطبوعات خدمات فرهنگی چشم گیری داشته اند. دارای تألیفات عدیده ای از جمله «تاریخ تشیع»، مختصر اصول کافی، حلال و حرام در قرآن، می باشند که به چاپ رسیده و مورد استقبال اهل فن قرار گرفته است. وی در حال حاضر در شهرستان تبریز زندگی می کنند......

ادامه دارد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: