باد سردی که بر جشن اوخارا وزید
تاريخ : 4 / 2 / 1394برچسب:, | 11:59 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

آقای دهقانی، شما تنها نماینده مس و راه این شهرستان نیستید!

 

 باد سردی که بر جشن اوخارا وزید 

 جعفر خضوعی- روزنامه نگار در اهر

 

جناب آقای الهوردی دهقانی نماینده محترم مردم شریف ورزقان و خاروانا

با سلام و ادای احترام

امیر ارشد به میرزا جلیل پیشنهاد کرد که در اوخارا بماند و مجله ( روزنامه ملانصرالدین) را در همانجا منتشر کند. او قول تهیه چاپخانه و لیتوگرافی و خرید کاغذ و دعوت نقاش و در یک کلام ایجاد تمامی شرایط لازم برای انتشار مجله را داد...

این بخشی از خاطرات حمیده همسر میرزا جلیل محمد قلی زاده است که در شرح سفرشان از آن سوی ارس به قره داغ و اهر و ورزقان که در مسیر عزیمت به تبریز به اوخارا و نزد امیرارشد می روند.

بنده هنگام حضور در جشن نوروز ورزقان که یازدهم فروردین ماه در خانه تاریخی امیرارشد برگزار شد، این فراز از خاطرات همسر میرزاجلیل در ذهنم می آمد و اینکه پس از گذر ایام طولانی سرانجام خانه او که مرمتش نیز زمان بسیار بُرد، چراغش دوباره روشن شد و صدای فرهنگ از آن برخاست. بله اوخارا و خانه امیرارشد میزبان چنان شخصیت هایی نیز بوده است.

در همین ابتدای سخن به خاطر مبارک می آورم کمی بیش از یکسال پیش که در دفتر حضرتعالی گفتگویی داشتیم.  

من آنجا و آن زمان چیزی از حوزه فرهنگ در عملکرد شما و رویکرد و نگاه شما سراغ نیافتم. خبر از همایش مشروطه و گرامیداشت ستارخان دادید اما دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد.

حوزه فرهنگ قره داغ که خود در حوزه های مختلف از جمله؛ ادبیات و موسیقی مکتب خود را در کنار مکتب تبریز و اردبیل دارد، به شدت از سوی نمایندگان این منطقه مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است. در شرایطی که شاهد تهاجم و شبیخون فرهنگی هستیم و فرهنگ بیگانه با ابزارهای متنوع به پستوهای خانه هایمان نیز رخنه کرده اند، به راستی آیا غفلت از فرهنگ بومی و ایجاد مانع پیش روی آن تبدیل شدن به سربازان تهاجم فرهنگی نیست؟!

آقای دهقانی شما نماینده مردم ورزقان و خاروانا هستید. نماینده فرهنگ و مدنیت این خطه از ایران. شما تنها نماینده مس و راه این شهرستان نیستید. به راستی برای موسیقی عاشیقی و ادبیات شفاهی آن چه کرده اید؟ برای آداب و سنن و باورهای دیرین آن چه کرده اید؟ برای علامه جعفری و ستارخان و کلنل پسیان و حکیم نباتی و... چه کرده اید؟ برای لباس بومی مادران مان چه کرده اید؟ برای مواریث ملموس و ناملموس مان چه کرده اید؟ برای بازی های بومی مان؟ برای زبان مادری مان چه کرده اید؟ مثلا آیا یکبار از باب اصل 15 قانون اساسی به رئیس جمهور تذکر داده اید؟

حضرتعالی پس از گذشت 20 روز از جشن نوروز ورزقان در خانه امیرارشد طی تذکری در صحن علنی مجلس از « رقص مختلط مردان و زنان» خبر داده و از رئیس جمهور خواسته اید؛ « قاطعانه با عوامل اقدام ضد فرهنگی در شهرستان ورزقان در چارچوب اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برخورد کند».

شما در آن مراسم نبودید، چگونه ادعا می کنید که در آن مراسم « رقص مختلط زنان و مردان» انجام گرفته است؟ گفته اید؛ « دل دینداران به درد آمده است». در آن مراسم جمع قابل توجهی از شهروندان شریف منطقه حضور داشتند و شاهد برنامه ها هم بودند، چرا کسی آنجا دلش به درد نیامد؟ آیا آنها دیندار نبودند؟ چرا مثلا تکانی نخوردند و اعتراضی نکردند؟ در آن مراسم مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان، مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری و مسئول نظارت و بازرسی ستاد سفرهای نوروزی کشور حضور داشتند. در آن جشن بسیاری از مسئولان شهرستان ورزقان حضور داشتند. در آن جشن از اقشار مختلف شهروندان منطقه و از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

کدام ضایعه بزرگ در ورزقان رخ داده است که شما به رئیس جمهور تذکر داده اید؟ چرا هیچ اثری از این ضایعه ملی در فضای عمومی ورزقان به چشم نمی خورد؟ یعنی بزرگ ترین مشکل مردم ورزقان برای شما این بوده است که در روستای اوخارا و در خانه امیرارشد « رقص مختلط مردان و زنان» صورت گرفته است؟ فرض کنیم چنین اتفاقی افتاده است. شما به عنوان نماینده این مردم می روید در مجلس شورای اسلامی و در جمع نمایندگان سراسر کشور و با پخش مستقیم از رادیو جار می زنید که در حوزه انتخابیه من «رقص مختلط» انجام گرفته است؟ فرض کنید اشتباهی صورت گرفته است. آیا این اشتباه چنان بزرگ و خطرناک بوده است که شما به رئیس جمهور تذکر داده اید؟

اما برخلاف شما من در آن جشن حضور داشتم. نقص و عیب هم داشت اما کار ارزنده ای بود. مورد ادعای شما مربوط می شود به برنامه یک گروه نمایشی که در آن چهار مرد و دو زن بودند. چهار مرد حرکات موزون شبیه رقص آذری داشتند و دو زن نیز با لباس بومی مادران ما که نماد عفت و حیا می باشد، اندک زمانی، آن هم در بخش نمایشی برنامه حضور داشتند. پارچه آبی به نمایندگی از آب روان در میان بود و آن دو زن با کوزه ای در دست ایفای نقش می کردند.

تعداد مهمان زیاد بود. فضایی برای اجرای برنامه جز سکوی کوچک ایجاد شده، نبود. برای آن گروه نمایشی در جلوی سالن فضای کوچکی باز کردند و آنها به اجرای برنامه پرداختند. آنها یک گروه نمایشی هستند. یعنی پیش از آن و در جاهای دیگر همین برنامه را اجرا کرده اند.

دوستانه عرض می کنم به نظر بنده اطلاق عنوان « رقص مختلط مردان و زنان» به این برنامه نمایشی نادرست است و ظلم در حق آنها و برگزار کنندگان جشن به حساب می آید.

اقدام شما به نظر بنده رنگ و بوی سیاسی دارد و متأسفانه آن را بر سر فرهنگ این خطه خراب کرده اید. فکر می کنید چرا سرزمین ما چنان که باید رشد و توسعه نیافته است؟ دلیل عمده آن ترمز های فرهنگی است که خودمان در منطقه می زنیم. چرا ما نمی توانیم تندیس و المان های مفاخرمان را در میادین شهرمان داشته باشیم؟ چرا نمی توانیم برای آنها گرامیداشت برگزار کنیم؟ چرا کنسرت و جشنواره موسیقی عاشیقی نداریم؟ چرا رقص کردی و بلوچی و... حتی از شبکه های تلویزیونی کشور پخش می شود اما ما خودمان هم تکلیف مان با رقص آذری مشخص نیست؟! فرماندار ورزقان در آن جشن اعلام کرد که تصمیم داریم ماهانه در این خانه برنامه فرهنگی و هنری و ادبی داشته باشیم. حال آیا با ترمزی که ایجاد شد، چنین امکانی وجود دارد؟! توسعه فرهنگی نیازمند انواع حرکت ها و برنامه های ریز و درشت فرهنگی است. آیا ما با دستان خودمان انگیزه های ظهور و بروز چنین حرکت هایی را نمی خشکانیم؟ آیا دیگر انگیزه و جسارتی برای چنین حرکت هایی باقی می ماند؟!

بنده خدای را گواه می گیرم که در آن جشن « رقص مختلط مردان و زنان» صورت نگرفته است و ادعای شما نادرست است. بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور فرض است ضمن ارسال فیلم جشن نوروز ورزقان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار قرائت توضحیات این سازمان در صحن علنی مجلس باشد. همه کسانی که در مورد این جشن موضع گرفته اند و یا می گیرند، بهتر است اول فیلم جشن را ببینند و بعد قضاوت کنند.

آقای دهقانی. بنده کارمند میراث فرهنگی و گردشگری نیستم و با شما نیز مشکلی ندارم. این را از آن جهت آوردم که گوشه ای از غربت فرهنگ این دیار تاریخی را تذکر داده باشم. برای حضرتعالی توفیق هرچه بیشتر در خدمت به مردم شریف ورزقان و خاروانا و ایران عزیزمان از درگاه باریتعالی آرزومندم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: