سخنان ظریف در قرائت بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای در لوزان
تاريخ : 14 / 1 / 1394برچسب:, | 12:21 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا: 
مشروح سخنان ظریف در این مراسم به شرح زیر است:
به همه شما عصربخیر می گویم خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت های مفیدی ارائه کردند از رسانه ها در این هشت - نه روز خیلی زحمت کشیدند و از همه تشکر می کنم.
13 فروردین 1394 ما، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا، همراه با وزرای خارجه شش کشور (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، آمریکا و انگلیس) از ششم تا سیزدهم فروردین 1394 در سوئیس دیدار نمودیم. همانطور که آذر 1392 قبلا توافق کردیم به این منظور گردهم آمدیم تا راه حل هایی برای دستیابی حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح امیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو کند پیدا کنیم.
امروز یک گام تعیین کننده برداشتیم به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه های جامع اقدام مشترک یا برجام دست یافتیم این امر مدیون عزم سیاسی حسن نیت و تلاش جدی همه طرفها بوده است و اجازه دهید از همه هیات های نمایندگی به خاطر تلاش های خستگی ناپذیرشان تقدیر نمایم.تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک )را پایه ریزی می کند بسیار مهم است.
اکنون می توانیم نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل هایی که به آن دست یافته ایم شروع کنیم همچنان که ایران برنامه های صلح آمیز هسته ای خود را دنبال می کند سطح و ظرفیت غنی سازی محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی در ایران خواهد بود .
تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین های سانتریفیوژ براساس جدول زمانی و سطح توافق شده ادامه خواهد یافت. فردو از یک سایت غنی سازی به مرکز هسته ای فیزیک و فناوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین النمللی در حوزه های تحقیق و توسعه مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت . مواد شکافت پذیر در فردو نخواهد بود.
راکتور تحقیقاتی پیشرفته اب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به طوری که پلوتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد بازفراوری صورت نگرفته و سوخت مصرف شده صادر خواهد گردید.
مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام شامل کد اصلاحی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرزی اتمی از فناوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری به منظور روشن شدن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.
ایران درهمکاری های بین المللی درحوزه انرزی هسته ای صلح امیز مشارکت خواهد نمود که می تواند شامل ساخت نیروگاههای هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی شود. اتحادیه اروپایی اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های اقتصادی و مالی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آزانس بین المللی راستی آزمایی شود متوقف خواهد کرد.
یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل صادر خواهد شد که در آن برجام تاکید شده کلیه قطعنامه های قبلی مرتبط با موضوع هسته ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص برای یک دوره زمانی مورد توافق لحاظ خواهد شد.ما در هفته ها و ماههای اینده برای نگارش متن برجام شامل جزییات فنی آن در سطوح سیاسی و کارشناسی کار خواهیم کرد و خود را متعهد به تکمیل تلاش ها تا تاریخ 11 تیرماه می دانیم . از دولت سوییس به خاطر حمایت های سخاوتمندانه در میزبانی این مذاکرات تقدیر و تشکر
نماییم و از خبرنگاران عزیز که در این مدت همراه ما بودند سپاسگزاریم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: