دهقانی: نقصان در صنعت به اقتصاد کشور آسیب می زند/ اداره انحصاری صنعت مس

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

دهقانی در گفتگو با مهر:

نقصان در صنعت به اقتصاد کشور آسیب می زند/ اداره انحصاری صنعت مس

+توضیحات خاروانا نیوز/ سه نکته مهم!

خبرگزاری مهر: نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: نقصان در صنعت به اقتصاد کشور آسیب می زند.

ارسباران و به ويژه شهرستان ورزقان به دليل داشتن موقعيت خاص جغرافيايي و طبيعي از مناطق بسيار غنی معدنی در سطح كشور است.  

پتانسیل های ویژه صنعتی و معدنی این شهرستان بر کسی پوشیده نبوده و می توان این شهرستان را یکی از قطب های مهم صنعتی استان دانست.  

معدن عظيم مس سونگون و معدن بزرگ طلای هيزه جان – شرف آباد كه به لحاظ ارزش و ذخاير موجود در آن، از معادن مهم مس و طلای كشور و حتی خاورميانه به شمار می آيند، در شهرستان ورزقان واقع  شده اند. 

الهوردی دهقانی که هم اکنون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم بوده و از سوی دیگر نمایندگی مردم ورزقان و خاروانا را در مجلس شورای اسلامی برعهده دارد، در گفتگویی با مهر در خصوص مشکلات شهرستان ورزقان و به خصوص مس سونگون سخن می گوید.  

 الحاق ارسباران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی گامی برای تحول منطقه

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شهرستان ورزقان یکی از شهرستان های محروم است، گفت: با وجود این محرومیت ها پتانسیل های بالایی در زمینه معدن، گردشگری، کشاورزی و دامداری در این شهرستان وجود دارد و از سوی دیگر، ورزقان دارای اقلیم منحصر به فردی است و معادن مس، طلا و آهن را در خود جای داده است. 

این نماینده مجلس الحاق ارسباران به منطقه آزاد تجاری و صنعتی را گامی بزرگ در جهت پیشرفت منطقه دانست و گفت: در صورتی که این طرح، شکل واقعیت به خود بگیرد به طور یقین زمینه های توسعه منطقه فراهم خواهد شد زیرا با توجه به پتانسیل های معدنی و صنایع بزرگ این شهرستان امکان حضور سرمایه گذاران در منطقه ایجاد می شود.

دهقانی افزود: تصویب این منطقه مراحل اداری خود را طی می کند که در صورت تصویب شدن آن به طور قطع شاهد تحول بزرگی در شهرستان خواهیم بود.

احداث بزرگراه تبریز- خواجه - ورزقان، منطقه را از بن بست بیرون می آورد

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس با اشاره به ضرورت احداث بزرگراه تبریز- خواجه - ورزقان در این منطقه گفت: احداث این بزرگراه ورزقان را از بن بست خارج خواهد کرد و پتانسیل ویژه ای را برای استان به خصوص در بحث گردشگری ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسیر تبریز- خواجه در حال اتمام بوده و خواجه – ورزقان نیز زیر نظر پیمانکاران قرار دارد و فاز دوم از ورزقان تا خاروانا به مناقصه گذاشته شده است.

دهقانی افزود: این مسیر در آخر به مرز نوردوز و ارمنستان وصل خواهد شد که ایجاد آن و اتصال استان به ارمنستان، تحول بزرگی برای آذربایجان شرقی به وجود خواهد آورد که امیدواریم این بزرگراه هر چه زودتر اجرایی شود.

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب...

توضیحات خاروانا نیوز: در مورد گزارش فوق لازم است نکاتی جهت استحضار مخاطبین بزرگوار تدوین گردد. اولین نکته این است که در قره داغ علی الخصوص شهرستان ما معدن طلای اندریان خاروانا یکی از بزرگترین پتانسیل های معدنی محسوب می شود و عملیات اکتشاف و تملک اراضی آن بطور کامل خاتمه یافته است در حالیکه در این گزارش نامی از این معدن مهم آورده نشده و معدن طلای هیزه جان مهمتر تلقی شده است!

موضوع دیگر بحث بزرگراه های مطرح شده مابین تبریز و مرز ارمنستان است. در این مورد باید یادآور شویم که دو بزرگراه با نام و مشخصات مشخص در قانون بودجه کشور دارای ردیف هستند، یکی بزرگراه تبریز- اسپیران-سه راهی آقابابا- خاروانا- نوردوز و دیگری تبریز- خواجه- ورزقان- سه راهی آقابابا. از این بزرگراه ها تنها بزرگراه خواجه - ورزقان آن هم به مدد اعانات معدن مس سونگون از شاللی تا ورزقان در حال احداث است و سایر قسمت ها تعطیل بوده و یا اصلا شروع نشده است. لذا نتیجه امر از بن بست خارج شدن منطقه ورزقان خواهد بود نه منطقه محروم ولی غنی خاروانا! اینکه فاز دوم فلان بزرگراه مابین آقابابا و خاروانا به مناقصه گذاشته شده، مشکلی از اهالی این منطقه را مرتفع نمی کند این امر زمانی رخ می دهد و امیدی در دل این مردم ایجاد می کند که همانند راه ورزقان - خواجه در حال احداث باشد. البته در این خصوص نیز لازم است یادآوری شود که اگر مسئولین محترم دلشان برای منطقه خاروانا می سوخت احداث فاز دوم را از سمت خاروانا به آقابابا درخواست می کردند نه بالعکس! پس در این مورد نیز هدف اصلی ... خاروانا نبوده است.

و اما نکته سوم، بحث الحاق به منطقه آزاد ارس است. نکته مهم در این بحث نیز آن است که اگر تنها الحاق منطقه خاروانا از شهرستان به منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس مد نظر بزرگواران بود، این مهم قطعا تاکنون اتفاق افتاده بود، به ویژه انکه الحاق خاروانا به منطقه آزاد ارس در سند تدبیر و توسعه شهرستان نیز به عنوان هسته کلیدی آورده شده است اما متاسفانه در این بحث نیز مسئولین سعی دارند بخشهایی از ورزقان را نیز به این منطقه الحاق کنند که با توجه به فاصله بین بخش ورزقان و جلفا و نوردوز این امر شدنی نیست و در صورتی هم که امکانپذیر باشد، قطعا زمانبر خواهد بود و این موضوع نهایتا به ضرر منطقه خاروانا تمام خواهد شد...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: