زیستگاه ۳۲۰ گونه جانوری منحصربفرد کشور جنگل های ارسباران است

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

عباس نصیری روز چهارشنبه در گفت و گو با آوای ورزقان تاکید کرد: نباید از این نکته غافل شد که تنها زیستگاه گونه های جانوری کمیاب شوکا و سیاه خروس در آذربایجان شرقی، منطقه حفاظت شده دیزمار در جنگلهای ارسباران است.

وی افزود: دیزمار منطقه ای حفاظت شده در دل جنگلهای ارسباران به وسعت ۶۴ هزار هکتار در محدوده شهرستانهای خداآفرین، جلفا و ورزقان و متصل به پارک ملی زاگاتای کشور ارمنستان و آذربایجان است که از نظر حفظ و تکثیر جانوران وحشی و احیای گیاهان دارای اهمیت خاص می باشد.

وی با اشاره به اینکه زیستگاه شوکا و سیاه خروس محدوده ای گسترش یافته در خاک ایران و جمهوری های آذربایجان و ارمنستان است، ادامه داد: محدوده مشخص و اعلام شده زیستگاه این دو گونه کمیاب در خاک کشورمان با مدیریت اداره حفاظت محیط زیست ورزقان حفاظت و صیانت می شود. 

نصیری گفت: در این منطقه حفاظت شده بیش از ۸۴۹ گونه گیاهی که ۷۶ گونه از آن در دنیا، بومی دیزمار ورزقان است، شناسایی شده است. 

وی افزود: علاوه بر این ۳۲۰ گونه جانوری منحصربفرد کشور از جمله سیاه خروس و شوکا در منطقه حفاظت شده دیزمار موجود است.

نصیری گونه های جانوری دیگر این منطقه حفاظت شده را خرس قهوه ای، کل و بز، قوچ و میش ، سیاه گوش، گراز و خفاش اعلام و وجود عشایر و دام اضافی اهالی روستاهای جنگل نشین را تهدید جدی برای حیوانات وحشی این محدوده دانست.

وی اضافه کرد: وجود عشایر و دام غیرمجاز باعث شده است دامنه محدوده امن حیوانات وحشی منطقه حفاظت شده دیزمار ناامن شود و در نتیجه زاد و ولد این حیوانات به شدت کاهش یابد. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورزقان، مشکلات حفاظت و صیانت از منطقه حفاظت شده دیزمار را کمبود نیروی انسانی، پاسگاههای محیط بانی و اعتبار مورد نیاز اعلام کرد و گفت : نبود امکانات لازم باعث شده سطح حفاظتی در حد مطلوب انجام نشود . 

جنگلهای ارسباران به لحاظ اهمیت و جایگاه مهم خود به عنوان زیستکره در سال ۱۳۵۶ شمسی در یونسکو ثبت شده و در حدود ۱۸۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۵ هزار هکتار از آن در محدوده شهرستان ورزقان قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: