ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان
تاريخ : 29 / 6 / 1394برچسب:, | 13:5 | نویسنده : سعید علیزاده

پایگاه اطلاع رسانی خاروانا:

دهقانی:  

ورزقان به منطقه آزاد صنعتی تبدیل می‌شود/ احداث شهرک مس در ورزقان 

خبرگزاری مهر: ورزقان - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، الله وردی دهقانی عصر امروز جمعه در نهمین جشنواره جام ستارخان شهرستان ورزقان گفت: تاکنون معدن مس سونگون و شرکت مس ملی ایران برای ۳۵ کیلومتر از بزرگراه ورزقان – خواجه مشارکت و تأمین هزینه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهار پیمانکار به‌طور مستمر در بزرگراه ورزقان – خواجه فعال هستند، افزود: به‌تازگی معدن مس سونگون به یک شرکت مستقل تبدیل‌شده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانجات صنایع جنبی مس اعتبار تخصیص‌یافته و این کارخانه‌ها تا پایان سال ۹۶ مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

دهقانی بابیان اینکه شهرک صنعتی مس در شهرستان ورزقان احداث خواهد شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این شهرک و کارخانجات تا چند سال آینده هیچ‌یک از جوانان منطقه ارسباران بیکار نمانند.

وی همچنین از تبدیل شهرستان ورزقان به منطقه آزاد صنعتی خبر داد و افزود: فرصت‌ها و اقدامات لازم در این خصوص انجام‌شده و در آخرین مراحل قرارگرفته که در صورت آغاز فعالیت منطقه آزاد صنعتی ورزقان به‌عنوان قطب اشتغال آذربایجان شرقی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه در هیچ کجای ایران مناطق زلزله‌زده به این سرعت بازسازی نشده است، خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت تهدید زلزله برای پیشرفت و توسعه شهرستان ورزقان مفید و مؤثر بوده است. 

منبع: توضیحات خاروانا نیوز: الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس سالهاست که از سوی مسئولین شهر و بخش خاروانا مطرح شده و بارها از مقامات ذیربط پیگیری شده است. الحاق این بخش مرزی (که به ناحق امتیاز مرزی بودن بخش خاروانا نادیده گرفته شده و علیرغم پیگیری های مکرر راه به جایی نبرده است!) به منطقه ازاد تجاری- صنعتی ارس که به نقطه صفر مرزی چسبیده و با کشورهای ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همسایه است، امری ضروری است که در حل مسئله توسعه نیافتگی و رفع محرومیت این منطقه تاریخی استان نقش بسزایی دارد. محقق نشدن این موضوع علیرغم وعده و وعیدهای مکرر برخی مسئولین، زمانی عجیب به نظر می رسد که مناطق مرزی با فاصله زیاد از مرکز منطقه آزاد ارس همانند خداآفرین و قلی بیگلو مدتهاست به منطقه آزاد ارس الحاق شده اند.  

همانطور که قبلا نیز در خاروانا نیوز منعکس گردید، یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر توسعه شهرستان ورزقان، الحاق قسمتی از این شهرستان به منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس عنوان شده است. در این خصوص اظهارات مسئولین شهرستان و استان نیز نشان دهنده آن بود که منظور از هسته بیشتر به الحاق قسمتی از بخش خاروانا به منطقه آزاد ارس دلالت دارد. در این خصوص برخی اقدامات عملی همچون تهیه نقشه و مشخص سازی قسمتی از حریم شهر خاروانا (خلیفه میدانی) جهت الحاق به منطقه ازاد نیز انجام گرفته است. ولی متاسفانه اظهارات و مکاتبات مسئولین ذیربط بیانگر آن است که در طرح توجیهی تهیه شده (که طبق سند تدبیر توسعه باید طی دوره 93-94 انجام گیرد) الحاق شهرک صنعتی ورزقان و معدن مس سونگون (که از سمت جنگل های ارسباران به مرز نزدیک است) تعریف و توجیه شده است و خبری از الحاق بخش خاروانا که هم به مرز و هم به شهرستان جلفا چسبیده است، نیست. حال ضروری است مسئولین محترم با ارائه سند و مدارک معتبر و کتبی به اهالی شهر و بخش خاروانا اعلام نمایند که واقعا الحاق قسمتی از این بخش به منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفته است. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین دغدغه های اهالی بخش خاروانا در حال حاضر احتمال عدم الحاق این منطقه به منطقه ازاد ارس بوده و از اظهارات عجیب و به دور از انتظار مسئولین شدیدا نگران شده اند!



نظرات شما عزیزان:

ورزقاني
ساعت23:00---30 شهريور 1394

تبديل ورزقان به منطقه آزاد ارس از دوران هفتم و هشتم مجلس شروع شده است نه از دوران نماينده ....... نهم!!
كارخانجات مس متوقف شده ولي خواجه در خواب است هنوز!!!!